اُمیکرون 120 شهر را قرمز کرد

زهرا کشوری
خبرنگار
«امیکرون» خیز برداشت، 120 شهر آبی کشور را قرمز کرد. تنها 8 شهر کشور هنوز آبی است. 153 شهر نارنجی و 167 شهر زرد شده‌اند. این تغییر رنگ هشداردهنده تنها در چهار روز اتفاق افتاد. گسترش موج ششم کرونا با امیکرون شدت زیادی یافته است. افرادی که واکسن زده‌اند «امیکرون» را راحت‌تر و با درد کمتری پشت‌سر می‌گذارند. همین مسأله باعث شده بسیاری پروتکل‌ها را با این بهانه که امیکرون یک سرماخوردگی ساده است جدی نگیرند، اما پزشکان با توجه به عوارض بلندمدت کرونا همچنان توصیه می‌کنند که شهروندان تمام تلاش خود را به کار بگیرند که کرونا نگیرند. در این میان 7 تا 8 میلیون ایرانی وضعیت را سخت‌تر کرده‌اند. این تعداد هنوز هیچ واکسنی تزریق نکرده‌اند. بردسکن در خراسان رضوی قرمز شده است اما 5300 نفر از شهروندانش همچنان در مقابل تزریق واکسن مقاومت می‌کنند. آنها در حالی کرونا را جدی نمی‌گیرند که تنها بیمارستان بردسکن تنها 38 تخت دارد. امیکرون علی آبادکتول در شرق و بندرگز در غرب گلستان را هم قرمز کرونایی کرده است. بیشتر شهرهای گلستان زرد شده‌اند. تعطیلات نوروز نزدیک است و با توجه به حضور مسافران نوروزی، این مسأله می‌تواند به‌سرعت گلستان را زمینگیر کند.
«پژمان عقدک» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» از قرمز شدن اصفهان خبر می‌دهد. به گفته او هم تعداد مراجعان سرپایی به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی نصف جهان افزایش یافته هم تعداد تست‌های مثبت  صعودی است. او احتمال می‌دهد بزودی بیمارستان ها به سمت افزایش تعداد بیماران بستری بروند. عقدک می‌گوید: «از ابتدای بهمن تا الان تعداد بستری‌ها دو نیم برابر افزایش یافته است. افرادی هم که در آی‌سی‌یو بستری شده‌اند یک و نیم برابر بیشتر شده‌اند.» تعداد اصفهانی‌هایی که تست کرونای آنها مثبت شده هم جهش هشت برابری نشان می‌دهد. عقدک از ابتلای کودکان و نوجوانان به امیکرون در اصفهان خبر می‌دهد و می‌گوید: «در نوع دلتا ما ابتلای کمتری در بین کودکان و نوجوانان داشتیم اما ابتلای این رده سنی به امیکرون بار جدیدی را به بیمارستان‌ها تحمیل خواهد کرد.»


او درباره نقش کلاس‌های حضوری در ابتلای کودکان و نوجوانان هم می‌گوید: «به هرحال ما منتظر پیک ششم بودیم حتی اگر امیکرون اتفاق نمی‌افتاد. سرعت ابتلای امیکرون بالاست. نزدیک به 7تا 8 میلیون نفر در ایران واکسن نزده‌اند. 500 هزار نفر در اصفهان اصلاً واکسن نزده‌اند.» 25 درصد از کسانی که دوز اول و دوم را زده‌اند برای دوز سوم مراجعه نکرده‌اند. در حالی که بیشترین ایمنی را دوز سوم ایجاد می‌کند. او رعایت نشدن پروتکل‌ها را از جمله دلایل افزایش تعداد مبتلایان به کرونا می‌داند و می‌گوید: «آمارها نشان می دهد 50 درصد از جمعیت ایران اصلاً پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند.» به گفته عقدک، مدارس برای باز شدن پیش شرط داشتند. مدیران مدارس باید پروتکل‌ها را رعایت و ناظران سیستم بهداشت هم باید شرایط مدارس را چک کنند. اگر این شرایط اتفاق نیفتاده باشد مدارس هم می‌توانند در افزایش تعداد مبتلایان نقش داشته باشند. برخی از معلم ها و دبیران مدارس استان‌های جنوبی به «ایران» می‌گویند: با‌ وجود داشتن علائم و اعلام پزشک مبنی بر ابتلا به کرونا اما تست آنها منفی شده است. بنابراین مدیران مدرسه از آنها خواسته‌اند در صورت منفی بودن تست به مدرسه بیایند. بعضی از این معلم‌ها می‌گویند در برخی از دبیرستان‌های هرمزگان سرفه دانش‌آموزان قطع نمی‌شود با وجود این کلاس‌ها همچنان دایر است. یکی از دبیران این مدارس می‌گوید امیکرون همکلاسی دانش‌آموزانش شده است. عقدک این روند را اشتباه می‌خواند و می‌گوید: «50درصد تست‌های امیکرون همیشه منفی است. حتی برخی اعتقاد دارند تست امیکرون تا 90درصد منفی نشان داده می‌شود که مبتنی بر واقعیت نیست. وقتی پزشک تشخیص کلینیکی می‌دهد و وجود امیکرون را تأیید می‌کند معلم باید مرخصی استعلاجی بگیرد و هیچ مدیری هم نمی‌تواند معلم را مجبور به حضور در کلاس کند.»
