افزایش ۱۷۶ درصدی قیمت لوازم خانگی از ۹۷

تولید‌کنندگان لوازم خانگی از سال ۹۷ تاکنون در بازاری کاملاً انحصاری به تولید پرداختند و با سوءاستفاده از وضعیت موجود، قیمت کالا‌ها را به‌طور متوسط ۱۷۶ درصد افزایش دادند. آن‌ها که بار‌ها از حمایت‌های رهبری برخوردار بودند، تصور می‌کردند از بالاترین مقام کشور چک سفیدامضا گرفته‌اند و هر زمان که دوست داشتند می‌توانند به بهانه حمایت از تولید داخل قیمت‌ها را گران و حتی از مصوبات دولت (درج قیمت تولید روی کالا) سرپیچی کنند. در حال حاضر هم دستگاه قضایی کشور اعلام کرده که با گرانفروشان برخورد قضایی خواهد کرد و هم اینکه وزارت صمت تولیدکنندگان را مجاب به کاهش قیمت کرده است. هرچند برخی از انجمن‌های لوازم خانگی افزایش قیمت را کلاً منکر شده‌اند و به دنبال تطهیر کردن خود هستند.
اوایل هفته گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، کارآفرینان و فعالان اقتصادی به صنعت قابل اهمیت لوازم خانگی اشاره کردند و با ابراز گلایه از عملکرد برخی تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی گفتند «با وجود حمایت‌هایی که از این تولیدکنندگان شد، اما گفته می‌شود برخی محصولات آن‌ها تا دو برابر افزایش قیمت داشته که نباید اینگونه باشد.»
به دنبال انتقادات مطرح شده در خصوص افزایش قیمت لوازم خانگی، انتظار می‌رفت تولیدکنندگانی که نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام کرده بودند روند کاهش قیمت‌ها را در پیش گیرند، اما متأسفانه هنوز در عمل به جز چند واحد تولیدی مابقی تصمیمی برای کاهش قیمت‌ها نگرفته‌اند. همین امر هم باعث شده معاون قضایی دادستان کل کشور اعلام کند، حسب دستور رئیس قوه قضائیه، نامه‌ای به وزیر صمت مبنی بر تثبیت، کنترل و کاهش این قیمت‌ها نوشته شد.
تأکید دستگاه قضا بر برخورد با گرانفروشان


معاون قضایی دادستان کل کشور با تأکید بر اینکه حمایت دستگاه قضا و قوه مجریه از تولید داخل به این معنا نیست که تولیدکنندگان داخلی بدون داشتن رقیب هر قیمتی را عرضه کنند، گفته است: به زودی با همکاری دادستانی جلساتی را با دادستان‌های سراسر کشور برگزار خواهیم کرد و خواسته‌هایی را که به نظارت کار برمی‌گردد ابلاغ می‌کنیم. هر نوع گرانفروشی بیش از هزینه تمام شده و سود متعارف با جرایم سنگین و برخورد‌های نظارتی قاطع روبه‌رو خواهد شد. با توجه به دستور و فرمان مقام معظم رهبری در این رابطه که نصب‌العین است کوتاه نخواهیم آمد.
در حالی هنوز انجمن لوازم خانگی به صورت رسمی در مورد افزایش قیمت‌ها موضع‌گیری نکرده است که چند انجمن صنفی در قالب نامه‌ای به وزیر صمت، توضیحاتی درباره قیمت لوازم خانگی داده‌اند و بر ادامه حمایت دولتی از این صنعت تأکید کرده‌اند. در این نامه آمده است: به‌رغم افزایش شدید قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی از جمله پلیمر، فولاد، مس و همچنین هزینه حمل‌و‌نقل بین‌المللی قیمت کالا‌ها تنها توسط برخی از شرکت‌های انگشت‌شمار و در مورد برخی کالا‌ها به صورت میانگین حداکثر تا ۸ درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر تمامی اطلاعات مربوط به قیمت محصولات لوازم خانگی و اطلاعات فروش آن‌ها در سامانه سازمان حمایت موجود است و با یک قیاس ساده و به‌راحتی می‌توان بر مورد اشاره شده صحه گذاشت.
این نامه تطهیر کردن بانیان افزایش قیمت‌ها در بازار است و باید وزارت صمت نسبت به آن موضوع‌گیری رسمی را انجام دهد.
قیمت‌ها کاهش یافت
همچنین معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبر نیمروزی در خصوص تولید انحصاری لوازم خانگی از سال ۹۷ تاکنون می‌گوید: در دولت گذشته برخی صنایع در محیطی کاملاً انحصاری بازار را به دست گرفتند و از فرصت خروج برند‌های خارجی از کشور سوءاستفاده کرده و قیمت‌ها را گران کردند.
محمدمهدی براداران می‌افزاید: برخی از محصولات لوازم خانگی از مرداد سال ۹۷ تا مرداد ۱۴۰۰، حدود ۱۷۶ درصد افزایش قیمت داشتند. در این مدت یخچال و لباسشویی تا ۱۶۸ درصد افزایش قیمت و تلویزیون ۱۳۱ درصد افزایش قیمت داشت. وی می‌گوید: در برخی از مقاطع در سال‌های گذشته بازار لوازم خانگی تا ۸۵ درصد در انحصار تولیدکننده خارجی بود و در دو سال گذشته هم شاهد انحصار برخی از محصولات از سوی تولیدکنندگان داخلی بودیم. افزایش قیمت در شرایطی که ایجاد تنوع بوده، اما میزان تولید افزایش نداشته به هیچ وجه قابل توجیه نیست و باید با آن مقابله شود.
برادران تأکید می‌کند: از ابتدای مرداد امسال پایش هفتگی بازار لوازم خانگی را انجام دادیم و از ۱۸ دی‌ماه نیز کمیته تنظیم بازار این اقلام را مشمول قیمت‌گذاری کرد. ما اکنون تعامل خوبی با صنایع داریم و نظارت‌ها را هم تشدید کرده‌ایم، به طوری که از ابتدای دولت تلاش کردیم با درج قیمت تولیدکننده جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیریم. وی می‌گوید: در ماه‌های اخیر، ورق فولادی کاهش قیمت داشته و نرخ ارز هم تغییرات چندانی نداشته که این موضوعات باعث شد تولید نیز به ثبات برسد و موارد نادری از محصولات که افزایش قیمت داشتند، قیمت آن‌ها را به قیمت ابتدای دولت سیزدهم بازگرداندیم.
معاون وزیر صمت می‌افزاید: روز پنج‌شنبه جلسه‌ای با فعالان صنعت فولاد داشتیم و تمهیداتی اندیشیده شد تا قیمت فولاد تثبیت شود. هفته آینده نیز طرحی را برای زوج‌ها اجرا می‌کنیم که محصولات لوازم خانگی را با ۱۸ درصد کاهش قیمت در قالب جهیزیه یا برای اقشار خاص دریافت کنند.