«ابتکار» در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی اثر درگیری میان روسیه و اوکراین بر اقتصاد ایران پرداخت نفع و ضررهای تنش اوکراین برای اقتصاد ایران


کیمیا نجفی
با بیشترشدن خطر درگیری میان روسیه و اوکراین در مرز دو کشور، قیمت ‌اونس طلا تا بالای مرز 1860 دلار پیشروی کرد و حالا برخی از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که افزایش بهای اونس طلا که ناشی از افزایش تنش‌ها در مرز اوکراین است می‌تواند بر بازار طلای ایران و به دنبال آن دیگر بازارهای اقتصادی تاثیراتی را به همراه داشته باشد.
تشدید بحران میان روسیه و اوکراین سبب افزایش نگرانی‌‌ها شده و حالا این پرسش مطرح می‌شود که این تنش‌ها چه تاثیری را بر اقتصاد ایران می‌گذارد. هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به تاثیر تنش میان روسیه و اوکراین بر اقتصاد ایران به «ابتکار» گفت: در ابتدای صحبت باید اشاره کنم به نظر نمی‌رسد که تنش میان روسیه و اوکراین که آمریکا و اروپا نیز وارد این تنش شده‌اند در نهایت تبدیل به یک جنگ بشود. من بعید می‌دانم که چنین اتفاقی رخ بدهد اما همین تنش موجود اگر تبدیل به جنگ شود اولین عارضه آن این خواهد بود که یک ناامنی در اتحادیه اروپا رخ می‌دهد. هر تنشی که اروپا و آمریکایی‌ها در آن مداخله کنند، اثرات آن در مقیاس جهانی خواهد بود. اما اقتصاد ایران به لحاظ اینکه درهم تنیده با اقتصاد جهانی نیست بنابراین آسیبی که ناشی از تشدید بحران میان روسیه و اوکراین باشد، آسیب جدی نخواهد بود.
این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: در صورت جنگ میان روسیه و اوکراین کمترین عوارض متوجه اقتصاد کشور خواهد شد.


حق‌شناس در ادامه گفت‌وگو به اثرات چالش‌های سیاسی بر اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: مسئله چین با تایوان، تنش میان روسیه و اوکراین، برخی چالش‌هایی که آمریکا با چین دارد و یا برخی از مسائل داخلی اتحادیه اروپا از منظر دیگری می‌توانند یک فرصت برای اقتصاد ایران باشد. به عبارت روشن‌تر چنین چالش‌هایی می‌تواند فرصتی باشد تا مسائل سیاسی ایران به خصوص ماجرای برجام در کوتاه‌مدت به یک سرانجام برسد چرا که معمولاً وقتی تنش در دنیا افزایش پیدا می‌کند و قدرت‌های بزرگ را رو در روی یکدیگر قرار می‌دهد بخش اصلی انرژیم قدرت‌ها و برنامه‌هایشان صرف آن درگیری و تنش خواهد شد. در چنین شرایطی دیگر مسئله درگیری‌ها با ایران و برجام از اولویت اول آنها خارج می‌شود.
وی در یک جمع‌بندی گفت: اقتصاد ایران در اقتصاد جهان هضم نشده است بنابراین این ناامنی‌ها و تنش‌ها نمی‌تواند اثر معناداری بر اقتصاد ایران داشته باشد.
وی اظهار کرد: اگر اولویت جهان به خصوص اولویت غربی‌ها روسیه و اوکراین بشود مسئله برجام از اولویت خارج شده و در این شرایط شاید بتوان با هزینه کمتری برجام را به نتیجه رساند.
هر نوع تنشی نگرانی‌هایی را برای اقتصاد ایجاد می‌کند
مرتضی افقه، استاد دانشگاه و اقتصاددان نیز با اشاره به اثرپذیری اقتصاد از مسائل سیاسی به بررسی تاثیر تنش میان روسیه و اوکراین بر اقتصاد ایران پرداخت و در این باره به «ابتکار» گفت: اقتصاد به شدت تحت تاثیر هر نوع تنشی چه در داخل و چه در خارج قرار دارد بنابراین اگر بازارهای اقتصادی، سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان احساس کنند که در آینده ممکن است تنشی ایجاد شود، قیمت‌ها نوسانی و یا کمبودی شکل بگیرد مطمئناً واکنش‌های متفاوتی نشان خواهند داد. البته باید اشاره کنم که تنش میان روسیه و اوکراین مستقیماً به لحاظ سیاسی نمی‌تواند آنچنان در اقتصاد کشور ما تاثیرگذار باشد.