امیکرون دامغان را هم قرمز کرد و به کلاس‌های حضوری در مدارس پایان داد. پیش از آن هم مدارس در گرمسار را مجازی کرده بود. سمنان و شاهرود را در وضعیت نارنجی و مهدیشهر، سرخه، میامی و آرادان را در وضعیت زرد کرونایی قرار داد.
12 شهر استان مرکزی  قرمز شده است. دکتر سید محمد جمالیان رئیس بیمارستان علوم پزشکی اراک به ایسنا می‌گوید: «زیرساخت‌های درمانی استان مرکزی توان قبلی را ندارند.» آبادان هم رنگ قرمز گرفت و 8 شهر خوزستان هم نارنجی شد.
«دکتر حسین فرشیدی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم در گفت‌و‌گو با «ایران» از قرمز شدن  شهرهای بندرلنگه، بستک، پارسیان، بندرعباس، جاسک، میناب، قشم و دو جزیره هرمز و کیش خبر می دهد. سیریک، خمیر، رودان و حاجی آباد نارنجی شده‌اند. بشاگرد زرد است و تنها نقطه آبی این استان جنوبی به جزیره ابوموسی محدود می‌شود. به گفته فرشیدی تعداد انجام موارد تست و غربالگری به‌دلیل افزایش مراجعان سرپایی تا 168 درصد در هرمزگان رشد داشته و تشخیص موارد مثبت نیز نسبت به هفته گذشته 346 درصد افزایش یافته است.
موارد بستری در هفته اخیر نسبت به هفته گذشته در این استان ساحلی 80 درصد بیشتر شده است. پیش از این افزایش، مدارس ابتدایی هرمزگان تعطیل شد. این هفته هم دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در جلسه هفتگی ستاد ملی کرونا خواستار تعطیلی مراسم عروسی در فضای بسته، بیرون بر شدن رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها و... می‌شود. فرشیدی یکی از دلایل افزایش ابتلا به امیکرون را شرکت در مراسم عروسی و دورهمی‌ها در استان می داند.امیکرون کار را در هرمزگان به تشکیل بیمارستان صحرایی رسانده است.
فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می‌گوید: «با توجه به این شرایط ،برای ارائه خدمات بهتر به بیماران احتمالی، بیمارستان صحرایی را هم دایر کرده‌ایم تا بتواند در مواقع بحرانی به مبتلایان به امیکرون که به بستری موقت نیاز دارند خدمات بدهد.» او می‌گوید: «تعداد مبتلایان سرپایی با شیب تندی رو به افزایش است.» کودکان و نوجوانان مشهدی بیش از موج‌های دیگر با امیکرون درگیر شده‌اند. براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر کودکان کشور۲۰ درصد از مبتلایان به امیکرون را به خود اختصاص داده‌اند.
کرمان، کوهبنان و رفسنجان در جنوب شرق ایران نیز قرمز شدند. آن‌طور که «حمیدرضا رشیدی‌نژاد» رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان به مهر می‌گوید: «زرند در وضعیت فوق قرمز قرار داد.» رشیدی‌نژاد خبر از رکوردشکنی کرونا در کرمان می‌دهد که به بستری شدن ۱۰۷ بیمار جدید کرونایی طی ۲۴ ساعت منجر شده است. کرونا در همین محدوده زمانی جان 5 شهروند کرمانی را گرفت. «حمیدرضا رشیدی‌نژاد» هشدار می‌دهد: «این بیماری فقط یک سرماخوردگی ساده نیست و می‌تواند منجر به بستری و حتی فوت افراد شود.»