سیف‌الرضا شهابی تبعیض در خدمت سربازی

اگرچه اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی متوجه عوارض و پیامدهای مصوب خرید سربازی شدند و آن را ملغی اعلام کردند ولی باید به نمایندگانی که رای به تصویب آن کردند خاطرنشان کرد مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در مورد خرید سربازی با تب و تابی در جامعه همراه شد و رسانه‌ها و افکار عمومی به مخالفت برخاستند و علت اصلی در ابراز مخالفت‌های گسترده‌‌، بحث تبعیض بین دارا و ندار بود. شاید خیلی از جوانان و میانسالان به اقتضای سن شان قبل از انقلاب را ندیدند و خیلی هم که در آن دوران زندگی کردند اگر حافظه تاریخی شان کمک کند به خاطر دارند‌؛ یکی از علل مخالفت با رژیم گذشته تبعیضاتی بود که در حوزه‌های مختلف وجود داشت تعدادی معدود از رجال سیاسی و اقتصادی کشور و وابستگانشان از بسیاری از امتیازات و امکانات به نا حق بر خوردار بودند و در مقابل اکثر قریب به اتفاق جامعه از اقشار متوسط و فرودست از آن امتیازات در محرومیت به سر می بردند. برای آنکه برخورداری از امتیازات جنبه قانونی پیدا کند نمایندگان مجلس که اکثرشان از مالکین بزرگ و صاحبان سرمایه های کلان بودند قوانینی به تصویب می رساندند که در درجه نخست، حافظ منافع صاحبان مقام و مالکان ثروت و وابستگان به دربار و نظام حاکم بود؛ هر اندازه مقام بالاتر و امکانات مالی بیشتر بود از امتیازات زیادتر بر خوردار می شدند و در درجه بعد و برای خالی نبودن عریضه ، برخی از قوانین، منافع بخشی از اقشار متوسط را دربر می‌گرفت و اگر قرار بود جوانی به سربازی نرود از جوانان خانواده های از ما بهتران بودند که به هر دلیلی به سربازی نمی‌رفتند و معاف می‌شدند و اگر هم لباس سربازی به تن می کردند از جایگاه‌های بهره‌مند بودند. حداقل انتظار از جمهوری اسلامی این بود و است به این امتیازات تبعیض آمیز پایان داده شود و این گونه نباشد که فرزندان خانواده های متمکن و ثروتمند با پرداخت پول‌های کلان که بعضی‌ها از راه های غیر قانونی و نامشروع و پولشوئی و... تامین شده سربازی را بخرند و فرزندان خانواده تهیدست لباس سربازی بر تن کنند و چکمه بپوشند و در سرما و گرما و در نقاط پر خطر مرزی و یا در ایستگاه های بازرسی در مبارزه با متجاوزین و قاچاقچیان از جان عزیزشان مایه بگذارند و به شهادت برسند .
مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در مورد خرید سربازی که ظاهرا به منظور هموار کردن بخشی از کسر بودجه کشور به تصویب رسیده بود با مخالفت ستاد مشترک ارتش هم روبه‌رو شد‌.
اگر تصویب چنین طرح‌هایی واقعا برای استحکام خانواده و فرزند‌آوری است با دریافت پول‌های چند صد میلیونی که اکثر خانواده‌ها قادر به پرداخت آن نیستند مغایرت دارد و خانواده‌هایی که قادر به پرداخت مبالغ سنگین و درشت هستند اصولا اعتقادی به فرزند آوری ندارند و اگر داشته باشند در حد یک فرزند اکتفا می‌کنند.
نمایندگان محترم جهت ابراز حسن نیت می‌توانند محدود به غایبینی بکنند که سن شان بالاتر از ۳۵ سال است و دارای دو فرزند هستند. هنگامی که مبالغ درشت به میان می آید نشان از این دارد استحکام خانواده و فرزند آوری سرپوشی است برای اقناع مخالفان چنین مصوبات و در کنارش دادن امتیاز به فرزندان از ما بهتران.
امید است نمایندگان مجلس به مخالفت‌هایی که با این موضوع در سطح جامعه شده توجه کنند و من بعد از مصوبات تبعیض‌آمیز خودداری کنند.
سایر اخبار این روزنامه
فساد در صنعت لوازم خانگی در حال شکل‌گیری است لابی مافیای لوازم خانگی برای انحصاری کردن بازار سیف‌الرضا شهابی تبعیض در خدمت سربازی تمدید برخی معافیت تحریم‌ها مقدمه احیای برجام است؟ توافق خوب؛ پیچیده اما ممکن چرا متولی اعلام رنگ‌بندی شهرهای کرونایی تغییر کرد؟ دیروز ماسک، امروز وزارت بهداشت واشنگتن: دولت بعد آمریکا ملزم به اجرای برجام نیست «ابتکار» تاثیر تمدید معافیت‌ برخی تحریم‌ها از سوی آمریکا بر بازارهای داخلی را بررسی کرد حرکت اقتصاد روی امواج وین انجام فاز جدید آزادسازی حریم رودخانه کرج با دستور محسنی اژه‌ای حریم‌شکنان زیر تیغ لودرهای عدالت آیت الله رئیسی: اعمال محدودیت یا تعطیلی نباید مانند گذشته سراسری باشد رئیس مجلس شورای اسلامی باید حکمرانی جدیدی براساس خداباوری و مردم باوری بنا کنیم نگرانی آمریکایی‌ها از توان موشکی ایران هشدار چند عضو مجلس نمایندگان به بایدن ظریف پس از تماشای «هناس»: سربلندی‌مان را مدیون شهدا هستیم