«رفیق خوشبخت ما» 2 ساله شد

دومین یادواره بزرگ شهید سلیمانی، با نام جشنواره رفیق خوشبخت ما رسما کار خود را آغاز کرد. در مراسم افتتاحیه این جشنواره که در سالن اجتماعات مرکز جامع توانبخشی برگزار شد، میهمانان مختلفی حضور داشتند؛‌ از رئیس جمعیت و مدیران و اعضای هلال‌احمر گرفته تا مقامات کشوری‌ولشکری.

مراسم با یادی از سردار سلیمانی‌ و همچنین روضه‌خوانی‌ای به مناسبت سالروز شهادت امام هادی(ع) آغاز شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی، نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر در ابتدای این مراسم گفت: «سال گذشته گام نخست یادواره شهید بزرگوار به شکل عالی و والایی برگزار شد و امسال نیز گام دوم آن با تلاش همکاران در جمعیت هلال‌احمر آغاز شده است‌.

با توجه به‌ اینکه انسان‌ در طول تاریخ نیازمند الگو و اسوه بوده است، این آیین می‌تواند الگوی مناسبی را به جوانان ما معرفی کند.»



حجت‌الاسلام والمسلمین معزی با اشاره به ظرفیت میلیونی سازمان جوانان هلال‌احمر اضافه کرد: «جوانان جمعیت باید شهدای گرانقدر را به‌عنوان شاخص و الگوی خود در مسیر زندگی قرار دهند. سردار شهید قاسم سلیمانی در امتداد مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام الگوی بسیار خوبی برای همه و به‌ویژه برای نسل جوان است.»

 

الگویی برای داوطلبان

«شهید سلیمانی داوطلبانه زندگی خود را با مردم قسمت می‌کرد و امروز باید الگوی داوطلبان جمعیت هلال‌احمر باشد. او، اصل بشردوستی را تعریف کرد و همیشه بر آن پایبند بود.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران صحبت‌های خود در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره رفیق خوشبخت ما را این‌گونه شروع کرد؛ اشاره به ویژگی‌های بارز اخلاقی حاج‌قاسم سلیمانی برای درک و کمک به هم‌نوع، حلقه اتصالی بود که رئیس جمعیت بین شهید سلیمانی و داوطلبان و جوانان هلال‌احمر از آن یاد کرد.

دکتر پیرحسین کولیوند در این مراسم گفت: «امروز نیز هلال‌احمر با الگو قراردادن حاج‌قاسم سلیمانی به محرومان و افراد مظلوم کمک می‌کند. همه ما شاهد بودیم که شهید سلیمانی پس از وقوع سیل با حضور در میان مردم به آنها خدمت و دل آنها را شاد می‌کرد. امروز نیز بر ما واجب است که راه این شهید را ادامه داده و دل محرومان و مظلومان را شاد کنیم.»

توصیه به تکریم ارزش‌های انقلاب و ایجاد وحدت در میان مردم، بخش دیگری از صحبت‌های رئیس جمعیت هلال‌احمر را به خود اختصاص داد. رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی شهید سلیمانی گفت :«حاج‌قاسم نماد امید، استقامت و پیروزی برای جوانان بود و جوانان با تاسی از ایشان به این سطح رسیدند که می‌توان به پیروزی دست یافت و بر مشکلات غلبه کرد.»

کولیوند در افتتاحیه دومین دوره جشنواره رفیق خوشبخت ما که همزمان با دهه فجر برگزار شد تصریح کرد: «مجموعه هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران امروز می‌خواهد مسیر حاج‌قاسم سلیمانی را در پیش گیرد و با الگو قراردادن ایشان مسیر تعالی را طی کند.

در همین راستا جشنواره «رفیق خوشبخت ما» برگزار شد تا جوانان و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر هر کدام 40 اقدام خیرخواهانه به نیت حاج‌قاسم سلیمانی انجام دهند تا به برکت شهید سلیمانی و این اقدامات خیرخواهانه گره‌ای از مشکلات مردم باز شود.»

همکاری جمعیت با بنیاد شهید و امور ایثارگران

دکتر «سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران میهمان ویژه آیین افتتاحیه دومین جشنواره رفیق خوشبخت ما بود.

او که سال گذشته نیز در کسوت نماینده مجلس شورای اسلامی در جشنواره رفیق خوشبخت ما حضور داشت، از زحمات و خدمات استراتژیک جمعیت هلال‌احمر در حوادث گذشته از جمله حادثه منا تقدیر کرد و گفت: «در طول جنگ تحمیلی وقتی فرماندهان مردم را دعوت به کاری می‌کردند، شاهد نتایج خوب آن بودیم.

در فرمایش رهبر معظم انقلاب از این موضوع آتش به اختیار یاد می‌شود و هر جا ظلمی وجود دارد باید با تمام وجود در آن میدان حضور پیدا کرد. داوطلبان جمعیت هلال‌احمر این‌گونه هستند و آسیب دیدن به سایر انسان‌ها را تحمل نمی‌کنند.

نگاه حاج‌قاسم سلیمانی نگاه جهانی به مردم بود و نمی‌توانست ببیند که انسانی جانش در خطر است. ما کمتر از نقش شهید سلیمانی در کم کردن آسیب‌های اجتماعی و مشکلات مردم در جنوب کشور و استان کرمان صحبت کرده‌ایم که چه کارها و خدمات بزرگی انجام داده است.»

