پوتین راه تحقیر رقبای اروپایی خود را بلد است!

مکرون از همان کرملین پیامی ارسال کرد مبنی بر این که: «موفق شدم» اما ساعتی بعد ناوهای روسیه در حال عبور از تنگه برای رسیدن به دریای سیاه بودند
بی‌جهت نیست که بایدن می‌گوید: «مکرون، شاردوگل نیست؛ شولتس، مرکل!»
آفتاب یزد - رضا بردستانی: یک روزنامه نگار با سابقه و استاد تاریخ دانشگاه در گفتگویی که به زودی در آفتاب یزد منتشر می‌شود ضمن بررسی حضور پررنگ رگه‌هایی از عقلانیت در «سیاست و حقوق بین‌الملل» بر این نکته دست می‌گذارد که: «پوتین» سیاستمداری بسیار هوشمند و زیرک است و می‌داند چگونه رقبای خود را در اتاق مذاکره زمینگیر کند!
علی بیگدلی ضمن اشاره به رفتار بسیار سردِ پوتین با امانوئل مکرون می‌افزاید: رئیس جمهوری روسیه به خوبی از جایگاه فرانسه در اتحادیه‌ی اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باخبر است پس وقتی او را پشت میزی ۵ متری می‌نشاند به دقت همه‌ی تبعات و آثار این موضوع را بررسی کرده است و به خوبی واقف به این مهم است که کی، کجا و چگونه از خود واکنشی نشان دهد که گروه‌های سیاسی فرانسوی هم متوجه علاقه مندی ولادیمیر پوتین به «مارین لوپن» و ناشاد بودن از حضور «مکرون» در کرملین بشوند موضوعی که حتی می‌تواند بر بسیاری از احتمالات انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه تاثیر گذارد.


> مکرون: موفق شدم/روسیه ناوها را به دریای سیاه فرستاد!
در حالی که بعد سفر رئیس جمهوری فرانسه به مسکو، ماکرون گفت که «در سفرش به مسکو موفق به دستیابی به هدفش شده است (!)» خبرگزاری‌ها خبری را مخابره کردند که میزان موفقیت مکرون را به سخره بگیرند!
خبرگزاری اینترفکس به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد؛ شش ناو نیروی دریایی این کشور از مدیترانه برای مانور دریایی به سمت دریای سیاه حرکت کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه ماه گذشته میلادی اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور در ماه‌های ژانویه و فوریه، از اقیانوس آرام تا اقیانوس اطلس، مجموعه رزمایش‌های گسترده‌ای را با حضور تمامی ناوگان‌های خود در جدیدترین قدرتنمایی در افزایش فعالیت‌های نظامی در جریان بن بست با غرب بر سر اوکراین برگزار خواهد کرد. منابع ترکیه‌ای نیز گزارش کردند، این شش ناو قرار است از تنگه‌های ترکیه در دریای سیاه عبور کنند. این ناوها شامل: «کورولف»، «مینسک» و «کالینینگراد» هستند که به سمت بوسفور می‌روند و ناوهای «پیوتر مورگونف»، «جورجی پوبدونوستس» و «اولنگورسکی گورنیاک» نیز از این تنگه عبور می‌کنند.
در همین حال اگرچه اسپوتنیک می‌نویسد: «امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه پس از سفرش به مسکو گفت که هدف او جلوگیری از تشدید تنش در اوکراین است و موفق شده است.» اما آن چه روی زمین و دریا در حال وقوع است حکایت از تشدید تنش‌ها دارد و با ادعای مکرون فاصله‌ای بسیار!
> آمادگی صد در صد روس‌ها برای حمله نکردن به اوکراین
علی بیگدلی، استاد تاریخ دانشگاه در بخشی از مصاحبه‌ی خود با آفتاب یزد با اشاره به روحیه‌ی جنگجویی روس‌ها و شخص پوتین تاکید می‌کند: «روس‌ها صد در صد نیرو و امکانات را از زمین و دریا و هوا علیه اوکراین بسیج خواهند کرد اما برای حمله نکردن به این معنا که اگر دیپلماسی بتواند روس‌ها را به خواست‌هایی که دارند برساند طبیعتاً از صرافت حمله به کی یف خواهند گذشت اما اگر غرب و آمریکا همچنان بر مواضع خود اصرار داشته باشند طبیعتاً روس‌ها با آمادگیِ بالایی که دارند ظرف کمتر از دوماه همه‌ی اوکراین را تصرف خواهند کرد و این می‌تواند سرآغاز تنشی در ابعاد جهانی باشد!
