طولانی شدن مذاکرات وین حاصل کارشکنی آمریکاست

  سرویس سیاسی-

برگزاری جلسات دو جانبه و چندجانبه در وین برای دور هشتم مذاکرات همچنان ادامه دارد و هیئت‌ها و مذاکره‌کنندگان کشورها همچنان به دیدارها و رایزنی‌های دیپلماتیک خود یا محوریت لغو تحریم‌ها می‌پردازند.
در همین راستا، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان روز دوشنبه با انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی دیدار و گفت‌وگو کرد.


هیئت مذاکره‌کننده کشورمان در ادامه دیدارهای خود همچنین‌، در جلسه‌ای چندجانبه با مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در وین دیدار کرد.
به گزارش ایرنا همانند ابتدای مذاکرات، همه چیز در وین به تصمیم سیاسی آمریکا بستگی دارد و در حالی که آینده‌ گفت‌وگوهای وین منوط به تصمیمات واشنگتن در حوزه رفع تحریم‌هاست‌، آمریکائی‌ها با کارشکنی باعث تطویل مذاکرات شده‌اند.
آمریکا و طرف‌های غربی
باید بازی متن و زمان را
کنار بگذارند
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه ایرلند در این باره گفت: ما معتقدیم که اگر طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی در بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان ذیل برجام جدی باشند، رسیدن به یک توافق خوب در کوتاه مدت در دسترس است.
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ما رسیدن به یک توافق خوب را در دسترس می‌دانیم، اظهار کرد: معتقدیم که ابتکارات و پیشنهادات عملی مثبت و سازنده که جمهوری اسلامی ایران ارائه داده، راه را برای رسیدن سریع به چنین توافقی هموار کرده است.
وی در این رابطه با تاکید بر اینکه طرف‌های غربی و آمریکا باید بازی متن و زمان را کنار بگذارند، گفت: آنچه که مهم است این است که ببینیم بر روی زمین چه اتفاق واقعی برای لغو تحریم‌ها و بازگشت طرف‌های مقابل به تعهداتشان رخ می‌دهد. ما برای رسیدن به یک توافق خوب جدی هستیم، طرف‌های غربی باید از رفتار مبتنی بر شک و بازی با زمان و متن دست بردارند و نیت واقعی خود را برای بازگشت به تعهداتشان ذیل برجام به نمایش بگذارند.
ایران به هیچ‌وجه
از خطوط قرمز خود
عقب‌نشینی نخواهد کرد
امیر عبداللهیان همچنین در گفت‌و‌گو با «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات وین اظهار کرد: برخی شتاب‌زدگی‌ها، بازی تکراری با متن و عدم نمایش اراده جدی برای حصول به توافقی خوب و قابل اتکا در وین از سوی طرف غربی باعث تطویل غیر ضروری مذاکرات شده است.
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما به هیچ‌وجه از خطوط قرمز خود که مبتنی بر منطق و واقع‌بینی است عقب‌نشینی نخواهیم کرد.
امیر عبداللهیان در گفت وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه انگلیس نیز بر لزوم توافق دسته جمعی میان همه طرف‌های مذاکره‌کننده بر سر متن واحد و ضرورت لحاظ شدن مطالبات مشروع ایران تاکید کرد.
وی همچنین در گفت وگو با سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بر ضرورت توجه به حقوق کامل جمهوری اسلامی ایران در عمل طرف‌های مقابل به تعهدات خود در هرگونه توافقی تأکید کرد.
وزیر امور خارجه روسیه ضمن تقدیر از ابتکارات و رویکرد سازنده جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات وین، بر ضرورت تداوم‌ رایزنی‌ها و گفت‌وگوها بین طرف‌های مختلف مذاکرات وین برای بررسی متون و پیشنهادات و دستیابی به توافق
تاکید کرد.
بدعهدی اثبات شده آمریکا مهم‌ترین عامل تهدیدکننده هرگونه توافق
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم در توئیتی نوشت: رفع واقعی تحریم‌ها یعنی بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی قابل اتکاء و پایدار. بدعهدی اثبات شده آمریکا مهم‌ترین عامل تهدیدکننده هرگونه توافق است. راستی‌آزمایی و ارائه تضمین بخش لاینفک توافق خوب است.
وی پیش‌تر در توئیت دیگری نوشته بود: دولت فعلی آمریکا تاکنون با تداوم سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران تلاش کرده اهدافی را که او با قلدری نتوانست محقق کند با ارائه وعده‌های بی‌پشتوانه تأمین کند، بدون خروج واشنگتن از توهمات کنونی، مسیر مذاکرات وین هموار
نمی‌شود.
رابطه معکوس زمان توافق
با اراده آمریکا و طرف غربی
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز روز دوشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران تصریح کرد: آنچه امروز در وین در حال انجام است گفت‌وگو بر سر موضوعات بسیار کلیدی و حساس باقی‌مانده است و آن رسیدن به نقاطی است که نیاز به اتخاذ تصمیمات سیاسی دارد.
وی افزود: تهران تصمیمات سیاسی خود را سال‌ها پیش اتخاذ کرده و در برجام باقی مانده است. ما منتظر این هستیم که پاسخ ابتکارات ایران توسط طرف‌های غربی به طور مشخص داده شود.
خطیب‌زاده همچنین تاکید کرد: فاصله ما با توافق نسبت معکوسی با اراده طرف‌های غربی و آمریکایی دارد؛ هرچقدر اراده آمریکایی‌ها بالا برود فاصله ما تا رسیدن به توافق پایین می‌آید.
ایران تضمین می‌خواهد
چون آمریکا نشان داده
قابل اعتماد نیست
خطیب‌زاده در رابطه با درخواست ایران مبنی بر تضمین‌های طرف مقابل در شرایطی که آنها سیاست خود را تغییر نداده‌اند، نیز بیان کرد: ایران تضمین می‌خواهد چراکه ایالات متحده نشان داده که قابل اعتماد نیست؛ بنابراین باید تضمین‌های عینی به ایران داده شود تا بار دیگر روابط بین‌الملل مورد سخره ایالات متحده
قرار نگیرد.
وی ادامه داد: همه تحریم‌ها باید مطابق با برجام مرتفع شود و فرقی نمی‌کند با چه عنوان و برچسبی اعمال شده باشند.