وزیر پرورش کرونا؟

آفتاب یزد - گروه شبکه: «کمتر از دو هفته دیگر با پیک وحشتناکی مواجه می‌شویم»، «شعله‌ور شدن آتش کرونا در کودکان؛ مراقب کودکان باشید»، «امیکرون در پیک ششم کودکان را درگیر می‌کند»، «کودکان به سرعت در حال درگیر شدن با سویه امیکرون هستند»، «امیکرون کودکان را نشانه گرفته».
این گزاره ها، نمونه‌های کوچکی از هشدارهای مسئولان بهداشتی در خصوص سویه جدید امیکرون است. ویروسی که بیشتر کودکان و کم سن و سال‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد به طوری که چندی پیش علیرضا ناطقیان فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ارتباط با وضعیت ابتلای کودکان به کرونا گفته بود: «روند افزایش موارد سرپایی کرونا در اطفال به وضوح در شهر تهران افزایش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد موارد بستری نیز در کودکان حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر شده است.» حال با این اوصاف نوری به عنوان وزیر آموزش و پرورش معتقد است که امیکرون خطر جدی برای دانش‌آموزان ندارد! یوسف نوری با اشاره به اینکه هیچ جای دنیا مدارس تعطیل نشد، می‌گوید: «در بررسی جلسه کرونا اولین جایی که در کرونا بازگشایی می‌شود مدارس و آخرین جا
که تعطیل می‌شود مدارس است. آموزش در فضای مجازی فقط مکمل است و به عنوان برنامه درسی اصلی نیست. وزیر آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه سویه امیکرون خطر جدی برای دانش‌آموزان ندارد، افزود: «با بررسی‌هایی که انجام شد دنیا با همین سویه مواجه هستند و هیچگاه مدارس را تعطیل نکردند.»
> در هر میز سه نفر می‌نشینیم!


درست است که کیفیت آموزش حضوری بهتر از آموزش مجازیست اما نه حالا که هشدارهای زیادی را در ارتباط با اوج گرفتن امیکرون می‌شنویم. نکته دیگر آنکه وزیر آموزش و پرورش در حالی دانش‌آموزان را در این شرایط تشویق به مدرسه رفتن می‌کند که هنوز نکات و پروتکل‌های بهداشتی در برخی از مدارس به درستی اجرا نمی‌شود. حدیث یکی از دانش‌آموزان پایه یازدهم مدرسه‌ای در منطقه چهار تهران است که ترس از کرونا دارد ولی مجبور به مدرسه رفتن است. وی به آفتاب یزد می‌گوید: «از کرونا می‌ترسیم ولی گفتن باید به مدرسه برویم. پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود. کلاس ما تقریبا ۴۰ دانش‌آموز دارد که در هر میز سه نفر کنار یکدیگر می‌نشینند. بعضی از دانش‌آموزان ماسک نمی‌زنند.» سوگند دانش‌آموز دیگری نیز در این خصوص می‌گوید: «کلاس ما خیلی شلوغ است جالب اینجاست که معلم‌ها از ترس کرونا به مدرسه نمی‌آیند یعنی بعضی از ساعت‌ها معلم نداریم. به ما می‌گویند اگر به مدرسه نیایید از نمره‌هایتان کم می‌کنیم یا غیبت برایتان رد می‌کنیم. الان یکی از دانش‌آموزان را به خاطر نیامدن به مدرسه تجدید کردن». یکتا هم می‌گوید: «در مدرسه ما دانش‌آموزان زیادی مبتلا به امیکرون شدند اگه در این شرایط، آموزش‌ها همین جوری باشد باقی بچه‌ها هم درگیر می‌شوند. بعد دو روز آموزش مجازی میشه بعد دوباره حضوری میشه که عملا از درس چیزی متوجه نمی‌شویم». بنابراین وزیر آموزش و پرورش بهتر است قبل از هر حرفی، هشدارهای بهداشتی را در خصوص سویه امیکرون جدی بگیرد یا حداقل اگه اصرار به حضور بودن مدرسه‌ها دارد، شرایط و پروتکل‌های بهداشتی را برای دانش‌آموزان در مدرسه ایجاد کند. اما حالا اظهارات وزیر آموزش و پرورش با واکنش‌هایی روبرو شده است.