> رزمایش سه متحد ناتو در مدیترانه
آن طور که پایگاه خبری «بیزنس اینسایدر» نوشته: «متحدان ناتو - فرانسه، ایتالیا و آمریکا - تمرینات مشترک دریایی در دریای مدیترانه برگزار کرده و با سه گروه ضربت ناو هواپیمابر، قدرت همکاری خود را به نمایش گذاشتند.» بر این اساس گروه ضربتی ناو هواپیمابر «هری‌اس ترومن» آمریکا، گروه ضربت ۴۷۳ «شارل دوگل» فرانسه و گروه ضربت «کاوور» ایتالیا تمرین مشترکی برگزار کردند. آدمیرال «کرت رنشاو»، فرمانده گروه ضربت هشتم ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا می‌گوید: «توانایی‌های یک گروه ضربت ناو هواپیمابر آمریکا در کنار متحدان و شرکای‌مان قوی‌تر می‌شود.» گرچه این رزمایش از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما در حالی برگزار شد که فعالیت نظامی در اطراف اروپا افزایش یافته و تنش میان روسیه و غرب بر سر مناقشه اوکراین همچنان پای بر جا است.
> رئیس جمهوری فرانسه پس از مسکو و کی‌یف به برلین رسید
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پس از سفر به مسکو و کی‌یف به برلین رسید و بر سر بحران اوکراین با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان تبادل نظر کرد. به گزارش یورونیوز، رئیس جمهوری فرانسه در دیدار با شولتس که از دیدار با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برگشته است گفت که گفتگوها با روسیه باید ادامه یابد اما با روند «مطالبه‌گرانه». وی اطمینان داد که «تداوم مجدد این گفت‌وگو تنها راهی است که صلح در اوکراین را ممکن می‌سازد».
> بایدن: نه شولتس مرکل است و نه ماکرون دو گل!
در همین حال شبکه خبری ان. بی. سی از قول منابعی گزارش می‌دهد: در جریان جلسات خصوصی و در واکنش به احتمال حمله روسیه به اوکراین، بایدن با لحنی طعنه‌آلود درباره برخی از رهبران خارجی صحبت کرده است. منابع مطلع که خواستند نامشان فاش نشود، مدعی‌اند که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا زمانی گفته که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان «آنگلا مرکل» نیست. این افراد همچنین مدعی شدند، بایدن با اشاره به امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه این مسئله را مطرح کرد که او می‌خواهد همانند «شارل دوگل» رفتار کند. رئیس جمهوری آمریکا همچنین به انتقاد از ولادیمیر پوتین، همتای روس خود پرداخت و او را «پسری با سلاح اتمی و بدون دوست» توصیف کرد.
> ماکرون متحدانش را نگران کرده است!
اظهارات رئیس جمهوری فرانسه پس از گفت‌وگوهایش با ولادیمیر پوتین بر سر اوکراین باید ائتلاف ناتو را نگران کند. بنا به نوشته روزنامه گاردین، منتقدان داخلی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، تندروها در ناتو و رهبران اوکراین با سوءظن اظهارات رهبر کاخ الیزه در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو را با هدف تشخیص نشانه‌هایی از خویش فرمایی بررسی خواهند کرد. از یک جنبه ماکرون، سه ماه مانده تا شروع مبارزاتش برای پیروزی مجدد در انتخابات، کاملاً وفادارانه به دستور کاری که پیش از دیدار با ولادیمیر پوتین، با شرکایش در ناتو مورد توافق قرار داده بود، پایبند بود، اما از یک جنبه دیگر دیدگاه خاص به عنوان یک کشور اروپایی به روسیه و صحبت‌های بلندپروازانه‌اش درباره مسئله تضمین‌های امنیتی جدید، زنگ خطر را به صدا درآورده اند. رئیس جمهوری فرانسه با تاکید بر حضور غیر قابل قبول نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین از نظر تاریخی سخنش را آغاز کرد. وی همچنین صادقانه پیشنهادهای ناتو و آمریکا در مورد محدود کردن متقابل استقرار قوای نظامی، شفافیت بیشتر فعالیت‌های نظامی یا حتی محدود کردن استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد را تکرار کرد. او گفت در این حوزه‌ها مسکو و غرب خواسته‌های یکسانی دارند. در اینجا ماکرون به لزوم تصدیق کردن نگرانی‌های روسیه اشاره کرد. او می‌گوید: «اگر برای روسیه امنیت وجود نداشته باشد، برای اروپایی‌ها هم امنیت وجود ندارد»، فرمولاسیونی برای ادای احترام و در عین حال در راستای مشروعیت بخشی به درخواست‌های مسکو برای یک ساختار امنیتی جدید بر اساس مفهوم روسی «امنیت غیرقابل تفکیک.» با این حال مشخص نبود که منظور ماکرون چیست. او گفت که قاطعانه با تکرار «اشتباهات گذشته در مورد حوزه‌های نفوذ» مخالف است، اما سپس گفت: «روسیه اروپایی است. هر کسی که به اروپا اعتقاد دارد باید بداند که چگونه با روسیه کار کند و راه‌ها و ابزارهایی را برای ساختن آینده اروپا در میان اروپایی‌ها بیابد.»
