قیمت سرخابی‌ها مشخص شد؛ تقریبا 6هزار میلیارد!

شهروندآنلاین– شاید به خاطر عملی‌نشدن وعده مدیران در خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس دیگر این ماجرا از سوی هواداران و مردم خیلی جدی گرفته نمی‌شود، اما اینطور که پیداست عزم وزارت ورزش برای واگذاری سهام این دو باشگاه دولتی و پرطرفدار جدی است. حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان روز شنبه در مجمع دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که در وزارت اقتصاد و دارایی برگزار شد، حضور یافت. جلسه‌ای که برای واگذاری دو باشگاه پایتخت به بخش خصوصی و تصمیم‌گیری درخصوص نماد استقلال و پرسپولیس در بورس تشکیل شد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی بعد از پایان نشست خبر داد ارزش‌گذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در این جلسه به تصویب رسید. بر این اساس ارزش نهایی باشگاه پرسپولیس ۳هزار و ۲۱۰میلیارد تومان و ارزش نهایی باشگاه استقلال ۲هزارو۷۸۰میلیارد تومان اعلام شد. این ارزش‌گذاری رسمی کارشناسان دادگستری از دارایی‌های این دو باشگاه و به ویژه دارایی نامشروط که لوگوی این دو باشگاه است، مورد تصویب اعضای هیأت واگذاری قرار گرفت.

قربانزاده این اتفاق را کمکی به دو باشگاه برای گرفتن پروانه حرفه‌ای از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌داند: «تغییر در ترکیب سهامداری این دو باشگاه بررسی شد و در ۶ ماه آینده تا اواسط سال ۱۴۰۱ بلوک‌های مدیریتی دو باشگاه نیز واگذار می‌شود تا هم حکمرانی بهتری داشته باشیم و هم مشکل AFC و خطر حذف این دو باشگاه برطرف شود و بتوانند با قدرت در جام باشگاه‌های آسیا حاضر شوند.»



اما درباره نحوه توزیع سهام باشگاه‌های سرخابی که در مجموع حدود 6هزار میلیارد قیمت‌گذاری شده‌اند نیز تصمیمات جالبی گرفته شده است. رئیس سازمان خصوصی‌سازی در این‌باره می‌گوید: «در جلسه امروز وزیر هم حضور داشت و نظرات خود را مطرح کرد و تلاش می‌کنند با توسعه فرهنگ واگذاری این دو باشگاه مردم مشارکت داشته باشند. ضمن اینکه مقرر شد در جلسه آینده هیأت واگذاری، گزارشی را سازمان خصوصی‌سازی ارایه دهد مبنی بر اینکه ۵درصد سهام به هواداران با تایید هیأت مدیره دو باشگاه و ۵درصد هم به همه بازیکنان، پیشکسوتان و کادرفنی همه ادوار باشگاه‌ها واگذار خواهد شد.»

بدون شک در این میان بحث بدهی‌های این دو باشگاه مورد بحث و بررسی است. موضوعی که شاید تا همین حالا هم مانع اصلی واگذاری سرخابی‌ها بوده است. قربانزاده در این‌خصوص هم می‌گوید: «صورت‌های مالی این دو باشگاه شفاف و حسابرسی شده است. مجامع آنها هفته گذشته برگزار و تصویب شده است. مشخص است که این دو باشگاه چه میزان بدهی دارند و در آینده درخصوص درآمدزایی‌شان در سال 1401 که افزون بر 250میلیارد تومان درآمد برای این دو باشگاه پیش‌بینی شده، مورد بررسی قرار گرفته است. در صورت‌های حسابرسی‌شده طبیعتا معضل اصلی این دو باشگاه بدهی‌های مالیاتی است که اصل جرایم و نوع مالیاتی که دارند محل صحبت و بحث است. در خصوص ماده 251 مکرر هم اکنون پرونده مالیاتی این دو باشگاه در حال بررسی است. امکان کاهش بدهی مالیاتی آنها وجود دارد که به کاهش زیان دو باشگاه کمک می‌کند. با این مسیر بورسی‌شدن این دو باشگاه و مسیر مشارکت مردم و پولی که در قالب افزایش سرمایه از محل صرف سهام به باشگاه‌ها واریز می‌شود، این پول به خزانه دولت نمی‌رود، پول در قالب اندوخته در اختیار باشگاه‌ها قرار می‌گیرد تا مشکلات موجود را برطرف کند.»