چشمت روشن یوسف!

ماجرای یک بیماری

دید یوسف تقریبا نزدیک به هیچ بود. اما چون این بیماری را از بدو تولد با خود داشت، همیشه فکر می‌کرد طبیعی دیدن همین است. وقتی معلم خبر ضعیف‌بودن چشم فرزند دوم خانواده «حسین‌پور» را به پدرش داد، آقا غلامرضا به هر دری زد تا خودش و یوسف را به اصفهان، نزدیک‌ترین کلانشهر ممکن، برساند و از بیماری نادر و مرموز پسرش سر در بیاورد. اما مگر چند بار در سال می‌شد از دهگلان بیرون رفت و چند روزی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به دنبال دوا و درمان بود؟ آن هم با جیب خالی و حقوق کارگری که یک روز بود و یک روز نبود.

غلامرضا یوسفی می‌گوید: «بیماری یوسف علاوه بر بینایی، باعث شده او مشکلات قلبی هم داشته باشد. برای همین وقتی به اصفهان رفتم مرا سراغ درمان ناراحتی‌های قلبی این بچه فرستادند. اما نمی‌توانستیم هزینه جراحی چشم را جور کنیم. چون حتما باید به مرکزی مجهز در تهران می‌رفت.»



یک سال پیش بود که پای کاروان‌های سلامت از تهران به دهگلان و روستای ده‌کهنه رسید؛ همان روزی که غلامرضا با شنیدن خبر حضور هلال‌احمر در روستا، مدارک پزشکی یوسف را برداشت و دست بچه را گرفت و به محل استقرار پزشکان رفت. او می‌گوید: «وقتی بیماری یوسف را با پزشکان در میان گذاشتم، قول دادند که به ما کمک کنند. دو هفته پیش بود که به ما زنگ زدند و گفتند برای عمل به تهران برویم.»

هر دو چشم یوسف حالا جراحی شده و کم‌کم دید شفاف خود را به دست می‌آورند. یوسف و پدرش یک هفته‌ای در تهران، میهمان جمعیت هلال‌احمر و خیرانی بودند که هزینه‌های این عمل جراحی را تقبل کرده‌اند.

 

ده‌کهنه، دور از دسترس

کاروان سلامت استان تهران با همکاری هلال‌احمر استان چهارمحال‌وبختیاری برای ویزیت رایگان و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به روستاهای محروم دهگلان رفته بود. دودران، ده‌کهنه، امامزاده محمود و … . ویزیت و داروی رایگان بخشی از برنامه‌های این کاروان بود. افرادی که برای بهبودی به طی دوره‌های درمانی نیاز داشتند، به درمانگاه‌ها و مراکز هلال‌احمر یا پزشکان معتمد دیگر معرفی می‌شدند. «ایرج کیانی» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال‌وبختیاری می‌گوید: «روستاهای هدف این کاروان سلامت، در مناطق صعب‌العبور شهرستان دهگلان قرار داشتند. استان چهارمحال‌وبختیاری به‌خودی‌خود استانی محروم است؛ شما تصور کنید این محرومیت در روستاهای صعب‌العبور که راه دسترسی جاده‌ای هم ندارند چه اندازه می‌تواند باشد.»

همین محرومیت هم باعث شده بود هلال‌احمر استان، این شهرستان و روستاها را برای خدمات پزشکی و درمانی کاروان‌های سلامت معرفی کند.

 

سوغات کاروان‌های سلامت

روزی که پدر یوسف برای کمک گرفتن از کاروان سلامت به محل استقرار این پزشکان مراجعه کرد، مدیرعامل جمعیت کهگیلویه‌وبویراحمد و همچنین مدیرعامل جمعیت استان تهران هم در محل کمپ حضور داشتند. کیانی می‌گوید: «پدر یوسف به ما مراجعه کرد و گفت برای جراحی چشمان پسرش به هزینه زیادی نیاز دارد، اما تامین این هزینه برای او کار ساده‌ای نیست. همان روز من موضوع را با مدیرعامل استان تهران همچنین نماینده ولی‌فقیه در جمعیت استان تهران و چهارمحال‌وبختیاری در میان گذاشتم. یوسف بیماری‌ای نادر داشت و برای درمان آن باید از خیران کمک می‌گرفتیم. همان‌جا آقایان قول دادند تا شرایط را برای پذیرش یوسف در مرکزی مجهز و همچنین انجام عمل جراحی فراهم می‌کنند.»

همین‌طور هم شد و با کمک گرفتن از خیران برای تامین بخشی از هزینه‌ها و همچنین همراهی تیم‌های پزشکی مجرب، درست دو هفته پیش یوسف به تهران آمد تا در مجتمع دارویی درمانی هلال ایران در تهران‌پارس جراحی شود. کیانی می‌گوید: «برگزاری کاروان‌های سلامت در این استان بارها سبب خیر شده و افراد زیادی که از دسترسی به خدمات بهداشت و درمان محروم بوده‌اند، توانستند مداوا شوند. درست بعد از مورد یوسف، نوجوان دیگری با همین بیماری نادر چشم به ما معرفی شد که با کمک خیران و هلال‌احمر مقدمات را برای درمان او فراهم می‌کنیم.»

 

یک بیماری نادر

چشمان یوسف عمل شده و او دوباره به دهگلان برگشته است. دید چشمانش تا یک ماه آینده و به مرور بهتر می‌شود. قرار است دو ماه دیگر برای معاینه دوباره به تهران برگردد. دکتر «شاهرخ رامین» رئیس مجتمع دارویی درمانی هلال می‌گوید: «جوانان و داوطلبان در طرح مهربانی مهر به شهرستان‌ها و روستاهای محروم مراجعه می‌کنند. در یکی از این کاروان‌ها که کاروان سلامت و تیم‌های پزشکی هم حضور داشتند، یوسف با بیماری مزمن چشمی شناسایی شد. جمعیت هلال‌احمر استان تهران او را برای درمان به مجتمع دارویی درمانی هلال ایران معرفی کرد.»

«جابه‌جایی و عارضه در لنز داخل چشمی و بینایی محدود» بیماری‌ای بود که یوسف را از بدو تولد درگیر خود کرده است. او توسط دکتر «محمدحسن شاه‌حیدری» پزشک متخصص چشم و فلوشیپ شبکیه در مرکز دارویی درمانی هلال ایران تحت عمل جراحی قرار گرفت. رئیس این مجتمع می‌گوید: «عمل جراحی مذکور روی کودکی انجام شد که توسط تیم جوانان استان تهران در روستای ده‌کهنه شهرستان لردگان شناسایی شده بود. خانواده این کودک توانایی تامین هزینه عمل جراحی را نداشتند که با کمک خیر تهرانی این امر تسهیل شد و امید است پس از نصب لنزها این کودک لردگانی بینایی خود را به صورت کامل به دست آورد. هزینه‌های عمل این کودک توسط خیری نیکوکار تامین شده است.»