مقامات فرانسوی حاضر در جلسات صحبت از «معادل فنلاند ساختن» اوکراین صحبت کردند؛ یعنی داشتن نوعی بی‌طرفی، ایده‌ای که قبلا هم مطرح شده بود. ماکرون روز سه‌شنبه در سخنانی در اوکراین این که چنین کلمه‌ای را خطاب به خبرنگاران یا رهبران سیاسی بر زبان آورده باشد، رد کرد.
> سیستم موشکی «تاد» تهدیدی علیه روس ها؟!
روسیه اعلام کرد درخواست اوکراین برای سیستم دفاع موشکی تاد از ایالات متحده یک اقدام «تحریک آمیز» است و در نظر گرفتن چنین تجهیزاتی منجر به یک پسرفت برای بحران اوکراین خواهد شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه درباره گزارش رسانه‌های روس مبنی بر درخواست کی‌یف برای داشتن چنین سامانه دفاعی اظهارنظر کرد.
خبرگزاری نووستی از قول معاون وزیر خارجه روسیه گزارش داد که اگر واشنگتن به صورت جدی به دنبال تامین چنین تسلیحاتی برای اوکراین باشد، کم کم این کار را می‌کند. همچنین خبرگزاری اینترفکس گزارش کرد، الکساندر پانکین دیگر معاون وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی جداگانه گفت، مسکو امیدوار است که تنش‌ها
بر سر اوکراین کاهش یابند و درخواست‌های امنیتی روسیه از غرب به صورت دیپلماتیک حل و فصل شوند.
> بعد از قطر و اسرائیل نوبت به ژاپن رسید
علی بیگدلی، استاد تاریخ دانشگاه که به خوبی زیر و بم سیاست و تاریخ اروپا را می‌داند به آفتاب یزد می‌گوید: در هر صورت، اوکراین بزرگترین بازنده‌ی مناقشه‌ای که غربی‌ها و روس‌ها بر سر اوکراین پیدا کرده‌اند است زیرا کی یف از محل عبور خطوط گازی روسیه به اروپا سالانه میلیاردها دلار منفعت اقتصادی می‌برد و چنانچه این غائله از مسیر دیپلماتیک حل نشود قطعاً اوکراین از یک درآمد سرشار محروم خواهد شد.
این گفته‌های بیگدلی در کنار این اظهارات وزیر تجارت ژاپن که گفت: «کشورش بخشی از واردات گاز طبیعی مایع خود را از روی این نگرانی که عرضه گاز طبیعی به دلیل تنش‌های مربوط به حمله احتمالی روسیه به اوکراین مختل شود، به اروپا اختصاص می‌دهد» وقتی اهمیت پیدا می‌کند که همه‌ی تحلیلگران از جمله بیگدلی معتقدند حتی با بروز جنگ هم جریان گاز روسیه به اروپا قطع نخواهد شد!
اگر این فرضیه پذیرفته شود به طور کاملاً طبیعی؛ «نگرانی‌ها در مورد اینکه درگیری احتمالی در اوکراین باعث ایجاد یک بحران انرژی در اروپای شدیدا متکی به گاز روسیه شود، افزایش یافته اند» کاملا بی‌مورد است زیرا؛ تحلیلگران بعید می‌دانند که روسیه در صورت بروز درگیری، عرضه گاز به اروپا را به طور کامل متوقف کند و اگر مسکو این کار را انجام دهد، احتمالاً ذخایر ژاپن برای جبران اختلاف ایجاد شده کافی نخواهند بود. اما پیشنهاد توکیو، در ضمن اجرای مانورهای دیپلماتیک مفصل در تلاش برای کاهش تنش با روسیه
بر سر اوکراین، نمادین تلقی می‌شوند.
