مُدل درد

بهاره شبانكارئيان
لباس گرم براي بچه، خريد نان، قبض آب و برق، اجاره، وام، برنج تمام‌شده، روغن آخرش است، كفش، مدرسه، مهمان، عيد و تمام.همه اينها را با سرعت پشت سرهم بخوانيد و براي هركدام پايين‌ترين رقمي كه به دهن‌تان مي‌رسد را جلويش بگذاريد و مثلا فيلم‌هاي سينمايي به سرعت از ذهن‌تان بگذرانيد؛ ناگهان يكي از گردونه‌هاي آپارات از حركت مي‌ايستد و آن يكي با فيلم پاره‌شده ريتم خود را مي‌رود.
اين نوستالوژي فانتزي سينماي آپاراتي؛ واقعيت زندگي دستفروشي است كه 4 روز پيش به نقطه «تمام» رسيد و خواست با به آتش كشيدن خودش همه رنج‌هايي كه كشيده را به نمايش بگذارد بلكه مسببانش كمي عذاب وجدان بگيرند.  تا كسي جاي «ع. محمدي‌پور» نباشد متوجه نمي‌شود كه در عصر روز چهارشنبه 13 بهمن‌ماه سال جاري، ظرفيت وجودي‌اش به چه ميزاني لبريز شد و تصميم گرفت خودسوزي كند. مخارج زندگي‌اش را با بساطي كه در ميدان امام‌حسين شهرستان خرم‌آباد لرستان پهن مي‌كرد مي‌گذراند. آن روز عصر با برخورد ماموران سد معبر شهرداري ناگهان اقدام به خودسوزي كرد. شهروندان به او كمك كردند تا بدنش را از آتش نجات دهند و آتش را خاموش كنند. پس از خاموش كردن آتش توسط شهروندان به بيمارستان شهداي عشاير منتقل شد.  
«عزيزعلي محمدي‌پور»؛ 45 ساله دستفروشي بود كه اقدام به خودسوزي كرد اما زنده ماند. پيگيري‌هاي «اعتماد» براي مصاحبه با اين دستفروش بي‌نتيجه ماند ولي پس از پيگيري‌هاي مجدد همسر او به «اعتماد» مي‌گويد: «همسرم فعلا در بيمارستان بستري است و از ناحيه دست و صورت دچار سوختگي شده. نياز به عمل نداشته. مشخص نيست كِي مرخص مي‌شود. خانم به ما گفتند كه حق نداريد با هيچ خبرنگاري مصاحبه كنيد.»پس از مصاحبه با همسر محمدي‌پور مرد دستفروش تنها سوالي كه ذهنم را اشغال كرده بود اين بود: «چرا نبايد صحبت مي‌كردند؟ به خاطر حقيقت! حقيقتي كه هميشه تلخ است!»صحبت‌هاي رييس مركز اورژانس پيش بيمارستاني لرستان و بيانيه شهرداري خرم‌آباد خبر از اين موضوع مي‌داد كه فقط دستفروش حالش خوب است اما آنها از مصاحبه منع شده بودند. علي مهرزاد صفدري رييس مركز اورژانس پيش بيمارستاني لرستان در اين خصوص اعلام كرد كه حال عمومي فرد دستفروش كه اقدام به خودسوزي كرده خوب است و هم‌اكنون در بخش سوختگي بيمارستان شهداي عشاير بستري است. اين حادثه در ميدان امام‌حسين خرم‌آباد و در پي تذكر ماموران جمع‌آوري سد معبر شهرداري رخ داد.
شهرداري خرم‌آباد نيز در بيانيه‌اي عنوان كرد كه در خصوص اتفاق رخ‌داده در عصر روز چهارشنبه در ميدان امام‌حسين خرم‌آباد ضمن آرزوي سلامتي براي دستفروش خرم‌آبادي و همكارمان در شهرداري منطقه ۳ خرم‌آباد، به استحضار مي‌رساند با توجه به نارضايتي و درخواست عموم مردم از وضعيت سد معبر در ميدان امام‌حسين، اين شهرداري با آگاهي از وضعيت اقتصادي و شغلي شهروندان خرم‌آبادي با ايجاد بازارچه‌هاي محلي روزانه و هفتگي در نقاط مختلف شهر هيچگاه درصدد استفاده از ابزارهاي قهري معمول كه براي رفع سد معبر به كار برده مي‌شود، نبوده و همواره با درك شرايط اقتصادي موجود درصدد ساماندهي وضعيت تردد شهروندان بوده است تا ضمن عمل به وظايف قانوني و پاسخ مثبت به مطالبه برخي از شهروندان محترم اقدام به ساماندهي مشاغل شهري نموده به گونه‌اي كه مشكلي براي تردد شهروندان ايجاد نشود.جعفر طولابي فرماندار خرم‌آباد ضمن قانوني خواندن اقدامات نيروهاي سد معبر نيز عنوان كرد كه پس از تذكر نيروهاي شهرداري، دستفروشان اقدام به جمع كردن بساط مي‌كنند. ولي فرد مذكور به دليل مقاومت با نيروهاي شهرداري درگير و اقدام به خودسوزي مي‌كند و از ناحيه دست و صورت دچار سوختگي مي‌شود. مكتوب به شهردار تذكر داديم كه افرادي را كه براي مقابله با سد معبر به كار مي‌گيرند به شكل ارشادي و تذكر اقدام كنند، نه اينكه رفتار آنها سبب مقاومت مردم و نهايت منجر به چنين حوادثي شود.بسياري از كارشناسان معتقدند تا زماني كه براي معضلاتي چون فقر و بيكاري چاره‌اي انديشيده نشود شغل‌هاي كاذب ادامه خواهند داشت و هر گونه تلاش براي مقابله با آنها محكوم به شكست است.در ماه‌هاي گذشته نيز پخش فيلمي مربوط به برخورد و برچيدن بساط زن دستفروش و معلول در رشت، اعتراض برخي را در شبكه‌هاي مجازي به دنبال داشت.