افزایش 177 درصدی درآمدهای بودجه

در پنج ماه ابتدای دولت سیزدهم علاوه برمدیریت هزینه‌های جاری، منابع طرح عمرانی نیز با رشد ۲۴درصدی از ۵۸۷ هزار میلیارد ریال به ۷۲۹ هزار میلیارد ریال رسیده است...

بودجه یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر اقتصاد ملی است. هر ساله دولت با پیش‌بینی درآمدها و هزینه‌های خود مسیر اقتصاد را مشخص می‌کند. بر همین اساس هرچه منابع و مصارف بودجه ترازتر و اعتبارات با اهداف توسعه و رفاه تخصیص داده شود، نتایج بهتری به دست می‌دهد. این درحالی است که بودجه 1400 به عنوان آخرین بودجه دولت دوازدهم به گواه کارشناسان یکی از ناترازترین بودجه‌های سنواتی کشور است که با کسری سنگینی هم همراه بوده است. بدین‌ترتیب از شهریورماه سال‌جاری که کابینه دولت سیزدهم شکل گرفت، دولت جدید باید از ششمین ماه سال، اجرای این بودجه را به عهده می‌گرفت اما با تغییر سیاست‌های اقتصادی همین بودجه پرمشکل به مسیر اصلاح هدایت شد، به‌طوری که تازه‌ترین گزارش سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد که تا حدود زیادی از انحراف ایجاد شده در بودجه جلوگیری شده است.
نمای بودجه‌ای که به ارث رسید


براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، دولت سیزدهم در 5 ماه ابتدایی کار خود علاوه بر خاتمه دادن به تأمین هزینه‌های جاری از منابع بانک مرکزی اعتبارات عمرانی را افزایش داده است. در آغاز به کار دولت سیزدهم، دولت از یک‌سو با هزاران میلیارد تخصیص بدون منبع در خزانه مواجه بود، از سوی دیگر در ۵ ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی استفاده شده بود؛ علاوه بر این دولت باید ۵۳۵ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شده دولت قبل را هر ماه به میزان ۱۱ هزار میلیارد تومان تسویه می‌کرد.
کاهش نقدینگی و تورم
 ناترازی‌های بودجه به عنوان منشأ اصلی، موجب رشد نقدینگی و پایه پولی و درنهایت شاخص تورم شده بود به گونه‌ای که شاهد ثبت بالاترین رکوردهای تورم دراواخر دولت دوازدهم بودیم، اما با تمام سختی‌ها  دولت سیزدهم برای تأمین کسری بودجه به سراغ چاپ پول نرفت و با افزایش درآمدها و کنترل هزینه‌ها به سمت بهبود شاخص‌های بودجه حرکت کرد. همین موضوع موجب شده رشد حجم نقدینگی در آذر ماه برای دومین ماه متوالی کاهشی و به ۴۱,۴ درصد برسد. آخرین گزارش مرکز آمار از نرخ تورم در دی ماه هم بیانگر کاهش یک درصدی میانگین تورم سالانه در کشور است.
رشد 177 درصدی درآمدها
همانگونه که بارها مسئولان دولتی اعلام کرده‌اند، یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم افزایش قابل توجه درآمدهای ارزی است. بدین ترتیب درکنار بهبود صادرات غیرنفتی و بازگشت ارز حاصل از آن به کشور، صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی نیز با رشد قابل توجهی همراه شد به طوری که براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور، در 5 ماه دولت سیزدهم منابع درآمدی بودجه نسبت به ۴ ماه ابتدای سال بیش از ۱۷۷ درصد رشد کرده که عمدتاً ناشی از افزایش صادرات نفت و تمرکز برمقابله با فرارمالیاتی بوده است.
افزایش 156 درصدی درآمد مالیاتی
یکی دیگر از درآمدهای بودجه که در ماه‌های نخست دولت سیزدهم با رشد بالایی همراه بوده، مالیات است. بر همین اساس رشد درآمدهای مالیاتی در مدت کوتاه فعالیت دولت سیزدهم ۱۵۶ درصد بوده است حال اینکه مصوبات مهمی هم برای کاهش فشار مالیاتی بر بخش تولید و اصناف آسیب‌دیده از کرونا  در هیأت وزیران تصویب شده است. در این راستا، دولت درقالب مصوبات مختلف بخشودگی‌هایی برای اقشار آسیب‌دیده از کرونا به تصویب رساند. ضمن اینکه در قالب بودجه سال آینده نرخ مالیات تولید نیز 5 درصد کاهش یافته است.
افت 29 درصدی استفاده از تنخواه
برمبنای گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور، از سوی دیگر استفاده از تنخواه گردان خزانه برای تأمین منابع دولت شاهد کاهش ۲۹ درصدی بوده که این رقم گواه عدم استفاده دولت از منابع بانک مرکزی در تأمین هزینه‌های جاری است. این درحالی است که دولت دوازدهم در 5ماه نخست امسال 50 هزارمیلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی را که در سقف قانونی بود مصرف کرده بود.
رشد 24 درصدی بودجه عمرانی
در پنج ماه ابتدای دولت سیزدهم علاوه برمدیریت هزینه‌های جاری، منابع طرح عمرانی نیز با رشد ۲۴درصدی از ۵۸۷ هزار میلیارد ریال به ۷۲۹ هزار میلیارد ریال رسیده است. گفتنی است، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم با وجود رشد تنها ۵ درصدی اعتبارات هزینه‌ای، بودجه طرح عمرانی یا همان تملک دارایی‌های سرمایه بیش از ۴۳ درصد رشد دارد.