هفته آتی انفجار اُمیکرون

 معاون بهداشت وزارت بهداشت در پیش‌بینی از شرایط کرونای اُمیکرون در کشور طی روزهای پیش رو گفت: احتمال می‌دهم  هفته بسیار ملتهبی را از نظر شدت افراد مبتلا خواهیم داشت و البته برخی معتقدند شاید از دو هفته دیگر این موضوع را داشته باشیم. در حال حاضر نیز آمار بستری‌ها حدود سه برابر روزهای قبل است و آمار به‌صورت تصاعدی هر روز افزایش می‌یابد.دکتر کمال حیدری در نشست خبری وزارت بهداشت، گفت: بیشترین استراتژی ما واکسیناسیون بود، اما پوشش نوبت سوم واکسن به‌صورت بطئی و کند پیش رفت تا هفته گذشته که باور جامعه شدت یافت و در عرض یک هفته میزان مراجعات برای دریافت نوبت سوم دو برابر شد که‌ ای‌کاش سه تا چهار برابر می‌شد.
وی افزود: ما کل مراکز بهداشتی و درمانی را برای این کار آماده کردیم. مراکز تجمیعی را هم داشتیم که طی یک تا دو ماه کسی به آنها مراجعه نمی‌کرد و تعدادی از آنها را تعطیل کردیم. ۲۹۰ مرکز تجمیعی در کشور بسته شد. حال از طرفی می‌خواستیم واکسیناسیون را برای موج ششم توسعه دهیم. بر این اساس در ازای مراکز تجمیعی بسته شده، ۲۲۰۰ مرکز جامع سلامت را در کشور توسعه داده و آماده کردیم تا در دسترس قرار بگیرند. امیدوارم مردم باز هم مراجعه و واکسن خودشان را دریافت کنند.
وی گفت: احتمال می‌دهم که هفته بسیار ملتهبی را از نظر شدت افراد مبتلا خواهیم داشت و برخی معتقدند شاید از دو هفته دیگر این را داشته باشیم. همان‌طور هم که پیک بسرعت بالا می‌رود، بعد از گذشتن از پیک، بسرعت هم پایین می‌آید. متأسفانه از آنجایی که بیماری یک فاز تأخیری دارد، بعد یک تا دو هفته آمار بستری و فوت بالا می‌رود. در حال حاضر آمار بستری ما حدود سه برابر روزهای قبل است و آمار به‌صورت تصاعدی هر روز افزایش می‌یابد. او گفت: استفاده بیش از ۸۵ درصد مردم از ماسک ضروری است و پیش‌بینی ما این است که در موج اُمیکرون یک میلیون نفر بستری شوند؛ در حالی که با استفاده از ماسک این تعداد تا ۳۵۰ هزار نفر کمتر می‌شود و فوت مردم کاهش می‌یابد. وی با اشاره به گسترده و متنوع بودن سبد واکسیناسیون علیه کرونا در کشور، بیان کرد: ما تنها کشوری هستیم که سوپرمارکت واکسن راه انداخته‌ایم.   حیدری تأکید کرد: خیلی از افرادی که واکسن نوبت دوم و سوم را تزریق کردند به کرونا مبتلا شدند ولی تأکید ما این است که واکسن نوبت سوم جلوی ابتلا و مرگ را می‌گیرد و میزان محافظت فرد را افزایش می‌دهد.  او  اظهار کرد: در بحث تعطیلی‌ها، بدترین استراتژی این است که تعطیلی عمومی اعلام کنیم. مکان‌های پر تجمع مانند ورزشگاه‌ها، رستوران‌ها یا مکان‌های پر دغدغه مانند مدارس محدودیت جدی داشته باشند.
معاون وزیر بهداشت درباره وضعیت بستری کودکان در شرایط شیوع اُمیکرون نیز گفت: حدود ۲۰ درصد بستری‌شدگان در سویه اُمیکرون زیر ۱۸ سال بودند؛ بنابراین این امر دغدغه ما است و از یک ماه قبل مراکز بهداشتی درمانی در آماده باش بودند و آی‌سی‌یو‌های اطفال هم تقویت شد.