بازار تهران دچار حریق شد آتش بر جان تیمچه حاجب‌الدوله

آتش‌سوزی دیروز تهران دامن یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین بخش‌های بازار بزرگ را گرفت. مسئولان میراث فرهنگی تهران در حال بررسی میزان خسارت‌های احتمالی وارد شده هستند.
تیمچه حاجب‌الدوله یکی از بازارچه‌های اطراف سبزه‌میدان است که قدمت آن به دوره ناصرالدین‌شاه قاجار می‌رسد و توسط «حاج علی‌خان حاجب‌الدوله» ساخته شده است. معماری سقف و تیمچه، آن را به یکی از جاذبه‌های تهران تبدیل کرده است.
بازار تهران که از زمان شاه تهماسب صفوی ساخته شده، در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ثبت شده و بارها نسبت به وضعیت وخیم ایمنی و احتمال آتش‌سوزی و تخریب گسترده آن هشدار داده شده است.
سال ۱۳۸۹ شورای فنی سازمان میراث فرهنگی، بازار تهران را با هدف صیانت از حریم آن و جلوگیری از ورود آسیب هرچه بیشتر به این اثر ارزشمند، در فهرست «میراث در خطر» قرار داد.


در مصوبه آن سال شورای فنی آمده است: با وجود نظارت‌های جدی میراث فرهنگی و اخطارهای متعدد به شهرداری در شرایط کنونی، بازار تهران از حیث ساخت و سازهای ناهمگون، توسعه نامتعارف فضاهای تجاری، حذف فضاهای عمومی، وجود زواید و الحاقات غیرضروری، ناهنجاری‌های بصری و از طرفی وضعیت نابسامان سیستم تهویه و اطفای حریق در معرض تهدید جدی قرار دارد.
در بخش دیگری از این مصوبه تاکید شده که توسعه ناهمگون فضاهای پیرامون بازار و فشارهای زیادی که به لحاظ حمل و نقل و تردد پیاده و سواره بر بازار تهران وارد می‌شود و نیز تغییر کاربری فضاهای تاریخی، فرهنگی و مسکونی پاساژ و انباری و از همه مهم‌تر اقدامات عمرانی و مرمت‌های غیراصولی انجام‌شده در سال‌های اخیر این اثر ارزشمند تاریخی را در معرض خطر جدی قرار داده است.
شورای فنی سازمان وقت میراث فرهنگی سال ۱۳۸۹ در مکاتباتی با شهرداری تهران خواستار رفع برخی معضلات برای جلوگیری از ورود آسیب هرچه بیشتر به این اثر ارزشمند فرهنگی- تاریخی شده است. این مطالبه به کرات در سال‌های مختلف به شهرداران بعدی انتقال داده شده است و با وجود آتش‌سوزی‌های مکرر، خطر و آسیب‌ همچنان بازار تاریخی تهران را تهدید می‌کند.
اما همه این هشدار‌ها و نادیده گرفتن‌شان منجر به یک حادثه عظیم شد. روز گذشته در حالی که هنوز نبض بازار تهران شروع به تپش نکرده بود، پاساژی در تیمچه حاجب‌الدوله در بازار تهران ساعت ۷:۳۸ صبح دچار حریق شد. اگرچه آتش اطفاء شد، اما به گفته ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، حداقل ٣٠ باب مغازه دچار حریق شدند. بسیاری از دیواره و شیشه‌ها تخریب شده و پایین ریخته است. این تیمچه از سراهای قدیمی بازار است و شیشه‌های سقف در لحظات اولیه شکسته بود.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با بیان اینکه ساختمان‌های این محدوده دو طبقه است، گفت: در خصوص این حادثه هفت ایستگاه آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند. درب تمام مغازه‌ها قفل بود و بر اساس آن چیزی که به چشم دیده می‌شود حداقل ٣٠ باب مغازه دچار حریق شدند.
ملکی گفت: بسیاری از دیواره و شیشه‌ها تخریب شد و پایین ریخته است. این تیمچه از سراهای قدیمی بازار است و شیشه‌های سقف در لحظات اولیه شکسته بود.
سید جلال ملکی در ادامه اظهار کرد: نیروهای دو یا سه ایستگاه در لکه‌گیری محل حادثه را انجام دادند.
