فصل تازه آنکارا و ابوظبی در معادلات سریع منطقه‌ای چه اثری دارد؟ اردوغان در پی منجی اقتصادی

با ادامه نزول ارزش لیر ترکیه، انتظار می رود که شاهد تلاش های مستمر اردوغان برای ایجاد همکاری ها در منطقه خلیج فارس باشیم؛ در این بین امارات نیز احساس می کند که برای کنترل و قدرت نفوذ ایران به شرکایی مانند ترکیه نیاز دارد.
به گزارش خبرآنلاین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه در اولین سفر رسمی خود به امارات پس از تقریباً یک دهه وارد این کشور شد. اردوغان آخرین بار در فوریه ۲۰۱۳ برای شرکت در مجمع ارتباطات دولتی در شارجه به امارات سفر کرد. روابط ترکیه و امارات پس از آن که عربستان سعودی، امارات و بحرین در سال ۲۰۱۷ تمام روابط خود را با قطر، متحد نزدیک آنکارا، قطع کردند، متشنج شد اما در ادامه این روابط در ژانویه ۲۰۲۱ احیا شد. ترکیه و امارات درگیر تنش سیاسی - نظامی نیابتی بین شاخ آفریقا و شرق مدیترانه هستند. فراتر از این، رقابت آنها همزمان در واشنگتن و بروکسل، گفتمان رسانه‌های جهانی، صنعت انرژی و اخیراً بنادر و دریای آزاد هم جریان دارد. اما در لیبی با تغییر معادلات به نظر می رسد اختلاف ها از بین رفته و فصل جدیدی گشایش یافته است. به گزارش فرانس ۲۴ اردوغان از سال گذشته به دنبال بهبود روابط با رقبای منطقه‌ای در مواجهه با افزایش انزوای دیپلماتیک است که باعث کاهش سرمایه‌گذاری خارجی، به‌ویژه از سوی غرب شده است. ماه گذشته او گفت که در ماه فوریه از عربستان سعودی دیدن خواهد کرد، اولین سفر به ریاض از زمان تیره شدن روابط بر سر قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی در سال ۲۰۱۸ در داخل کنسولگری این پادشاهی در استانبول.
اردوغان در مقاله آخر هفته خود گفت که ترکیه همچنین می خواهد همکاری با امارات را در چندین حوزه از جمله مقابله با “تغییر آب و هوایی، امنیت آب و غذا” ارتقا دهد. اردوغان همچنین تاکید کرد که هر دو طرف مشتاق هستند تا اهداف جدیدی را برای سرمایه گذاری و همکاری بیشتر تعیین کنند. به گزارش خبرگزاری وام، سفر اردوغان به امارات از این جهت حائز اهمیت است که این دو کشور از سال ۲۰۱۱ و شکل گیری اعتراضات در جهان عرب تحت عنوان بهار عربی، تقریباً در هر نقطه ازدرگیری‌های منطقه‌ای در نقطه مقابل یکدیگر بوده‌اند. به گزارش نشنال نیوز، اردوغان برای تقویت روابط بین دو کشور دو روز را در امارات سپری خواهد کرد. انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس امارات در سخنانی درباره سفر امروز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری امارات به این کشور اظهار کرد: سفر رجب طیب اردوغان به امارات که پس از سفر محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی به ترکیه صورت می گیرد، صفحه مثبت جدیدی در روابط دوجانبه میان دو کشور را باز می‌کند و در راستای تمایل امارات به تقویت پل‌های ارتباط و همکاری با هدف ثبات و رفاه در منطقه است.
این سفر در حالی انجام می شود که حدود دو ماه پیش شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در اولین سفر خود به ترکیه پس از یک دهه با اردوغان در آنکارا دیدار کرد و در جریان این سفر، امارات اعلام کرد که یک صندوق سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در ترکیه ایجاد می کند. این دیدار و تعهد سرمایه گذاری، بیانگر بهبود قابل توجهی در روابط دو کشور بود. انتظار می رود سفر اردوغان به امارات نیز این تلاش ها را تقویت کند و روابط ابوظبی و آنکارا وارد مرحله جدیدی شود.


هدف امارات از نزدیکی به ترکیه
با ادامه نزول ارزش لیر ترکیه، انتظار می رود که شاهد تلاش های مستمر اردوغان برای ایجاد همکاری ها در خلیج فارس باشیم. تقویت روابط با کشورهای منطقه نیز با توجه به دلسردی ابوظبی به واشنگتن می تواند گزینه مطلوب امارات برای ایجاد همگرایی‌های بیشتر در منطقه باشد. آسیب پذیری دفاعی امارات در حمله اخیر انصارالله و همچنین سفر اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی را نیز می توان در همین رابطه ارزیابی کرد.دیلی بریف نیز می نویسد: این رابطه مزایای یکسانی را برای امارات متحده عربی به همراه دارد، زیرا این کشور با احتمال شکست ایالات متحده در رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران مواجه است و در چنین رویدادی، امارات متحده عربی برای ایجاد تعادل بین قدرت و نفوذ ایران به متحدان منطقه ای بیشتری نیاز خواهد داشت. احتمالا شاهد خواهیم بود که هم ترکیه و هم امارات، عمل گرایی را در فعالیت‌های منطقه ای خود در اولویت قرار دهند و مشارکت در درگیری های نیابتی را کاهش دهند.
سایر اخبار این روزنامه
کدام علائم در کودکان نشانه اُمیکرون است؟ دوباره بحران کرونا در تهران سیف الرضا شهابی افزایش نا امنی و قتل در جامعه فصل تازه آنکارا و ابوظبی در معادلات سریع منطقه‌ای چه اثری دارد؟ اردوغان در پی منجی اقتصادی آیا سینماها می‌توانند روزهای پرفروشی را در روزهای آغاز سال جدید ببینند؟ پرده نقره‌ای در انتظار معجزه نوروز بررسی وضعیت بازیکنانی که پس از جدایی، دوباره به تیم‌های سابق برگشتند بازگشت به خانه یا بازی با هوادار؟ مذاکرات هسته‌ای در مرحله پایانی قرار گرفت فینال وین، حساس و پیچیده «ابتکار» تاثیر واردات را بر قیمت خودرو بررسی کرد سیگنال‌های ضدو نقیض به بازار خودرو شمخانی: بدعهدی آمریکا مهمترین عامل تهدیدکننده هرگونه توافق است دادستان کل کشور خطاب به وزیر صمت: به فریاد صنعت خودروسازی برسید آخرین تحولات مذاکرات تهران-ریاض از نگاه یک رسانه عربی چرا بیانیه مشترک پوتین و شی در مورد عصر جدید را باید جدی گرفت؟ ورود جهان به عصر جنگ سرد جدید پیشنهاد یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس برای کنترل بازار برنج