یک تماس تلفنی خیلی مهم


همه‌ی کسانی که می‌گویند روسیه به اوکراین حمله نمی‌کند، محاسبه گرانه تحلیل کرده‌اند در حالی که جنگ بیشتر از آن که حاصل محاسبه باشد حاصل سوء محاسبه است!
آفتاب یزد - رضا بردستانی: بحران اوکراین پس از شکست مذاکرات برلین و تاکید واشنگتن و چند کشور دیگر بر خروج فوری اتباع خود از این کشور وارد مرحله نگران کننده‌ای شده است. همزمان جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه طی تماس‌هایی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود آخرین بررسی‌ها و تصمیمات را در میان گذاشته اند. به گفته یک مقام کاخ سفید، در اسرع وقت انجام شدنِ این تماس حکایت از حاد بودن اوضاع دارد. آمریکا با اشاره به این که روسیه نیروهای بیشتری را در مرز خود با اوکراین مستقر کرده است می‌گوید «حمله روسیه به اوکراین هر آن ممکن است صورت گیرد»، حتی همزمان با برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی. بالا گرفتن تنش میان کرملین و غرب مقامات آمریکایی را بر آن داشته تا سه هزار نیروی نظامی دیگر به لهستان اعزام کنند. جدا از ایالات متحده که برای خروج شهروندانش از اوکراین یک ضرب الاجل ۴۸ساعته تعیین کرده است، برخی کشورهای دیگر از جمله آلمان، بریتانیا، نروژ، بلژیک، استرالیا، کانادا، کره جنوبی و نیوزیلند نیز از شهروندان خود خواسته‌اند هرچه سریعتر خاک اوکراین را ترک کنند.
به گزارش منابع خبری، رهبران غربی در تلاشی مضاعف سعی دارند از طریق برقراری تماس با کرملین و گفتگو با مقامات روسیه بار دیگر راهی جهت کاستن از تنش‌های موجود و جلوگیری از وقوع جنگ بیابند.
> آمریکا آخرین سربازان خود را از اوکراین خارج می‌کند


جان کربی، سخنگوی پنتاگون روز شنبه اعلام کرد آمریکا دستور خروج ۱۶۰ سرباز آمریکایی از اوکراین را صادر کرده است، سربازانی که نیروهای اوکراینی را آموزش می‌دادند. این تعداد از سربازان آمریکایی در کشوری دیگر در اروپا مستقر خواهند شد.
> ایران از اتباع خود خواست برای شرایط اضطراری احتمالی آماده باشند
سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین از اتباع ایرانی خواست برای «شرایط اضطراری احتمالی» آماده باشند. این سفارتخانه از اتباع ایرانی نخواسته است تا اوکراین را ترک کنند اما به آن‌ها توصیه کرده است تا ارتباط خود را با این سفارت و برای آگاهی از توصیه‌های آتی و ضروری حفظ کنند.
> لاوروف: هدف کمپین تبلیغاتی آمریکا ترغیب کی‌یف به راه‌حل نظامی
برای مشکل دونباس است
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در آخرین تماس تلفنی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود، بار دیگر واشنگتن را به تحریک برای ایجاد درگیری در اوکراین با توسل جستن به «حمله قریب الوقوع روسیه» متهم کرد. لاوروف می‌گوید کمپین تبلیغاتی واشنگتن و متحدانش با حربه «احتمال تجاوز روسیه» به اوکراین با هدف تحریک و تشویق کی‌یف برای آغاز و در پیش گرفتن «راه‌حل نظامی برای مشکل دونباس» صورت می‌گیرد.
دونباس در شرق اوکراین در مرز روسیه، منطقه‌ای است که در آن ارتش اوکراین و جدایی طلبان تحت حمایت روسیه هشت سال است که با یکدیگر می‌جنگند. روسیه می‌گوید رزمایش‌ها و حضور ده‌ها هزار نظامی این کشور در لب مرز اوکراین در دفاع از منافع این کشور خصوصا در برابر ناتو است و این کشور قصد حمله به اوکراین را ندارد. آنتونی بلینکن نیز در تماس تلفنی به همتای روس خود گفته است که کانال دیپلماتیک برای جلوگیری از جنگ در اوکراین باز است اما نیازمند کاهش تنش از سوی مسکو است. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان این که وزیر امور خارجه کشورش صراحتاً اعلام کرده که راه دیپلماتیک برای حل بحران همچنان باز است، آن را منوط به کاهش تنش از سوی مسکو و گفتگوهایی مبتنی بر حسن نیت، کرده است. وی افزود که حمله روسیه به اوکراین پاسخ قاطع، گسترده و متحد فراآتلانتیک را به دنبال خواهد داشت.
> روسیه به اوکراین حمله می‌کند!
محسن جلیلوند استاد روابط بین‌الملل در گفتگویی کوتاه با
آفتاب یزد می‌گوید: جنگی در اوکراین شکل نمی‌گیرد اما شواهد گواه چیز دیگری است.
این کارشناس می‌افزاید: دوستانی که معتقدند روسیه به اوکراین حمله نمی‌کند محاسبه کردند اما جنگ حاصل محاسبه نیست حاصل سوءمحاسبه است زیرا هیچ جنگی در طول تاریخ محصول محاسبه نبوده است. بنابراین احتمال سوءمحاسبه را از سمت آقای پوتین که آغازگر جنگ باشد را می‌بینیم.
