یخچال و لوازم خانگی هم ثبت نامی شد؟

آفتاب یزد- گروه شبکه: امروزه همه ما تاثیر گرانی لوازم خانگی را در زندگی خود حس می‌کنیم. به طوری که سال‌ها قبل تنها دغدغه مردم برای خرید یک وسیله، کیفیت و برند آن محصول بود اما حالا قیمت آن، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. یعنی اولین نکته‌ای که یک خریدار فارغ از کیفیت لوازم خانگی در نظر دارد، قیمت محصول است که متاسفانه با رقم‌های عجیب و غریبی روبه رو هستند. این گرانی را به خصوص در مورد یخچال بیشتر می‌توان احساس کرد. رصد بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد که برای خرید یک یخچال با بهترین برند باید حدودا ۶۰ میلیون تا ۱۲۳ میلیون تومان هزینه کرد. از همین رو گرانی لوازم خانگی به دغدغه خانواده‌ها تبدیل شده است به خصوص آن‌ها که قصد تعویض یا خرید جهیزیه دارند. این گرانی هم از آنجا نشات می‌گیرد که واردات لوازم خانگی ممنوع و بازار آن در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گرفت. آن‌ها هم از این فرصت استفاده کرده و هرطورکه می‌خواهند بر روی محصولاتشان
قیمت‌گذاری می‌کنند. اما قسمت قابل تامل ماجرا اینجاست که کار به جایی رسیده که مردم برای خرید یک یخچال البته نه از نوع خارجی آن بلکه جنس ایرانی که بعضا از کیفیت همتایان خود برخوردار نیستند، باید ثبت نام یا آن را از مدت‌ها قبل پیش‌خرید کنند و بعد از چندماه یخچال‌شان را تحویل بگیرند. در صورتی که این رفتار زیبنده مردم ایران نیست و از سوی دیگر رهبرمعظم انقلاب در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بیان کرده اند: «من گلایه می‌کنم از دوستانی که مسئولان کالاهای خانگی و لوازم‌خانگی هستند. ما از اینها حمایت کردیم، اسم آوردیم، شنیدم بعضی از اقلام دو برابر ارتقاء قیمت پیدا کرده، چرا؟»
اما به نظر می‌رسد تولیدکنندگان لوازم خانگی رویه خودروسازان را در پیش گرفته یعنی محصولاتی با کیفیت پایین اما با قیمت‌های نجومی. حال این مسئله با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «تو تبلیغ لوازم خانگی خونه‌ی تازه عروس نشون میده که تمام لوازم برقی...از یخچال، مایکروفر، لباسشویی، ظرفشویی، جاروبرقی‌حتی اسپیلت دارن‌وکلا یه زندگی لوکس با برند...! همین جهزیه‌ای که از برند ایرانی چیدن دست کم بالای ۳۰۰ میلیونه. کی اول زندگیش میتونه انقدر جهیزیه بخره؟!»


کاربر دیگری گفته است: «از وقتی جلو واردات لوازم خانگی گرفته شده قیمت‎یخچال دوبرابر شده تقریبا، درحالیکه مواد اولیه اصلا گرون نشده و صد درصد بازار داخل برای تولید کنندگان است. اگه این خیانت نیست پس چیه؟»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «هر جای دنیا برید و بگید برای خرید یخچال باید ثبت نام کنی و پول واریز کنی و چند ماه بعد، با منت تحویلت بدن؛ میخندن!»
کاربران دیگر نوشته اند: «‎یه زمانی تلویزیون رنگی که داشت فراگیر میشد مارکی بود به نام شیراز ثبت نام و قرعه کشی میکردند مثل حالای یخچال»، «یخچال و لوازم خانگی هم ثبت نامی شد؟!»، «سال ۱۴۰۱
ثبت نام یخچال، هر کد ملی یک عدد، موتور
تی یو فایو با رنگ نامشخص و تاریخ تحویل از نیمه دوم ۱۴۰۳ و سود تاخیر سالیانه ۱۸٪!»،
«وظیفه دولت ممنوعیت لوازم خارجی بود و در عوض وظیفه تولیدکننده داخلی ارتقای کیفیت. به نحوی که مردم برای خرید تولید داخل تمایل پیدا کنند. اگر به جای ارتقای کیفیت، با انحصار بازار را بگیرند در آینده برای خرید یخچال باید ثبت نام کنیم و آن‌ها بگویند فلان میلیارد ضرر انباشته دارند!»، «یعنی بخوای یخچال بخری باید اسمت تو قرعه کشی دربیاد فروش ویژه تحویل ۳ ماهه فروش در مشارکت تحویل یکساله، شرایط ثبت نام فقط برا متاهلین و اونایی که یخچال روشن دارن و در ۴۸ ماه گذشته یخچال خریدن ثبت نام نکنن؟»، «فکر کن چند وقت دیگه باید تو طرح فروش سه ماهه... ثبت نام کنی که یخچال بخری. تازه بعد از سه ماه که میری تحویلش بگیری می‌گن یخچال نداریم
آب سرد کن میدن بهت»، «الان دردتون چیه که برای خرید یخچال باید پول واریز کنیم تا سه ماه دیگه بهمون تحویل بدی؟! لابد چند وقت دیگه هم محصولاتتون رو قرعه کشی می‌کنید و برای ثبت نام باید متاهل باشیم»، «می‌خوام یک یخچال بخرم، کسی میدونه زمان ثبت نام و قرعه کشیش کی هست؟ ضمنا این یخچالی که دارم سندش بنامم نیست، آیا میتونم ثبت نام کنم یا نه؟ (بزودی در سراسر کشور)».