قاضی‌زاده هاشمی به گوشه‌ای از این اقدامات اشاره کرد و گفت: «شهید حاج‌قاسم سلیمانی خدمات بسیاری در حوزه عمران، اشتغال و محرومیت‌زدایی انجام داده‌اند و در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی شاهد خدمات شهید حاج‌قاسم سلیمانی بوده‌ایم که کمتر به آن پرداخته شده است.

مقام معظم رهبری از شهید حاج‌قاسم سلیمانی به‌عنوان رفیق خوشبخت ما یاد می‌کنند؛ کسی که دیگران را خوشبخت و سعادتمند می‌کند.»

معاون اول رئیس‌جمهوری این فعالیت‌های شهید سلیمانی را الگویی برای فعالیت‌های جهادی و داوطلبانه معرفی کرد و گفت: «کار شما جهادی است و پایه کار شما ایثارگری است و تا وقتی که ایثاروفداکاری در جامعه وجود داشته باشد مشکلات کشور برطرف خواهد شد.

در تمام بلایای طبیعی کشور از جمله زلزله سرپل ذهاب و سیل در استان خوزستان و گلستان شاهد بودیم که با وجود امکانات دستگاه‌های دولتی باز هم مردم پای‌کار بودند و این مردم هستند که همیشه حماسه خلق می‌کنند.»

همکاری بیشتر بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعیت هلال‌احمر، پایان‌بخش صحبت‌های قاضی‌زاده هاشمی در این مراسم بود که گفت: «وظیفه داریم حماسه مردم را زنده نگه‌داریم و نگذاریم که به فراموشی سپرده شود و امیدواریم که جمعیت هلال‌احمر در عرصه‌های جهانی هم موفق شود.

امیدواریم همکاری‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعیت هلال‌احمر افزایش پیدا کند و بتوانیم در کنار هم کارهای فراوانی انجام دهیم.»

 

رفیق خوشبخت ما بینالمللی می‌شود

دومین دوره جشنواره رفیق خوشبخت ما امسال با تغییراتی نسبت به سال گذشته همراه است؛ و آن هم گستردگی جغرافیای برگزاری این جشنواره است.

دکتر «محمد گلفشان» رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر به «شهروند» می‌گوید: «فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر زوایای دیگری هم به جز جنبه‌های امدادی، دارو و درمانی دارد. آنچه در این جمعیت بسیار اهمیت دارد انجام فعالیت‌هایی است که ارتباط مستقیم و غیرمستقیمی با مفاهیم بشردوستانه و خیرخواهانه دارد.

جشنواره رفیق خوشبخت ما یکی از اقدامات جمعیت هلال‌احمر در این زمینه است که از سال 1399 کار خود را آغاز کرد و امروز دومین دوره از این جشنواره برگزار می‌شود.»

استقبال از اولین دوره جشنواره رفیق خوشبخت ما، باعث شد تا دومین رویداد با کیفیتی بیشتر از سال نخست برگزار شود. گلفشان می‌گوید: «آشنایی هرچه بیشتر آحاد جامعه به‌خصوص نسل جوان با سبک زندگی و الگوی رفتاری اخلاقی و تربیتی سردار دل‌ها باعث شد تا با تاکید نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر ، امسال این جشنواره را در سطح جامعه ملی و بین‌المللی اجرا کنیم.

بنابراین جشنواره رفیق خوشبخت ما امسال تنها محدود به ایران نیست و علاقه‌مندان در هر گوشه‌ای از دنیا می‌توانند در آن شرکت کنند.»

 

پویش چلچراغ

سال گذشته همزمان با برگزاری جشنواره رفیق خوشبخت ما در سراسر کشور، پویشی به نام «پویش چلچراغ» در کشور راه‌اندازی شد. در این پویش ملی جوانان هلال‌احمر دعوت شدند تا به نیت شهید حاج‌قاسم سلیمانی، حداقل 40 کار خیر و خدمت عام‌المنفعه را به سرانجام برسانند.

گلشفان درباره این پویش می‌گوید: «سال گذشته نزدیک به 61 هزار و 400 نفر در پویش ملی چلچراغ شرکت کردند و هرکدام از آنها حداقل 40 چراغ خیر به نیت سردار سلیمانی روشن کردند.

این کارهای خیر و فعالیت‌های داوطلبانه محدودیتی برای انجام نداشت و از کمک به محرومان و حادثه‌دیدگان گرفته تا کمک به تحصیل دانش‌آموزان و حتی همراهی و دلجویی از سالمندان و … منجر شد. امسال هم این پویش با میزبانی استان کرمان برگزار می‌شود.»

به گفته رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر ، جشنواره رفیق خوشبخت ما امسال هم در رشته‌های مختلفی از جمله شعر، انیمیشن، روایت، پوستر، فیلم کوتاه، نقاشی، نمایشنامه، دل‌نوشته و … برگزار می‌شود.

گلفشان می‌گوید: «سال گذشته بیش از 43 هزار و 600 اثر هنری به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که بیشترین عدد آثار ارسالی به یک جشنواره ملی را به نام خود ثبت کرد. امسال هم پیش‌بینی می‌کنیم با شناخته‌تر شدن جشنواره و استقبال جوانان، آثار بیشتری به دست داوران جشنواره برسد.

برگزیدگان این جشنواره بعد از ارزیابی و داوری آثار در رشته‌های تخصصی، در تیرماه 1401 و همزمان با میلاد باسعادت امام هادی (ع) معرفی و تقدیر می‌شوند.»

در سایه «رفیق خوشبخت ما»