> کرملین چند میز ۵ متری دارد؟!
میزهایی که این روزها در بسیاری از رسانه‌های ایران و فرانسه و بسیاری کشورهای دیگر بر سر آن بحث می‌شود به واقع زمینی گسترده برای بازی «پوتین» با رقبای خود است.
رئیس جمهوری روسیه از یک میز پنج متری برای نشست‌های
رو در رو استفاده می‌کند، اما آیا این فقط یک اقدام فوق محتاطانه
برای مقابله با ویروس کووید است؟ نشریه گاردین در تحلیلی درباره میزی که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه برای برگزاری نشست‌های خود از آن استفاده می‌کند، می‌نویسد: «برای کسانی که در جایگاه بالا هستند، دکور و مبلمان مکان آن‌ها می‌تواند ابزاری برای تحت تاثیر قرار دادن، جذابیت و ترساندن باشد. صندلی وحشتناک قدرت در سریال بازی تاج و تخت یک صندلی آهنین بلند است که از شمشیرهای ذوب شده دشمنان شکست خورده ساخته شده است. در سری فیلم‌های جیمز باند، افراد شرور به خاطر تزئین مکان خود با آکواریوم‌های حاوی کوسه معروف هستند. با این حال، در زندگی واقعی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و میز سفیدش که به شکلی گیج‌کننده بزرگ است وجود دارد. رهبر روسیه شروع به میزبانی از دیدارهای انفرادی با مقامات خارجی در پشت یک میز بیضی شکل غول پیکر، به طول تقریباً پنج متر و دارای سه ستون ضخیم کرده است. و تنها یک دسته گل در وسط آن قرار دارد. او تنها رهبر در میان رهبران جهان که به سراغ وسایل نمایشی رفته نیست. پیشتر، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، از قفسه‌های کتابی که قابل رقابت با یک کتابخانه کوچک بودند استفاده کرده است. در طول همه‌گیری، شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین میزبان نشست‌های ویدیو کنفرانسی در مقابل یک تابلوی نقاشی با ابهت از دیوار بزرگ چین بوده است. معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی، در چادری بزرگ و رنگارنگ با رهبران دیگر جلساتی برگزار کرد که شاید به عنوان ترفندی برای جلب نظر آن‌ها با به نمایش گذاشتن اشاراتی به اصالتی برآمده از قبال خاضع بدوی بود. قذافی با چادر خود به سراسر جهان سفر کرد و آن را در چندین شهر
از جمله در پارک ویلا دوریا پامفیلی در رم و ملک دونالد ترامپ در حومه نیویورک برپا کرد. ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر سابق مالزی، نیز دفتری چشمگیر با میز بسیار بزرگی داشت؛ اگرچه ممکن است که برای انگیزه‌های دیگری استفاده شده باشد اما گفته می‌شود که او زیر آن چرت بعدازظهرش را میزد.
> میز پوتین و اخم مکرون!
پوتین میزبان امانوئل ماکرون در پشت این میز غول آسای سه پا بود. رئیس‌جمهوری فرانسه با سینه‌ای جلو آمده به مسکو رفت و وعده گفت‌وگویی شدید اللحن با پوتین را داد و گفت که به دنبال راه‌حلی تاریخی برای تهدید قریب‌الوقوع جنگ بین روسیه و اوکراین خواهد بود. با این حال، پس از پنج ساعت گفتگو در پشت این میز سفید، ماکرون نتوانست هیچ امتیاز علنی از پوتین بگیرد. گمانه‌زنی‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه این میز یک نمایش قدرت برای تسلیم کردن ماکرون بود، شاید حتی بیان فیزیکی یک انزجار. با این حال، این امکان نیز وجود دارد که در پشت این میز بزرگ به هیچ وجه
بیانیه‌ای سیاسی وجود نداشته یا اگر هم که وجود دارد نسبت به هدف اصلی پوتین یعنی اجتناب از ویروس کووید، برای رقبای اروپایی خود فرع به موضوع است.