بيش از 20 قتل ناموسي در 2 سال

قتل‌هاي ناموسي اگرچه در اندك مواردي پر سروصدا و واكنش‌انگيز است اما به سرعت فراموش مي‌شود و اغلب اخبار رسمي و موثقي از مجازات عاملان آن در دسترس نيست. آن‌طور كه پايگاه خبري-تحليلي امتداد در گزارشي آورده، آمار دقيقي از زن‌كشي با انگيزه‌هاي ناموسي در ايران در دسترس نيست و حتي گاهي مقامات مسوول ذي‌ربط تلاش مي‌كنند اين قتل‌ها را به جنون، عصبانيت‌هاي لحظه‌اي يا حتي خودكشي و امثال آن تقليل دهند تا وجهه ناموسي آن در رسانه‌ها پررنگ نشود. اين پايگاه خبري اخيراً فهرستي را منتشر كرده كه بنابر اين گزارش، «تنها بخش كوچكي از قتل‌هاي ۲ سال گذشته است كه رسانه‌هاي به نقل از منابع داخلي آنها را تاييد كرده‌اند.»
   مونا حيدري در ۱۲ سالگي به عقد پسر عمويش سجاد درآمده‌ بود و در 17 سالگي، هنگام قتل هولناك به دست همسر و برادر همسرش، يك پسر ۳ ساله داشته است.
  پدر رومينا اشرفي به جرم بريدن سر دخترش با داس به ۹ سال زندان و پرداخت ديه محكوم شد.
  ريحانه عامري، دختر جوان ۲۳ ساله نيز در خرداد سال گذشته به قتل رسيد.
  سميه فتحي دختر جوان ۱۸ساله‌ در كرمانشاه با خوراندن قرص برنج به دست مردان خانواده به قتل رسيد.


  فاطمه برحي زن ۱۹ساله آباداني به دست شوهرش سر بريده و قرباني كودك همسري و قتل ناموسي شد.
  اعظم-شيدا-دختر ۲۱ساله نجف‌آبادي هم پاييز سال گذشته، با انگيزه‌هاي ناموسي به دست پدرش به قتل رسيد.
  مژگان زن ۲۴ساله و مادر ۳ فرزند آبان سال ۹۹ با ضربات يك لوله آهنين توسط همسرش به قتل رسيد.
  سال گذشته روزنامه همشهري خبر داد كه يك مرد ۴۲ ساله در شهر قدس همسرش را با ادعاي «ارتباط با فردي ديگر» به قتل رسانده است.
  زهرا نصوري، دانش‌آموز ۱۶ساله اهل كنگان با انگيزه ناموسي از سوي برادرش به قتل رسيد. پس از انتشار اين خبر منابع داخلي مدعي شدند كه زهرا خودكشي كرده است.
  گلاله شيخي تازه‌عروس سقزي هم خرداد امسال با مشت‌هايي كه همسرش به سرش وارد كرد، جان سپرد. همسرش جسد او را به آتش كشيد.
  شهريور امسال مبينا سوري ۱۶ ساله، اهل لرستان به دست همسر روحاني اش و با انگيزه ناموسي به قتل رسيد. او در سن ۱۴ سالگي با پسر عمه خود ازدواج كرده بود.
   روزنامه جام‌جم آذر امسال گزارش داد مردي به‌نام سهراب، همسرش را به‌دليل آنچه «خيانت» عنوان كرده، جلوي چشمان پسر ۹ ساله‌اش به قتل رساند.
  دي‌ماه گذشته نگين درويشي ديگر قرباني كودك‌همسري به‌دليل درخواست طلاق به ضرب گلوله توسط همسرش به قتل رسيد؛ نگين ۲۴ ساله و اهل شوشتر بود.
  دو دختر ۱۷ و ۱۸ساله كه از خانه‌شان در يكي از شهرستان‌هاي سيستان و بلوچستان فرار كرده، پشيمان مي‌شوند و به خانه بازمي‌گردند. مردان خانواده اما با گلوله به استقبال آنها مي‌روند. دي‌ماه سال جاري ويديويي از اجساد اين دو دختر منتشر شد.
  قتل يك دختر مقابل دانشكده پرستاري خوي به دست پدرش، قتل دختري به نام «ز» در كهگيلويه و بوير احمد به دست برادرش، قتل دختر كرماني به دست برادر ناتني در كرمان، قتل خديجه دختر آباداني به دست دو عمويش با انگيزه ناموسي، قتل شهين نصراللهي به اتهام خيانت به دست برادر، آتش زدن گلبهار دختر چهارمحال و بختياري و ... نيز ازجمله قتل‌هاي ناموسي پر سروصدا در رسانه‌ها و فاصله اواسط دهه 80 تا اواسط دهه ۹۰ بودند.