پروتکل‌ها در مراسم‌های جشنواره رعایت نمی‌شود

فعالیت «خانه جشنواره» در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد که تراکم بالای مدعوین در برج میلاد، نگرانی‌ها نسبت به امکان رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی را دوچندان کرد.
«سالن برج میلاد به دلیل عدم رضایت صاحبان آثار نسبت به کیفیت فنی نمایش فیلم‌ها در این سینما و مشکلات جانبی انتخاب نشد.» در مقطع کوتاهی که پردیس سینمایی «چارسو» به‌عنوان میزبان اصلی برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شده بود، یزدان عشیری در مقام مدیر روابط عمومی این رویداد، مهمترین مشکل «برج میلاد» برای انتخاب به عنوان میزبان جشنواره فجر را اینگونه تشریح کرده بود.
در کمتر از ۲۴ ساعت اما این تصمیم تغییر کرد و «برج میلاد» باردیگر به‌عنوان میزبان اصحاب رسانه در ایام برگزاری جشنواره چهلم فیلم فجر معرفی شد؛ تغییر نظری که انتظار می‌رفت مبتنی‌بر رفع مشکلات پیش‌تر اعلام‌شده باشد.
کیفیت نمایش آثار سینمایی در سالن «مرکز همایش‌های برج میلاد تهران» همواره با گلایه‌مندی سینماگران همراه بوده است. سینماگرانی که قرار است حاصل کارشان برای اولین‌بار پیش روی اصحاب رسانه و منتقدان رونمایی شود و طبیعتاً وسواس بالایی برای کیفیت تصویر و صدا در محل اکران فیلم‌شان باید داشته باشند.


روز نخست اکران فیلم‌های جشنواره چهلم در برج میلاد هم از همین منظر حاشیه‌ساز شد؛ هم مرتضی‌علی عباس‌میرزایی و هم محمدحسین مهدویان در مقام دو فیلمسازی که فیلم‌های‌شان در خانه جشنواره روی پرده رفت، در نشست خبری به صراحت نسبت به کیفیت «صدا» در سالن اعتراض کردند.
تاثیر کیفیت نامناسب صدای سالن اصلی برج میلاد بر فیلم‌ها به حدی بود که برخی مخاطبان فیلم «مرد بازنده» موفق به شنیدن درست بخش‌هایی از دیالوگ‌های فیلم نمی‌شدند و یکی از خبرنگاران این کیفیت پایین را در نشست خبری به صداگذاری فیلم نسبت داد. در همین مقطع هم بود که مهدویان تاکید کرد صدای فیلم در سالن برج میلاد قابل قضاوت نیست. باید دید آیا برای روزهای پیش روی جشنواره مسئولان برگزاری فکری برای رفع این مشکل خواهند کرد؟ از همان ابتدا هم مهمترین چالش جشنواره فیلم فجر، تدبیر برای عبور از بحران کرونا، همزمان با اوج گیری نگرانی‌ها درباره موج تازه این بیماری در کشور بود.
در همین راستا هم محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: «در چهلمین جشنواره فیلم فجر که با حضور ناظران و اعضای وزارت بهداشت و با همراهی و همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود پرستاران و کادر درمان پشتیبان نیز به شکل دائمی در محیط خانه جشنواره حضور خواهند داشت تا در صورت نیاز نسبت به انجام درمان پیشگیرانه میهمانان اقدام کنند. ۱۲ پرستار و یک پزشک، این تیم پشتیبان را تشکیل می‌دهند و به‌صورت شیفت‌بندی شده در موقعیت خانه جشنواره حضور خواهند داشت.»
به رغم این اعلام و البته تاکید چندباره مسئولان جشنواره بر لزوم رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، آنچه در روز اول میزبانی «خانه جشنواره» از اصحاب رسانه و منتقدان شاهد بودیم، نسبتی با این ملاحظات و رعایت‌ها نداشت!
تراکم بالای افراد حاضر در برج میلاد و همزمان بی‌توجهی نسبت به استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری در بسیاری از اماکن اصلی محل برگزاری به‌ویژه در سالن نمایش و محل برگزاری نشست‌های رسانه‌ای اصلی‌ترین دلیل تشدید نگرانی‌ها در این زمینه است.
به‌طور مشخص سالن اختصاص داده شده به نشست‌های خبری فیلم‌ها آنقدر کوچک و فاقد استانداردهای لازم برای رعایت مسائل بهداشتی است که استمرار برگزاری نشست‌ها در این محل می‌تواند در روزهای آینده تبدیل به چالش اصلی جشنواره شود. جالب اینکه این سالن کوچک در حالی به نشست‌های خبری اختصاص داده شده است که تجربه میزبانی از نشست‌های رسانه‌ای در سالن اصلی مرکز همایش‌ها در جشنواره سی‌ونهم وجود داشت و طبیعتاً امسال نیز می‌شد از همین فضا برای نشست‌ها استفاده کرد.
سایر اخبار این روزنامه
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی رحلت آیت‌الله صافی گلپایگانی آیت‌الله صافی گلپایگانی امین امام و سال‌ها رکن اصلی شورای نگهبان بودند پیمان مولوی اقتصاد شوفری «ابتکار» مشکلات تعیین میزان دستمزد کارگران را بررسی کرد چالش دستمزدهای جا مانده از تورم پروتکل‌ها در مراسم‌های جشنواره رعایت نمی‌شود مدیرعامل بانک رفاه کارگران تشریح کرد فرایند پرداخت تسهیلات بدون ضامن به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی چرا واکسن آسترازنکا پرطرفدار شد؟ اما و اگرهای تزریق یک واکسن افزایش دوباره شهرهای قرمز و نارنجی کرونا در کشور ۴۲ شهر در وضعیت قرمز رئیس قوه قضائیه: اگر در جنگ تبلیغاتی تفوق نیابیم، دستاوردهای انقلاب کمرنگ جلوه داده می‌شود در پیام تبریک سال نو به رئیس جمهوری چین مطرح شد امیدواری رئیسی به توسعه همکاری‌ها با چین در پرتو اعتماد متقابل گزارش عفو بین‌الملل درباره آپارتاید اسرائیل منتشر شد جاوید قربان اوغلی دیپلمات سابق پاسخ داد ایران و آمریکا چقدر به توافق نزدیک هستند؟