ملکی با بیان اینکه اغلب مغازه‌هایی که دچار حریق شدند، مربوط به صنف لوازم خانگی هستند، عنوان کرد: آتش‌نشانان با لحاظ همه ملاحظات ایمنی عملیات اطفا را انجام دادند.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران همچنین عنوان کرد: خوشبختانه این حادثه اول صبح رخ داد وگرنه اگر در وسط روز بود می‌توانست حوادث تلخی را رقم بزند.
دکتر یحیی صالح طبری، سرپرست مرکز اورژانس تهران، نیز در این‌باره گفت: پس از اعلام حادثه حریق در بازار تهران به اورژانس یک دستگاه موتورلانس و سه دستگاه آمبولانس به محل اعزام شدند.
وی ادامه داد: این حادثه تا‌کنون یک مصدوم بر جای گذاشته که به بیمارستان شهدای یافت آباد منتقل شده است.
همچنین مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ نیز درباره این حادثه اعلام کرد: به دنبال آتش‌سوزی در تیمچه حاجب‌الدوله بازار تهران، ماموران کلانتری بازار و نیز عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی نیز حضور داشته و نسبت به تامین امنیت محل و جلوگیری از تجمع به منظور تسریع در عملیات اطفای حریق و امداد و نجات اقدام کردند.
همچنین عوامل پلیس راهور نیز مسیر ورودی و خروجی‌های منتهی به بازار را مسدود و سریعا شهروندان حاضر در محل و کسبه را خارج کردند.
اما در اطلاع‌رسانی‌های بیشتر، سرهنگ امیر هوشنگ امیری، سرکلانتر هفتم پلیس پیشگیری تهران اطلاعات بیشتری را در اختیار رسانه‌ها قرار داد و تصریح کرد: عوامل آتش‌نشانی آتش را مهار کردند و در بررسی اولیه مشخص شد ۱۲ باب مغازه دچار خسارت و حریق شده و یکی از نگهبانان بازار به صورت سطحی دچار سوختگی شده که به بیمارستان منتقل شده است.
اما از آنجایی که بازار تهران یکی از بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است، لازم است وزارت صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری هم وارد عرصه شود تا پس از تعیین خسارات وارده، در پی مرمت آن‌ها برآید. به همین دلیل سرپرست میراث فرهنگی استان تهران نیز به محل اعزام شد تا میزان خسارت‌های احتمالی واردشده به این بخش را بررسی و ارزیابی کند.
تیمچه حاجب‌الدوله طبق اعلام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تازگی مرمت شده بود.
این نخستین باری نیست که هشدارهای بسیاری درخصوص مناطق حادثه‌خیز در تهران داده می‌شود. پیش از این همه ما حادثه تلخ پلاسکو را در خاطرمان داریم. اما پرسش این است که چرا همچنان هشدارهای سازمان آتش‌نشانی با سهل‌انگاری نادیده گرفته می‌شود تا شاهد چنین حوادث تلخی باشیم؟
سایر اخبار این روزنامه
دلایلی که آمریکا از حمله روسیه به اوکراین استقبال می‌کند اوکراین، در آستانه جنگ؟ سید حامد مرندی مصائب آمریکایی بایدن تست منفی داخل چطور در خارج مثبت شد ناکارآمدی مسئولان دوپینگ ایران پیک ششم کرونا همچنان ادامه دارد بلاتکلیفی در بازگشت محدودیت‌های کرونایی همه ایراد‌هایی که به سبد معیشت ۹ میلیون تومانی وارد است جدال دستمزد کارگران با خط فقر «ابتکار» در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی اثر درگیری میان روسیه و اوکراین بر اقتصاد ایران پرداخت نفع و ضررهای تنش اوکراین برای اقتصاد ایران بازار تهران دچار حریق شد آتش بر جان تیمچه حاجب‌الدوله مروری بر ۱۰ فرمان اخیر رئیس دستگاه قضا از قاطعیت در تخریب اماکن غیرمجاز تا پیگیری وضعیت بورس رئیس‌ جمهوری در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا: نیویورک تایمز: چرا آمریکا در اوکراین سفیر ندارد؟ مذاکرات وین؛ ساعت به وقت تصمیم‌گیری بدهکاران صحنه بین‌الملل ملاقات مهم اولیانوف و مالی در زمینه مذاکرات رفع تحریم‌های ایران حماس به اعمال محدودیت برای اشتغال فلسطینیان در لبنان اعتراض کرد