۶۵ هزار نفر وام بدون ضامن گرفتند

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که براساس گزارش بانک‌های دولتی طی سه هفته اخیر بیش از ۶۵ هزار نفر بدون ضامن از وام‌های خرد استفاده کرده‌اند.
وی افزود: در کنار دستورالعمل تشویقی و با همکاری مدیران عامل بانک‌ها با متخلفان نیز برخورد شد و تسهیل شرایط وام خرد بر مبنای اعتبارسنجی با جدیت ادامه خواهد داشت.
اعطای وام زیر ۱۰۰میلیون تومان بدون اخذ ضامن از روز نهم بهمن‌ماه آغاز شد. در مرحله اول، شاغلان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران دستگاه‌های اجرایی و شاغلان و بازنشستگان نهادهای عمومی غیردولتی، مشمول دریافت تسهیلات بدون ضامن شدند.
به گزارش ایمنا، رئیس‌جمهور در جلسه روز بیست‌وهفتم دی‌ماه به بانک‌ها دستور داد که نوع وثیقه‌گذاری وام‌های زیر


۱۰۰ میلیون تومان را به گونه‌ای تغییر دهند تا مردم بتوانند بر مبنای اعتبارسنجی، تسهیلات خُرد را آسان‌تر دریافت کنند. به عنوان مثال کسی که کارمند یا حقوق‌بگیر ثابت دولت است، طبیعتاً می‌تواند حقوق خود را وثیقه و اعتبار وامش کند.
بر این اساس رئیس‌جمهور دستور تاکید داد و وزیر اقتصاد و رئیس‌ کل بانک مرکزی، مسئول گزارش‌دهی شدند تا این موضوع در سال جاری محقق شود. کسی که کارمند یا حقوق‌بگیر ثابت دولت است، طبیعتاً می‌تواند حقوق خود را وثیقه و اعتبار وامش کند.
شرایط دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی
در تاریخ پنجم بهمن‌ماه مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در توئیتی شرایط دریافت تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان با اعتبارسنجی را تشریح کرد.
طبق گفته مصطفی قمری‌وفا، شرایط دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن طبق بخشنامه وزارت اقتصاد به شرح زیر است:
- دریافت وام تا ۵۰ میلیون تومان تنها با نامه کسر از حقوق.
- دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان یک نامه کسر از حقوق همراه با چک یا سفته.
براساس اعلام بانک مرکزی، جامعه هدف پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن عبارت است از:
- شاغلان و بازنشستگان نهادهای عمومی غیر‌دولتی و شرکت‌های معتبر بخش خصوصی که حقوقشان در بانک‌های زیرمجموعه وزارت اقتصاد پرداخت می‌شود.
- شاغلان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران دستگاه‌های دولتی.