> جنگ می‌شود محدود و مختصر
جلیلوند همچنین اظهار می‌دارد: بستگی دارد چه اتفاقی برایش بیفتد یعنی یک جنگ تمام عیار شود و در این شرایط مشکلات افزون می‌شود. شواهدی که اکنون وجود دارد احتمال بروز جنگ هست. شخصا احتمال جنگ را می‌دهم. منتها نه جنگ تمام عیار فکر می‌کنم نیروهای شورشی شرق اوکراین درگیری را شروع می‌کنند روسیه به حمایت از آن‌ها برخی نیروهایش را وارد می‌کند ولی اینکه بخواهد تا «کی یف» پیش رود به نظرم برای روسیه یک دام خواهد شد
و این دام در میان مدت روسیه را دچار مشکل خواهد کرد.
> چینی‌ها مترصد حمله‌ی روسیه به اوکراین!
محسن جلیلوند در بخش دیگری از این مصاحبه خاطرنشان می‌سازد: اگر در سطح استراتژیک هم در نظر بگیریم چینی‌ها هم بدشان نمی‌آید که روس‌ها درگیری ایجاد کنند تا تمرکز و توجه آمریکا معطوف به روسیه شود. از طرفی هر چقدر روسیه تهدید شود به نفع چین است و این باعث می‌شود از نظر اقتصادی به چین وابسته‌تر شوند. جنگ هم فقط اسلحه و توپ و تانک نیست بخشی از جنگ، اقتصاد خواهد بود اگر قرار باشد جنگ در اوکراین طولانی شود فکر نمی‌کنم روسیه دوام آورد اما اگر جنگ برق آسا کند و آنجا را اشغال کند می‌تواند از منابع اوکراین استفاده کند.
این استاد دانشگاه با نقبی به گذشته ادامه می‌دهد: آلمان هم وقتی در سال۱۹۴۱ به شوروی حمله کرد در وهله‌ی نخست وارد اوکراین شد. لذا می‌توانیم بگوییم احتمال جنگ وجود دارد اما نه جنگ تمام‌عیار. ضمن اینکه همه اینها به صحبت بایدن و پوتین بستگی دارد.
> افکار عمومی حق را به پوتین می‌دهد؟!
محسن جلیلوند در واکنش به این مسئله که پروپاگاندای رسانه‌ای غرب پوتین را در موضع خصمانه و جنگ طلبی قرار داده آیا پوتین خواهد توانست افکار عمومی را قانع کند می‌گوید: در مصاحبه مطبوعاتی که پوتین چندی قبل داشت جمله‌ای را در جواب خبرنگار که پرسید دلیل تهدید اوکراین را توضیح بده گفت که شما باید توضیح بدهید که چرا نزدیک مرزهای ما آمده‌اید و پیمان نظامی اجرا می‌کنید مگر ما در نزدیک مرزهای آمریکا و انگلیس با کشورهایی مثل مکزیک یا کانادا پیمان نظامی داریم که شما می‌خواهید کنار مرزهای ما پیمان ناتو ببندید. این توجیهی بود که پوتین کرد که اگر دقت کنیم می‌بینیم حق با او است. چون الان آمریکا دارد همان کمربند نظامی که دور شوروی کشید دور روسیه می‌کشد و روس‌ها هم توان شوروی را ندارند. به همین دلیل پوتین از این قضیه بیمناک شده است. در حقوق بین‌الملل کشورها می‌توانند در هر پیمانی وارد یا از آن خارج شوند و ارتباطی به کشور دیگر ندارد اما پوتین حاضر است این اصل حقوق بین‌الملل را زیر پا گذارد و امنیت کشورش را حفظ کند.
> پاسخ کتبی غرب به روسیه یعنی جنگ!
محسن جلیلوند در بخش پایانی این مصاحبه و در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است غربی‌ها از صرافت عضویت اوکراین در ناتو بیافتند یا نه؟ می‌گوید: کتباً نوشتند نه و این یعنی فقط جنگ می‌تواند این آتش را خاموش کند!
وی ادامه می‌دهد: آن‌ها بحث اقتصاد روسیه را هدف قرار دادند و معتقدند چون روسیه از لحاظ اقتصادی ضعیف است نیاز دارد درگیری خارجی ایجاد کند لذا می‌گویند اگر ما روی اقتصاد روسیه فشار آوریم هدفی را که پوتین برای تثبیت قدرت خودش داشته برعکس می‌شود مثل تهدیدی که بایدن کرد که خط نورداستریم ۲ علی رغم اینکه اروپایی‌ها در آن ۱۱ میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری کردند افتتاح شود.
جلیلوند تاکید می‌کند: چون کتبا نوشته است خیر، پس راه حلی باقی نمانده است. آقای بلینکن نوشته است به هیچ عنوان تعهد نمی‌دهیم که اوکراین عضو ناتو نمی‌شود.
جلیلوند به این مسئله نیز می‌پردازد که در رویارویی غرب و روسیه، فعلا دعوا سر دو غیر ممکن است و چون در سیاست غیرممکن نداریم پس لابد گره‌ی کور ماجرا را باید یک جنگ خانمانسوز باز کند!