این اقتصاددان اظهار کرد: اگر غربی‌ها مشغول تنش و بحران میان روسیه و اوکراین برای مقابله‌های سیاسی و اقتصادی شوند برخی‌ها احتمال می‌دهند که این مسئله در مذاکرات هسته‌ای ایران تا حدودی تاثیرگذار باشد و وضعیت را به نفع ایران عوض کند.
وی افزود: فعلا شروع یک تنش بوده اما اگر این تنش ادامه پیدا کند و دامنه این تنش به کشورهای اطراف کشیده شود به هر حال بازارهای اقتصادی ایران هم به دلیل نزدیکی کشور به روسیه می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد و نگرانی‌هایی را نسبت به آینده ایجاد کند. البته فعلاً برای چنین پیش‌بینی‌هایی زود است.
ایران نباید موضع‌گیری داشته باشد
علی قنبری، اقتصاددان معتقد است که تنش‌ها می‌تواند تا حدودی اثراتی را برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد وی در این راستا به «ابتکار» گفت: این تنش در نزدیکی مرز کشور ما بوده و عوارض آن می‌تواند متوجه اقتصاد ایران بشود بنابراین در چنین شرایطی باید ایران در این مورد هیچ موضع‌گیری نکند.
وی ادامه داد: وقتی که جنگی رخ می‌دهد و ناامنی بر فضا حاکم می‌شود پیامدهایی را به همراه خواهد داشت البته سطح درگیری‌ها در میزان تاثیر آن بر کشورهای دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است و اثر تنش‌ها بستگی به گستردگی و قدرت آن جنگ و درگیری دارد. بنابراین اگر سطح درگیری‌ها بالا باشد تا حدودی تاثیرات منفی را برای هر اقتصادی به همراه خواهد داشت.
قنبری در نظری مشابه با حق‌شناس و افقه تنش و درگیری‌ها را سبب سریع‌تر مشخص شدن نتیجه مذاکرات برجامی دانست و در این باره گفت: تنش‌ها نمی‌تواند تاثیر منفی در مذاکرات هسته‌ای ایران به همراه داشته باشد چراکه مذاکرات در مراحل پایانی خود بوده و اگر تنش‌ها ادامه‌دار باشد کشورهای غربی ترجیح می‌دهند که به نحوه مذاکرات برجام را سریع‌تر به نتیجه برسانند تا بتوانند به مسئله اصلی رسیدگی کنند. چراکه آنها نمی‌توانند در چند جبهه به‌طور همزمان درگیر باشند.
سایر اخبار این روزنامه
دلایلی که آمریکا از حمله روسیه به اوکراین استقبال می‌کند اوکراین، در آستانه جنگ؟ سید حامد مرندی مصائب آمریکایی بایدن تست منفی داخل چطور در خارج مثبت شد ناکارآمدی مسئولان دوپینگ ایران پیک ششم کرونا همچنان ادامه دارد بلاتکلیفی در بازگشت محدودیت‌های کرونایی همه ایراد‌هایی که به سبد معیشت ۹ میلیون تومانی وارد است جدال دستمزد کارگران با خط فقر «ابتکار» در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی اثر درگیری میان روسیه و اوکراین بر اقتصاد ایران پرداخت نفع و ضررهای تنش اوکراین برای اقتصاد ایران بازار تهران دچار حریق شد آتش بر جان تیمچه حاجب‌الدوله مروری بر ۱۰ فرمان اخیر رئیس دستگاه قضا از قاطعیت در تخریب اماکن غیرمجاز تا پیگیری وضعیت بورس رئیس‌ جمهوری در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا: نیویورک تایمز: چرا آمریکا در اوکراین سفیر ندارد؟ مذاکرات وین؛ ساعت به وقت تصمیم‌گیری بدهکاران صحنه بین‌الملل ملاقات مهم اولیانوف و مالی در زمینه مذاکرات رفع تحریم‌های ایران حماس به اعمال محدودیت برای اشتغال فلسطینیان در لبنان اعتراض کرد