کاهش قیمت در بازارهای اقتصادی به سیاست‌های اقتصادی دولت بستگی دارد سیگنال‌های کاهش قیمت مسکن از وین

کیمیا نجفی
با اینکه هنوز توافقی صورت نگرفته اما انتشار اخباری درخصوص پیشرفت‌های مذاکرات برخی از بازارهای داخلی را با خود همراه کرده و سبب کاهش قیمت در بخش‌های مختلف شده است
بازار ارز، طلا و خودرو از جمله بازارهایی بودند که همزمان با دریافت اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای شاهد کاهش قیمت شدند. حال برخی از اخبار نشان می‌دهد که بازار مسکن نیز تحت تاثیر خبرهای مثبت برجامی قرار گرفته و آمارهای غیررسمی از قیمت مسکن در شهر تهران هم از کاهش ۰.۵ درصدی حکایت دارد. بر اساس گزارش‌هایی اولین واکنش بازار مسکن نسبت به روند مثبت مذاکرات هسته‌ای به شکل کاهش ۰.۵ درصدی متوسط قیمت‌های پیشنهادی از سوی مالکان بروز پیدا کرد.
برجام بی تاثیر در بازار مسکن نخواهد بود


بسیاری از کارشناسان در بازارهای داخلی بر این باورند که نتیجه برجام همانند سال 67 و امضا قطع‌نامه 598 تاثیراتی آنی و کوتاه‌مدتی را به همراه خواهد داشت و پس از آن قیمت‌ها بار دیگر به جای خود باز می‌گردند. به گفته آنها بیشترین تاثیر را از نتیجه برجام بازار ارز و طلا شاهد خواهد بود، اما بازار مسکن نمی‌تواند شاهد تغییرات ناشی از نتیجه برجام باشد. این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان معتقدند نتیجه برجام بی تاثیر در بازار مسکن نبوده و به مرور زمان شاهد تغییراتی در این بخش خواهیم بود. مصطفی ‌قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه املاک تهران در گفت‌وگویی به تاثیر لغو تحریم‌ها بر بازار مسکن اشاره کرده و گفته است: «لغو تحریم بر متوقف‌شدن رشد قیمت مسکن اندکی اثرگذار است. در واقع با لغو تحریم هسته‌ای باید ابتدا قیمت دلار، قیمت سیمان و قیمت آهن کاهش یابد تا بازار مسکن از اتفاق‌های سیاسی تاثیر بگیرد. قیمت مسکن را عرضه و تقاضا و همچنین قیمت مواد اولیه ازجمله مصالح ساختمانی تعیین می‌کند. آنچه پیداست با لغو تحریم روند رشد قیمت مسکن نه در کوتاه‌مدت، بلکه ممکن است در بلندمدت متوقف شود. سیاست دولت سیزدهم ثبات قیمت دلار و دیگر کالاهاست. توقف رشد قیمت مسکن در حالی رخ می‌دهد که عوامل تاثیرگذار در قیمت خانه نیز روند ثابت یا کاهشی داشته باشد.»
همه چیز به کیفیت برجام و سیاست‌های اقتصادی دولت بستگی دارد
مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس بازار مسکن با بررسی نتیجه برجام در اقتصاد به «ابتکار» گفت: در ابتدا باید ببینیم برجام به چه صورت نهایی خواهد شد و تا چه میزانی اجازه می‌دهد که درآمدهای ارزی ایران مجدداً به حالت قبلی خود باز گردد و ذخایر ایران آزاد شود بنابراین نوع توافق در میزان اثرگذاری آن در بازارهای مختلف بسیار اهمیت دارد.
وی افزود: اگر فرض کنیم که توافق به صورتی باشد که گشایش‌های بسیاری در اقتصاد ایران به وجود بیاورد طبیعتا اولین شوکی که وارد می‌کند به بازار ارز و کالاهای وارداتی خواهد بود. در چنین شرایطی یک فضایی برای انتظارات روانی ایجاد می‌شود که قیمت کالاهای وابسته به ارز و به دنبال آن تا حدودی قیمت کالاهای داخلی میل به کاهش پیدا می‌کنند.
این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: وقتی که قیمت‌ها میل به کاهش پیدا کنند حجم معاملات نیز پایین می‌آید. اما ادامه‌دار بودن کاهش قیمت‌ها بستگی به سیاست‌های اقتصادی دولت دارد.
