رفتار شناسی حقوقی‏ها دربازار

با نگاهی به تراکنش‌های صورت گرفته در سهام فعال در بازار، متوجه می‌شویم که در هفته‌ای که گذشت حقوقی‌ها در اکثر روزها در نقش خریدار ظاهر شده‌اند و همواره به حمایت از قیمت‌ها پرداخته‌اند. این روند حمایتی در روزهایی که بازار با افت شدید قیمت و فشار در سمت عرضه روبه‌رو بوده است، بیشتر شده و در برخی روز‌ها با افزایش تقاضای کد‌های حقیقی کمتر شده است. طبق آمار‌های منتشر شده، با افزایش فشار تقاضا توسط کد‌های حقیقی در صنایعی مانند خودرو و بانک، حقوقی‌ها به فروش سهم پرداخته و از این طریق سعی در ایجاد تعادل در بازار داشته‌اند. در نمودارهای زیر خالص خرید حقوقی‌ها به تفکیک صنایع آورده شده است. در جریان معاملات روز چهارشنبه؛ تعداد 328نماد مثبت و 320نماد منفی بوده‌اند، خالص خروج پول حقیقی در حدود 3هزار میلیارد ریال بوده است.  این در حالی است که با انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها، شاهد افزایش درآمد یا کاهش در مقدار زیان شرکت‌ها بوده‌ایم. با کاهش قیمت‌ها  و افزایش درآمد‌های شناسایی شده توسط شرکت‌ها، نسبت p / e در بازار همواره کاهش یافته است و این نسبت برای کل بازار در محدوده عدد 7 قرار گرفته است که نشان از ارزندگی نسبی بازار دارد. با خبر‌های رسیده مبنی بر افزایش قیمت نفت، سرمایه‌گذاری در صنایع زیرساختی، دسترسی به بازارها و پیش‌بینی‌ها برای رشد اقتصادی در سال آینده، به نظر می‌رسد اکثر سهام موجود در بازار بتوانند در سال آینده با بازدهی بالاتری روبه‌رو شوند، از این رو اکثر کارشناسان، فعالین بازار را به سرمایه‌گذاری در این بازار با دید بلندمدت دعوت می‌کنند.

افزایش 3هزار واحدی شاخص کل در روزی که اکثر نمادها مثبت بود



با پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص برای دومین روز متوالی با افزایش روبه‌رو شد تا شاخص کل، در عدد یک میلیون و 284هزار واحد به کار خود پایان دهد. افزایش 3هزار و 45 واحدی شاخص کل در شرایطی رخ داد که اکثر سهام شرکت‌های فعال در بازار با رشد قیمت روبه‌رو شده و شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد 623واحدی روبه‌رو شد. در جریان معاملات روز چهارشنبه، نماد‌های فارس، ومعادن، وپاسار و خودرو، بیشترین تأثیر مثبت و فولاد، فملی و شپدیس بیشترین تأثیر منفی را در شاخص داشته‌اند.
بیشترین خرید حقیقی مربوط به نماد فرابورس و بیشترین خرید حقوقی مربوط به سهم فملی بوده است. همچنین در مجموع معاملات در بازار بورس و فرابورس، حقیقی‌ها همچنان عرضه‌کننده و حقوقی‌ها در نقش تقاضا کننده ظاهر شده‌اند.
با پایان معاملات در این هفته مجموع (p/e) بازار به عدد 7.58 رسید و ارزش کل بازار در حدود 5134هزار میلیارد تومان شد. در جدول زیر نسبت قیمت به درآمد به تفکیک صنایع آورده شده است.