آخرین مراحل یک نبرد بدون بازنده

شهروند| مذاکرات رفع تحریم‌ها عصر سه‌شنبه پس از یک وقفه کوتاه با دیدار علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا از سر گرفته شد. باقری سپس با روسای نمایندگان روسیه، چین، همچنین سه کشور اروپایی به صورت جداگانه دیدار کرد. هیات‌ها هفته گذشته برای مشورت و اخذ تصمیمات‌ سیاسی به پایتخت‌ها رفتند و سه‌شنبه برای ادامه گفت‌وگوها به وین بازگشتند، اما همچنان نتیجه مذاکرات نامعلوم است.

شمخانی: هزینه اختلافات داخلی آمریکا نباید با تضییع حقوق ایران پرداخت شود
در عین حال علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در خصوص مذاکرات وین در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «صداهایی که از هیأت حاکمه آمریکا شنیده می‌شود، نشان می‌دهد که انسجام لازم در این کشور برای اتخاذ تصمیمات سیاسی در مسیر پیشبرد مذاکرات وین وجود ندارد.» وی در ادامه این مطلب آورده است: «دولت آمریکا نمی‌تواند هزینه اختلافات داخلی خود را با تضییع حقوق قانونی ملت ایران پرداخت کند.»

جوزف بورل: در مراحل پایانی هستیم
در همین راستا، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی روز سه‌شنبه گفت که دیپلمات‌های اروپایی نسبت به تلاش‌های ایران و آمریکا برای پایان دادن به اختلافات باقیمانده خوش‌بین هستند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، «جوزف بورل»، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی گفت که دیپلمات‌های اروپایی نسبت به تلاش‌های ایران و آمریکا برای پایان دادن به اختلافات باقیمانده بر سر گام‌های احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در آینده نزدیک خوش‌بین هستند.



بورل در پایان دیدار دو روزه خود از واشنگتن دی سی به خبرنگاران گفت: «هر دو طرف در حال بررسی پیشنهادهای کتبی هستند و می‌بینم که ما در آخرین مراحل بازی هستیم.»
بورل تفسیر ایالات متحده از جدول زمانی سریع برای پایان دادن به مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین را تأیید کرد و گفت: «آخرین دور این دیپلماسی امروز در وین آغاز شد.» او گفت که مذاکرات باید قبل از اینکه پیشرفت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را غیرممکن کند، به نتیجه برسد.

حمایت چین از ایران در ادامه تلاش‌ها برای حل مساله هسته‌ای از طریق مذاکره
دیروز مذاکره‌کننده ارشد چین در گفت‌وگوهای هسته‌ای اعلام کرد که با توجه به پیشرفت‌های مثبت در مذاکرات وین از موقعیت ایران برای ادامه مذاکرات پیرامون حل مساله هسته‌ای پشتیبانی می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری «پیپل دیلی آنلاین» چین، «وانگ کوان» مذاکره‌کننده ارشد چین افزود: «مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک روز گذشته در وین پس از بازگشت مذاکره‌کنندگان از پایتخت‌های کشورهایشان از سر گرفته شده است.»
وی با اشاره به بسته پیشنهادی که توسط آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس ارائه شده است و لغو اخیر تحریم‌های آمریکا پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، از آن به عنوان گامی مثبت به سوی توافق نهایی نام برد و گفت: «تمامی طرفین باید به دیدگاه‌های بسته پیشنهادی، تقاضاهای منطقی و حقوق مشروع ایران توجه بیشتری کنند.»
کوان بار دیگر تاکید کرد: «در مجموع مذاکرات حال حاضر در وین به پیشرفت‌های مثبتی دست یافته و به سوی دستیابی به توافق نهایی در مساله هسته‌ای ایران پیش می‌رود.»
این مقام بلندپایه چینی با ترغیب تمامی طرف‌ها به تلاش بیشتر، از آنها خواست تا روی مسائل حل نشده در مذاکرات گذشته از جمله رفع تحریم‌ها و ضمانت‌های اقتصادی برای بسط و توسعه اجماع و تلاش برای دستیابی به توافق زودهنگام تمرکز کنند.
به گفته وانگ کوان، چین با فوری بودن در به نتیجه رسیدن مذاکرات موافق است، اما گذاشتن ضرب‌الاجل برای رسیدن به توافق را سازنده نمی‌داند. او از تمامی طرف‌ها خواست اراده سیاسی را بیشتر تقویت کنند و حسن نیت و سازش و سازگاری را در مراحل نهایی مذاکرات هسته‌ای نشان دهند. وی همچنین از مذاکره‌کنندگان خواست تا لغو تحریم‌ها را که خواسته اولیه ایران و موضوع مهمی برای چین است در نظر بگیرند. آمریکا نیز باید به تعهداتش در برابر ایران و احترام متقابل پایبند باشد.
کوان در پایان گفت مذاکره و گفت‌وگو تنها راه حل مساله هسته‌ای ایران است و چین با تمامی طرفین تا رسیدن به این توافق همکاری‌های لازم را خواهد داشت.
سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه و همزمان با آغاز مرحله جدید از دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، ضمن انتقاد از رویکرد طرف‌های غربی برای تحت فشار قرار دادن ایران از طریق تعیین ضرب‌الاجل در روند مذاکرات، تصریح کرد: «تعیین ضرب‌الاجل‌های مصنوعی برای مذاکرات سازنده نیست.»