> بازگشایی مدارس بزرگترین خطای وزیر
در این راستا رئیس مرکز فوق تخصصی کودکان حضرت امام حسین (ع) گفت: «بازگشایی مدارس بزرگترین خطای وزیر آموزش و پرورش و تشبیه امیکرون به سرماخوردگی ساده بود.» مهرداد معمارزاده در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: «در حال حاضر تمام ظرفیت بیمارستان تخصصی کودکان اصفهان در گیر بیماری است و روزانه ۲۲۰ کودک مبتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه و به صورت سرپایی معاینه و مداوا می‌شوند.» وی ادامه داد: «تقریبا ۶۰ نفر مبتلا به کرونا با سویه امیکرون در بخش اطفال، اورژانس و آی سی یو بستری هستند و روزانه حدود ۷ تا ۱۰ مریض جدید نیز بستری می‌شوند.» رئیس مرکز تخصصی کودکان امام حسین(ع) با اشاره به تقسیم بیمارستان به دو بخش اضافه کرد: «بیماران کرونایی از سایر
بخش‌های بیمارستان جدا شده‌اند تا مشکلی برای سایر کودکان و نوزادان بستری ایجاد نشود.» وی تاکید کرد: «در اوج پیک ششم قرار داریم و اگر مردم با رعایت پروتکل‌ها ما را همراهی کنند تا سه هفته دیگر این پیک را به سلامت به پایان می‌رسانیم؛ به همین خاطر از خانواده‌ها تقاضا داریم از رفت و آمد به مراکز شلوغ و پرجمعیت و حضور فرزندانشان در مراسم و جشن‌های تولد و مدارس جدا خودداری کنند، چرا که بی‌توجی به پروتکل‌های بهداشتی سبب طولانی‌تر شدن پیک ششم و ایجاد مشکلات بیشتر برای مبتلایان، کادر درمان و سایر افراد جامعه می‌شود.» معمارزاده با بیان اینکه بزرگ‌ترین خطای وزیر آموزش و پرورش بازگشایی مدارس بود تصریح کرد: «دانش‌آموزان به ویژه در گروه سنی ۵ تا ۱۲ سال به دلیل‌عدم دریافت واکسن، جامعه خطرپذیری هستند و بازگشایی مدارس برای آن‌ها خطر آفرین بود. در صورت تزریق واکسن به این گروه سنی حداقل ۴۵ روز زمان برای ایجاد ایمنی لازم است و راه مقابله برای پیک ششم نخواهد بود، بنابراین باید از رفت و آمد دانش‌آموزان به مدارس جلوگیری شود.» رئیس مرکز فوق تخصصی کودکان حضرت امام حسین (ع) گفت: «در صورتی می‌توان بازگشایی مدارس را داشته باشیم که کلاس‌ها با یک سوم ظرفیت به همراه تهویه هوا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی دانش‌آموزان و اولیا مدارس روبرو باشیم که با شرایط موجود این امر در کشور ما امکان‌پذیر نیست.» وی تاکید کرد: «سویه امیکرون یک سرماخوردگی ساده نیست و ممکن است برخی از بچه‌ها و مبتلایان به سندروم دلتا مبتلا شوند که عوارض زیادی از جمله بیماریهای مغزی، کلیه و کبد ایجاد می‌کند که احتمال دارد تا سال‌ها عوارض آن در بدن باقی بماند. این درحالی است که مرتب در خبرها اعلام می‌کنند امیکرون مثل سرماخوردگی ساده است و این موضوع اصلا صحت ندارد.»
> مراقب کودکان باشید
همچنین رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر (ع) با تاکید بر افزایش موارد ابتلای کودکان به کرونا، گفت: اکنون تخت‌های بیمارستانی
به سرعت در حال پر شدن است و اگر با همین شیب پیش رویم، به سرعت دچار کمبود تخت می‌شویم. به گزارش ایسنا، دکتر فرهاد چوبدار با اشاره به افزایش موارد ابتلای کودکان به کرونا در سویه امیکرون، گفت: دو مشخصه مهم در ۱۰ روز گذشته اتفاق افتاده است؛ اول اینکه تقریبا بیش‌از ۶۰ درصد تست‌های آزمایشگاهی کرونا مثبت می‌شود که معنای آن شعله‌ور شدن
آتش بیماری است. مشخصه دوم این است که ما مجبور شدیم دو بخش از بیمارستان را مجددا به بخش کرونا تغییر کاربری دهیم. البته علی‌رغم این افزایش ظرفیت، هنوز اورژانس پر از بیمار مبتلا به کووید۱۹ است و ورودی درمانگاه بیماران کرونایی هم افزایش یافته است. » وی افزود: «برخلاف پیک‌های قبلی تعداد کودکانی که به کرونا مبتلا می‌شوند از بزرگسالان بیشتر است و ظاهرا گروه هدف امیکرون گروه سنی زیر ۱۲ سال است؛ زیرا حتی نوزاد چند روزه مبتلا به کرونای امیکرون هم در بین بیماران‌مان بستری داریم.» این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره حال عمومی این کودکان، اظهار کرد: «حال عمومی کودکان نسبت به ابتلا به سویه دلتا خیلی بهتر است و نیاز به داروهای قوی مانند رمدسیور، IVIG، کورتون و... در حد بالایی نیست. بیشتر نیازمند درمان‌های حمایتی هستند، ولی اگر دچار نقص سیستم ایمنی باشند یا تحت شیمی‌درمانی و... باشند، طبیعتا بدحال‌تر می‌شوند
و کارشان به ICU می‌رسد.» او ادامه داد: «دوره کرونای امیکرون در بچه‌ها در پیک ششم افزایش یافته است؛ یعنی گاهی ۲۰ تا ۲۵ روز هم علامت‌دار هستند که حدس می‌زنیم علت این اتفاق همراه شدن ابتلا به کرونای امیکرون با ویروس‌هایی دیگر مانند آدنوویروس‌ها، رینوویروس‌هایا کروناهایی با سایر سویه‌ها باشد.» این فوق تخصص نوزادان تصریح کرد: «بیشتر کودکان عموما از طریق بچه‌های دیگر در مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها به امیکرون آلوده شدند. این کودکان واکسینه نیستند و به راحتی به بیماری مبتلا شده و می‌توانند عامل ابتلای ویروس به گروه بزرگسالان هم باشند.» چوبدار تاکید کرد: «در حال حاضر در بازوی صعودی پیک هستیم و امیدواریم تا اواسط اسفند پیکِ شیوع رد شود و با عبور از امیکرون یک ایمنی جمعی هم در کودکان ایجاد شود و سیستم ایمنی آن‌ها در برابر امیکرون آنتی بادی بسازد تا این گروه سنی که مجوز واکسیناسیون آن‌ها صادر نشده است به شکل طبیعی ایمن شوند. البته رفتارهای کرونا همیشه غافلگیر‌کننده بوده است و رفتار آینده ویروس هم قابل اعتماد نیست.»
