نمایش پرچم چین بر روی برج آزادی تهران!

آفتاب یزد- گروه شبکه: دوشنبه شب در آستانه شروع جشن چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در یک ویدئو مپینگ، پرچم کشورچین در کنار پرچم جمهوری اسلامی ایران بر روی برج آزادی به نمایش گذاشته شد. این نمایش کافی بود تا کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن واکنش نشان دهند چرا که برج آزادی برای آن‌ها نماد روزهای مبارزه مردم در زمان رژیم شاهنشاهی است. البته گفته می‌شود این شب، مصادف با شب سال نو چینی
نیز بوده است بر همین اساس شعارهایی همچون «عید بهار چین مبارک باد»، «آرزوی موفقیت برای بازی‌های المپیک زمستانی پکن نماد صلح و دوستی است» و «جاده ابریشم، نماد دوستی ملت ایران و چین»، «به ایران با تمدن کهن خوش‌آمدید» و... به زبان‌های چینی و فارسی بر روی برج آزادی به نمایش در آمدند. حتی امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان هم با انتشار پیامی فرارسیدن سال نو چینی را به مردم و دولت این کشور تبریک گفت. او در این پیام که به زبان چینی منتشر شده است، نوشت: «آرزوی موفقیت برای بازیهای زمستانی و تبریک سال نو برای دوستان چینی دارم. امسال با آغاز پنجاه سال دوم روابط دیپلماتیک دو کشور، برنامه همکاریهای جامع با تلاش مضاعف، بهتر و پرقدرت‌تر پیش می‌رود.»
> شهرداری درجریان نبود
اما با این وجود روابط عمومی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در واکنش به این نمایش، گفت: «بنیاد رودکی با تعامل سفارت چین و انجمن دوستی ایران و چین اکران پرچم چین روی برج آزادی را انجام داده و شهرداری تهران در جریان این اکران نبوده است.» به گزارش فارس، محمد جواد زمان آبادی مدیر روابط عمومی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در توئیتی نوشت: «از عجائب التصمیمات،


یکی هم این که سالهاست سازه میدان آزادی در اختیار بنیاد رودکی است و محوطه میدان در اختیار شهرداری تهران، نتیجه؟ با صلاحدید بنیاد و تعاملش با سفارت چین، مپینگ پرچم چین در شب آغاز دهه فجر اکران می‌شود و ما هم مثل بقیه بهت زده تماشایش می‌کنیم. این درخواست از طرف انجمن دوستی ایران و چین صورت گرفته و سازمان زیباسازی مجوزی برای نمایش این مپینگ در تاریخ ۱۱ بهمن ماه صادر نکرده است. درحالیکه تبلیغات در محیط شهری باید با مجوز سازمان زیباسازی صورت گیرد».
> واکنش کاربران
اکنون این اتفاق با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «دوستی یک طرفه خوب نیست چینی‌ها باید جبران کنند».
کاربر دیگری گفته است: «نمایش پرچم یک کشور دیگر در کنار پرچم پر افتخار ایران در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آنهم روی برج آزادی به نظر غیر طبیعی و حتی شیطنت‌آمیز است».
دیگری نوشت: «اینکار با مجوز یا بدون مجوز حرکتی بسیار غیر ملی است».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «درسته رابطمون با چین خوبه ولی دلیل نمیشه تو مناسبت‌های ملی، پرچمش کنار پرچم ما باشه. باید با کسانی که این کار رو کردن به شدت برخورد بشه».
کاربران دیگر نوشته اند: «سال نو چین به مردم ایران چه ارتباطی داره که باید پرچمش از برج آزادی نمایش داده بشه؟»، «در روز جشن سده ماموران جاده روستای زین‌آبادیزد رو بسته بودن که کسی برای مراسم اونجا نره! جالب اینجاست فردای اون روز آقایان به مناسبت سال نو چینی تصویر پرچم
چین رو بر روی برج آزادی انداختند!»، «کسی می‌داند نقش چین در جشن‌های دهه فجر تا کجاست که هم‌شان و هم اندازه پرچم جمهوری‌اسلامی ایران روی برج آزادی نمایش داده شد؟!»، «شب ۱۲بهمن به بهانه سال نو چینی‌ها، پرچم چین کنار پرچم ایران روی برج«آزادی». ربطی هم به سند همکاری ۲۵ساله و راه‌اندازی اینترنت به کمک چین نداره! آیا عید نوروز، پرچم ایران رو روی برج کانتون، گوانگژو می‌اندازند؟ »، «شب ۱۲بهمن و شروع دهه فجر انقلاب اسلامی چرا باید پرچم چین در کنار پرچم ایران روی برج آزادی باشه؟».