سلطان‌محمدی در ادامه صحبت‌هایش به تورم در کشور اشاره کرد و در این‌باره گفت: تا مادامی که ما با تورم‌های بالا روبه‌رو هستیم، خواسته و ناخواسته فشار قیمتی به کالاها وارد می‌شود و شوک‌هایی که سبب کاهش قیمت شده بود را خنثی می‌کند. به خصوص اینکه در آستانه سال جدید هستیم و در هر سال ما معمولا با تغییرات قیمتی در دستمزدها و قیمت‌های تمام‌شده مواجه می‌شویم بنابراین بعید می‌دانم که شاهد اثر و یا شوک خیلی شدیدی در قیمت‌ها باشیم.
وی همچنین به بررسی وضعیت بازار مسکن پرداخت و در این خصوص گفت: بازار مسکن اساساً از سال گذشته با یک وضعیت رکودی همراه بوده است. تورم بخش مسکن در سال گذشته حدود ۲۰ درصد بود این در حالی است که تورم عمومی بالای ۴۰ درصد محاسبه شد. بنابراین در سال آینده فارغ از اینکه توافقات با چه کیفیتی به نتیجه برسد انتظار بر این است که افزایش قیمت مسکن از تورم کمتر باشد.
وی اظهار کرد: طبیعتا اگر میزان تورم کاهش بیشتری تجربه کند انتظارات تورمی در بخش مسکن نیز کاهش پیدا کرده و افزایش قیمت‌ها از نرخ تورم عقب‌تر خواهد ماند.
این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: همانطور که تاکید کردم چگونگی وضعیت قیمت‌ها در بخش‌های مختلف اقتصاد به سیاست اقتصادی دولت بستگی دارد. تا مادامی که کسری بودجه شدید داشته باشیم و استقراض از سیستم بانکی و بانک مرکزی سبب افزایش نقدینگی شود. تورم‌های سنگین در اقتصاد خواهد ماند. کشور حدود نیم قرن می‌شود که درگیر تورم‌های سنگین است. البته این مسئله قابل حل بوده و چه برجام امضا بشود و یا نشود اگر دولت سیاست‌های ضد تورمی را در پیش بگیرد می‌تواند به راحتی تورم را کنترل کند.
وی با اشاره به وضعیت کنترل تورم در کشور‌های دیگر اظهار کرد: بسیاری از کشورها اقدام به کنترل تورم کردند، مثلاً ونزوئلا که تورم‌های بسیار بالایی را تجربه می‌کرد امسال توانست تورمش را در حد قابل ملاحظه‌ای پایین بیاورد و یا کشور زیمباوه توانست تورم خود را به شدت کنترل کند. بنابراین ما نیز می‌توانیم با سیاست‌های ضد تورمی وضعیت را به راحتی کنترل کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
میز پوتین؛ بازی قدرت یا پارانویا؟ حاشیه‌های یک میز بلند پیمان مولوی مغالطه‌هایی که اقتصاد ایران را بلعیده است بورل: مذاکرات احیای برجام در ساعات پایانی خود قرار دارد رکورد بیشترین نامزدی در اسکار 2022 به چه فیلم‌هایی تعلق دارد؟ دست کوتاه فرهادی از آدمک طلایی رئیس جمهوری در جلسه هیئت دولت: «سند تحول دولت» بزودی منتشر خواهد شد تداوم ضرب‌الاجل‌های ساختگی آمریکا برای مذاکرات وین؛ این‌بار پایان فوریه بازی آمریکایی در نقطه پایانی مذاکره کاهش قیمت در بازارهای اقتصادی به سیاست‌های اقتصادی دولت بستگی دارد سیگنال‌های کاهش قیمت مسکن از وین رئیس قوه قضائیه در جریان ملاقات مردمی‌: نباید تاوان اشتباه متصدی را ارباب رجوع بپردازد رونمایی از یک دستاورد دیگر در جشن ۴۳ سالگی انقلاب پیوستن موشک دوربرد نقطه زن «خیبرشکن»به سپاه رییس جمهور در پاسخ به تماس تلفنی نخست وزیر ژاپن: چسبندگی آمریکا به سیاست‌های شکست خورده ترامپ، مانع اصلی در پیشرفت مذاکرات است معاون اول رئیس جمهوری: گرانی و برخی مسائل مردم را اذیت می‌کند، اما این مشکلات حل خواهد شد رئیس ستاد دهه فجر انقلاب مسیرهای دوازده‌گانه راهپیمایی را اعلام کرد برگزاری راهپیمایی 22 بهمن در شهرهای قرمز به صورت خودرویی و موتوری