> خدا را شکر در آغاز کرونا وزیر نبودید آقای نوری!
از سوی دیگر عصرایران طی یادداشتی به قلم مصطفی داننده در خصوص اظهارات وزیر آموزش و پرورش می‌نویسد: «باید خدا را شکر کرد که وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در آغاز کرونا، مسئولیتی در کشور نداشت. جناب‌شان در اظهار نظری که صدای کارشناسان بهداشت را درآورده، گفته است: واقعیت این است که سویه امیکرون خطر آنچنانی ندارد و به صورت سرماخوردگی است. در نتیجه انتظار ما این است که دوستان در حوزه‌های دیگر با توجه به ضرورت بازگشایی مدارس برای دانش‌آموزان این موضوع را بررسی و پیگیری کنند. اگر یادتان باشد وقتی کرونا مثل لشگر مغول به جهان زد، می‌‎گفتند که این ویروس خطری برای کودکان ندارد. احتمالا اگر یوسف نوری، آن زمان وزیر بود به حضوری بودن مدارس اصرار می‌کرد چون اعتقاد داشت که برای کودکان خطری ندارد. دکتر علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در واکنش به این سخنان گفته است: « این اظهار نظر آقای وزیر بسیار غیرعلمی، غیر حرفه‌ای است.» لازم است چند نکته ساده را به جناب وزیر یادآوری کنیم تا ببیند که امیکرون بی‌خطر نیست، بلکه بسیار هم خطرناک است. اول: علی رضا اولیایی منش معاون بهداشت ستاد مقابله با کرونا در تهران: «کودکان به سرعت درحال درگیر شدن با سویه امیکرون هستند، به این دلیل که ما در کودکان واکسیناسیون کمتری انجام داده‌ایم.» پس آقای وزیر؛ امیکرون برای کودکان هم خطرناک است.
دوم: کرونا یک ویروس است و می‌تواند به راحتی انتقال پیدا کند. بازگشایی مدارس یعنی انتقال آسان این ویروس در جامعه. یک دانش‌آموز می‌تواند امیکرون را بین خانواده و ساختمان محل زندگی خود ببرد. به همین راحتی یک جامعه درگیر کرونا می‌شود.
سوم: رنگ‌آمیزی استان‌های کشور را ببیند. از حالت سبزبهاری و آبی آسمانی به قرمز جگری رسیده‌ایم. دوباره آمار مرگ و میر
کرونایی در حال بالا رفتن است. گویی مرگ در بازی مار و پله به پله رسیده است و بالا می‌رود، بعد به همین راحتی یک وزیر می‌گوید امیکرون خطر چندانی ندارد.
چهارم: هنوز بسیاری از مردم دوز سوم واکسن خود را نزده‌اند. طبق آماری که ۱۵ بهمن منتشر شده است، ۱۹ میلیون و ۲۳ هزار و ۵۴۰ نفر دوز سوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند و این یعنی ما همچنان در معرض خطر کرونا هستیم.
پنجم: این همه اصرار جهت بازگشایی مدارس
برای چیست؟ نمره مثبتی در کارنامه شما ثبت خواهد شد؟ در تاریخ به خاطر این کار از شما به نیکی یاد می‌کنند؟ بهتر نیست حالا که مدارس به جبر کرونا تعطیل هستند، به فکر بازسازی آن‌ها باشید تا وقتی بچه‌های مردم به مدارس بازگشتند، بدون مشکل سخت افزاری درس بخوانند؟ یا بهتر نیست به فکر اصلاح سیستم آموزشی کشور باشید تا این همه بی‌سواد به جامعه تزریق نشود؟ در انتهای این نوشتار بازهم خدا را شکر می‌کنم که شما در زمان آغاز کرونا وزیر نبودید آقای یوسف نوری! »