بردگی مدرن؛ بردگی کودکان

صدف آذرپی‪-‬ امروزه ردپای کودکان در اینترنت خیلی قبل‌تر از آنکه سواد داشته باشند، از اوضاع سر در بیاورند و یا راه بروند، دیده می‌شود. داده‌ها و اطلاعات زیادی درباره‌ی آن‌ها در فضای مجازی موجود است و دست به دست می‌شود. به همین دلیل هم می‌توان گفت بردگی مدرن با کودکان استارت خورده است.
اگرچه بر اساس سند حمایت از حریم شخصی آنلاین کودکان، وب‌سایت‌هایی
از جمله فیس‌بوک که بر اساس جمع‌آوری اطلاعات کاربران پایه‌گذاری شده‌اند، اجازه ندارند کودکان زیر۱۳ سال را بپذیرند اما کم نیستند کودکانی که والدین‌شان به اسم آن‌ها حساب باز می‌کنندیا اگر این کار را نکنند خیلی عادی عکس‌ها و اطلاعات مربوط به کودک‌شان را روی صفحات خود
منتشر می‌کنند.


در حالی اکنون در فضای مجازی در تمام کشورها شاهد انتشار عکس کودکان در فضای پر پیچ و خم مجازی هستیم که بسیاری از حقوقدان‌ها و مدافعان حقوق کودکان بانگ برآورده‌اند که چنین رفتارهایی خطا و غیر قانونی است.
در دنیای امروز مخصوصا طی سال‌های اخیر کودکان با شبکه‌های اجتماعی بزرگ می‌شوند. حتی بعضی از آن‌ها شخصیت‌های ستاره‌ای این شبکه‌ها هستند و میلیون‌ها دنبال‌کننده دارند. واقعیت این است که در اکثر موارد والدین فرزندان خود را مجبور به حضور در فضای مجازی می‌کنند. پیش از تولد نوزاد برای او صفحه اینستاگرامی درست می‌کنند و از بدو تولد هم مدام عکس‌ها و فیلم‌های کودک را در فضای مجازی منتشر می‌کنند تا مخاطب جذب کنند و از این راه کسب درآمد کنند. به این ترتیب است که این روز‌ها با پدیده‌ای به نام بردگی کودکان مواجه هستیم.
این در حالی است که مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک اعلام کرده است: انتشار تصاویر کودکان در فضای مجازی و سایت‌های خبری علاوه بر نقض حریم خصوصی و حقوق آن‌ها، کودکان را در معرض مخاطره و سوء استفاده قرار می‌دهد و این اقدام ممنوع است.
در بخش دیگری از بیانیه این مرجع آمده است: یکی از موارد فاحش نقض حقوق کودک نشر و بازنشر تصاویر کودکان با اهداف مختلف نظیر نمایش زیبایی‌ها و استعدادهای کودکان، برانگیختن حس ترحم مخاطبان، تبلیغ کالا و خدمات در فضای مجازی و رسانه ملی، سایت‌های خبری و اینترنتی و صفحات شخصی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی حتی والدین است که این اقدام علاوه بر نقض حریم خصوصی کودکان، نادیده انگاشتن مصالح عالیه آنان تلقی می‌شود و به صورت بالقوه می‌تواند کودکان را در معرض مخاطرات و آسیب‌های جسمانی و روانی در آینده قرار دهد.
حال سوال این است که چرا خانواده‌ها کودکانشان را به بردگی گرفته‌اند و حقوق آن‌ها را نقض می‌کنند؟ به نظر می‌رسد باید قانونی در این خصوص تصویب شود تا انتشار هر گونه عکس از کودکان زیر ۱۳سال در فضای مجازی ممنوع اعلام شود. شاید
این طور بتوان خانواده‌ها را مجبور کرد دست از بردگی فرزندانشان بردارند.