سیف الرضا شهابی افزایش نا امنی و قتل در جامعه

چاقوکشی و عربده‌کشی و کشتن و کشته شدن در منازعات شخصی و جمعی با آلات قتاله و اسلحه گرم و سرد پدیده جدیدی در جامعه ما نیست و از قبل انقلاب وجود داشته. نگاه به صفحات حوادث روزنامه‌های قبل انقلاب گواه بر این مدعا است و اکثرا چنین رویدادهایی بین طبقات پایین دست جامعه و حاشیه نشین‌ها به وقوع می‌پیوست و در بین قشر متوسط جامعه، اصطلاحا عشق لاتی‌ها بعد از مست کردن در کافه‌ها و سر باز کردن دعواهای شخصی رخ می‌داد و در بسیاری از مواقع منجر به قتل و داغدار شدن خانواده‌ها می‌شد و قاتل هم بعد از رای دادگاه و گاهی اوقات در ملا عام به دار آویخته می‌شد. اگرچه اعدام در ملا عام، مورد مناقشه است زیرا عده‌ای اعدام در ملا عام را برای عبرت دیگران لازم می‌دانند و تعدادی هم توسعه خشونت بر می‌شمارند‌. شایان ذکر است فجایع دلخراش و قتل‌ها در سایر کشورها حتی توسعه یافته هم به بهانه های مختلف روی می دهد .
جریان نا میمون قتل در بعد انقلاب و در دهه‌های اول به دلایلی از جمله وضع نسبتا مناسب اقتصادی جامعه و اقتدار نیروهای انتظامی و توجه مردم به مسائل معنوی و انقلابی و خصوصا در زمان انقلاب و جنگ که روحیه ایثار و فداکاری بر جامعه حاکم شده بود همچنین به میدان نیامدن نسل جدید اراذل و اوباش و.... با کاهش روبه‌رو شده بود، متاسفانه در سال های اخیر به دلایل مختلف از قبیل مسائل ناموسی و یا اختلافات خانوادگی و یا مالی و بعضی مواقع بر سر مسائل جزئی و بد مستی‌ها و رشد نسلی از اراذل و اوباش افزایش پیدا کرد و به تهدیدی برای سلامت و امنیت جامعه و شهروندان تبدیل شد. بعضی از قتل‌ها به علت شدت خشونت و سبو‌عیت در رسانه‌ها منعکس می‌شود و توجه جامعه را به خود جلب می‌کند و بعد از مدتی فروکش می‌کند. در هفته اخیر شاهد دو مورد از آنها بودیم یکی شهادت یک سرهنگ نیروی انتظامی در شیراز توسط یکی از اراذل و دیگری به قتل رسیدن دختری ۱۷ ساله توسط افراد خانواده در اهواز.
گذشته از اینکه بعد از قتل اهواز آنچه اکنون جامعه را رنج می‌دهد و سبب نگرانی آحاد جامعه شده، اینکه چه باید کرد؟ و چگونه می‌توان از اشاعه هر قتلی جلوگیری کرد‌؟ برای کندوکاو در علل افزایش پدیده خشونت و قتل، به دو موضوع حائز اهمیت باید توجه کرد:
۱-‌ بهبود شرایط زندگی و ایجاد رفاه عمومی و برطرف کردن نسبی مشکلات معیشتی و اقتصادی، زیرا در جامعه‌ای که مردم از رفاه نسبی برخوردار باشند طبعا در آسایش فکری و روحی قرار می گیرند و دغدغه‌های زندگی کاهش پیدا می‌کند و با کاهش دغدغه، تفکر بر احساسات و عصبیت غلبه می‌کند و اصولا اشخاصی که از نظر اقتصادی تامین می‌باشند کمتر اتفاق می‌افتد به دنبال ماجراجویی و قتل با هر انگیزه‌ای باشند و از آسایش زندگی چشم بپوشند و گوشه زندان و عواقب بعدی را بر گزینند ‌ در شرایطی ممکن است دست به قتل بزنند که تحت تاثیر مصرف الکل قرار بگیرند.


۲- فرهنگ سازی؛ ممکن است بهبود اقتصادی به تنهائی مسائل بغرنج جامعه را حل نکند در این صورت، فرهنگ سازی حائز اهمیت است. خشونت به هر شکل و به هر زبان و از ناحیه هر شخص مسئول و غیرمسئول در سخنرانی‌ها و خطبه‌ها و رسانه‌های جمعی و فیلم های سینمائی و تلویزیونی چه تولید شده در داخل و خارج تقبیح و محکوم شود و به جایش نرم خوئی تبلیغ و گسترش پیدا کند. متاسفانه برنامه های شاد و سالم که می تواند مفرح روح باشد و انرژی مثبت به جامعه تزریق کند در حداقل است و در عوض برنامه‌های غمناک که جز کسالت و خستگی روح و روان خاصیت دیگری ندارد در اکثریت قرار دارد‌. شاید بعضی ها تفکرشان بر این باشد جامعه این را می‌خواهد و حتی اگر بخشی از جامعه این را بخواهد دلیل بر این نمی‌شود برنامه‌های غالب باشد‌. به جماعتی که طالب برنامه‌های غمناک هستند باید قبولاند‌: وجود فرسودگی در جامعه روزی دامن آنان را خواهد گرفت یا یکی از منسوبین آنان مرتکب قتل خواهد شد یا قربانی قتل !
در مورد مسائل ناموسی که این روزها بحث روز شده باید از دوران دبستان به نونهالان آموزش داد بعد از ازدواج محیط خانواده را گرم نگه دارند و از لغزش پرهیز کنند و اگر لغزشی از هر طرف رخ داد چاره اش در قتل نیست زیرا با قتل مشکل اساسی حل نخواهد شد بلکه مشکلی بزرگتر و غیر قابل حل بر قاتل و خانواده اش تحمیل خواهد شد و درصورت لغزش از هر کدام می‌توان با ندامت و پشیمانی چاره‌سازی کرد و ترمیم نمود و در تند ترین شرایط، طلاق راهی است که قانون و دین تعین کرده.
سایر اخبار این روزنامه
کدام علائم در کودکان نشانه اُمیکرون است؟ دوباره بحران کرونا در تهران سیف الرضا شهابی افزایش نا امنی و قتل در جامعه فصل تازه آنکارا و ابوظبی در معادلات سریع منطقه‌ای چه اثری دارد؟ اردوغان در پی منجی اقتصادی آیا سینماها می‌توانند روزهای پرفروشی را در روزهای آغاز سال جدید ببینند؟ پرده نقره‌ای در انتظار معجزه نوروز بررسی وضعیت بازیکنانی که پس از جدایی، دوباره به تیم‌های سابق برگشتند بازگشت به خانه یا بازی با هوادار؟ مذاکرات هسته‌ای در مرحله پایانی قرار گرفت فینال وین، حساس و پیچیده «ابتکار» تاثیر واردات را بر قیمت خودرو بررسی کرد سیگنال‌های ضدو نقیض به بازار خودرو شمخانی: بدعهدی آمریکا مهمترین عامل تهدیدکننده هرگونه توافق است دادستان کل کشور خطاب به وزیر صمت: به فریاد صنعت خودروسازی برسید آخرین تحولات مذاکرات تهران-ریاض از نگاه یک رسانه عربی چرا بیانیه مشترک پوتین و شی در مورد عصر جدید را باید جدی گرفت؟ ورود جهان به عصر جنگ سرد جدید پیشنهاد یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس برای کنترل بازار برنج