نمایندگان رسانه‌ها به جنب و جوش افتاده‌اند
گفته می‌شود با از سرگیری ادامه دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها و درحالی که حرف و حدیث‌ها درباره دورنمای رسیدن به توافق نهایی شدت گرفته، خیمه خبرنگاران مقابل ساختمان برگزاری جلسات با حضور نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی دوباره رونق گرفته است.
در همین حال، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت که توافق نهایی در وین میسر است و باید به فوریت حاصل شود. همچنین استفنی القاق، مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در توییتی نوشت گفت‌وگوها به مراحل پایانی رسیده و دستیابی به راه حل دیپلماتیک مستلزم تصمیمات سریع است.
در واقع می‌توان این‌طور بیان کرد که در طول ده‌ها ساعت گفت‌وگو در سطوح و فرمت‌های مختلف، اینک از میزان پرانتزها و موارد اختلافی کاسته شده و چارچوب و تصویر توافق نهایی مشخص شده است. در صورتی که طرف‌های مقابل به ویژه آمریکا در فرصت یک‌هفته‌ای تصمیمات لازم را اتخاذ کرده باشند، می‌توان حصول یک توافق را در دسترس دانست، اما اگر آمریکایی‌ها همچنان بر همان شیوه سابق خود اصرار ورزند و در اخذ تصمیمات سیاسی مردد باشند، طبعا مذاکرات نیز راه به جایی نخواهد برد.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تصمیمات لازم و ضروری در طرف‌های مقابل به ویژه واشنگتن اتخاذ شده باشد. اگر طرف‌های مقابل به حقوق طبیعی و خواسته‌های برحق ایران پاسخ درستی دهند، می‌توانیم به توافق قابل اتکا و پایدار برسیم.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در توییتر نوشت: صداهایی که از هیات حاکمه آمریکا شنیده می‌شود، نشان می‌دهد که انسجام لازم در این کشور برای اتخاذ تصمیمات سیاسی در مسیر پیشبرد مذاکرات وین وجود ندارد.
«جوزف بورل» نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی گفت که دیپلمات‌های اروپایی نسبت به تلاش‌های ایران و آمریکا برای پایان دادن به اختلافات باقیمانده بر سر گام‌های احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در آینده نزدیک خوش‌بین هستند.
به گفته وانگ کوان، چین گذاشتن ضرب‌الاجل برای رسیدن به توافق را سازنده نمی‌داند. او از تمامی طرف‌ها خواست اراده سیاسی را بیشتر تقویت کنند و حسن نیت و سازش و سازگاری را در مراحل نهایی مذاکرات هسته‌ای نشان دهند.