آیا سینماها می‌توانند روزهای پرفروشی را در روزهای آغاز سال جدید ببینند؟ پرده نقره‌ای در انتظار معجزه نوروز

گروه فرهنگ و هنر – جشنواره فیلم فجر هم به پایان رسید و حالا در انتظار فرا رسیدن اکران نوروزی هستیم. حالا که بالاخره پس از ماه‌ها رکود در سینما، فروش فیلم‌ها تکانی خورده است، تهیه‌کنندگان و صاحبان فیلم‌های سینمایی در صفی طولانی قرار گرفته‌اند تا بتوانند اکران طلایی عید نوروز را از آن خود کنند. اما آیا کرونا اجازه خواهد داد تا امسال بالاخره اکران نوروزی موفقی را شاهد باشیم؟
شاید حدود 2 سال پیش هیچ کس فکر نمی‌کرد که روزی سالن‌های سینمایی که مملو از جمعیت هستند، برای کشاندن مخاطب و روشن ماندن چراغ‌شان مجبور به این همه سختی باشند. از دو سال پیش که کرونا وارد کشور شد، سینما و بسیاری فعالیت‌های فرهنگی دیگر کارشان از سکه افتاد.
زمان زیادی طول کشید تا سینماها بتوانند از پس کرونا بربیایند، ظرفیت سینماها تقریبا به میزان عادی برگردد و مخاطب بار دیگر اعتماد خود را برای حضور در سالن‌های سینما به دست بیاورد. همین موضوع باعث شد که جشنواره فیلم 1400 بتواند بخشی از مخاطبان را به سوی خود بکشاند و حالا تقریبا اکران آنلاین که زمانی برای جبران خسارت سینماها در دوران کرونا کارش را آغاز کرد، فعالیتی نداشته باشد.
اما حالا با ورود به موج ششم کرونا و شیوع سویه امیکرون بار دیگر ظرفیت سینماها نصف شد. با اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا سازمان سینمایی در قالب دستورالعملی جدید، ظرفیت اکران در سالن‌های سینما را بار دیگر به ۵۰ درصد کاهش داد.


با دستورالعمل جدید سازمان سینمایی تغییر ظرفیت و چیدمان صندلی‌ها به منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی با ظرفیت ۵۰ درصد در سامانه سمفا اعمال شده است. البته این تغییر فقط برای سانس‌های جدیدی که در سیستم ایجاد می‌شود اعمال خواهد شد و تاثیری در سانس‌های جاری ندارد.
اعمال محدودیت کرونایی جدید برای سالن‌های سینمایی در حالی است که سینماداران پیش‌تر به دلیل تصویب قانون «کسر مالیات ۲۵ درصدی» و نیز «نبود فیلم پرمخاطب در ترکیب فیلم‌های اکران جدید»، بر شرایط نامناسب اقتصادی خود تاکید و تهدید به تعطیلی و تغییر کاربری کرده بودند.
اما از سوی دیگر در این چند روزی که از جشنواره‌ی پرحاشیه‌ی فجر گذشته، صاحبان چند فیلم که برخی از آن‌ها در همین جشنواره رونمایی شدند، در رسانه‌ها برای اکران در نوروز اعلام آمادگی کرده‌اند. در کنار آن‌ها فیلم‌هایی هم که در دو، سه سال گذشته ساخته شده بودند نیز برای این نوبت متقاضی شده‌ و درخواست‌ها به شورای صنفی نمایش ارایه شده است و در مجموع می‌توان یک فهرست جذاب را از نظر نام و آوازه‌ی کارگردان و بازیگر مشاهده کرد
برای اکران فیلم‌های جدید، شورای صنفی نمایش مدتی قبل تاکید کرد که باید در کنار فیلم‌هایی که راهی اکران می‌شوند حتما یک فیلم پرمخاطب هم باشد درغیر این‌صورت با توجه به شرایط فعلی و ضربه‌های مهلک اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، سینماها مجبور به تعطیلی می‌شوند. در این مورد احتمالا بیشتر فیلم‌هایی مدنظر سینمادارها هستند که کمدی باشند و اگر «چپ راست» بتواند مجور بگیرد شاید یکی از گرینه‌ها باشد.
اگر چه هنوز آیین‌نامه‌ی مشخصی برای اکران در این مقطع منتشر نشده، اما در روزهای گذشته نام چند فیلم به طور رسمی توسط پخش‌کننده یا تهیه‌کننده به عنوان متقاضی اکران نوروزی ۱۴۰۱ معرفی شده است. همچنین فیلم‌های دیگری هم هستند که بیشتر آن‌ها بازیگرانی سرشناس دارند و هر کدام به تنهایی در شرایط عادی می‌توانستند مخاطب قابل توجهی را به سینماها بکشانند. این درحالی است که وضعیت فعلی سینماها و خبرهایی درباره‌ی کاهش ظرفیت سالن‌ها کار را برای پیش‌بینی تا حدودی سخت می‌کند به ویژه آنکه پس از پایان دو هفته تعطیلات نوروز، بلافاصله ماه رمضان آغاز می‌شود و این ماه معمولاً یکی از مقاطع نسبتاً سوت و کور سینما بوده مگر آنکه اکران افطار تا سحر در سینماها دوباره راه بیفتد.
اما با توجه به شرایط فعلی آیا اکران نوروزی صورت خواهد گرفت؟ غلامرضا موسوی، رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران، در گفت‌وگو با مهر درباره همکاری این اتحادیه با سینماداران برای رفع مشکلاتی که در حوزه اکران وجود دارد، گفت: در راستای مشکلاتی که در حوزه اکران به‌وجود آمده است، تلاش کرده‌ایم تا در کنار اکران فیلم‌های با فروش متوسط، فیلم‌های پرمخاطب را نیز در سینماها نمایش دهیم. متاسفانه در این زمینه برخی از فیلم‌ها با مشکلاتی برخورد کرده و دوستان ما به دنبال پیدا کردن فیلم‌های تازه‌تر و بدون مشکل برای اکران هستند.
وی ادامه داد: یادآور می‌شوم که سینماداران به نوعی شریک تهیه‌کنندگان هستند، به این معنا که وقتی یک بلیت سینما خریداری می‌شود جدای ۹ درصد ارزش افزوده که توسط دولت کسر می‌شود، باقی هزینه خرید بین سینمادار و تهیه‌کننده تقسیم می‌شود، به همین دلیل سینمادار و تهیه‌کننده شریک یکدیگر به شمار می‌روند.
این تهیه‌کننده سینما توضیح داد: طی ۲ سال گذشته و در زمان شیوع ویروس کرونا، سینماداران و تهیه‌کنندگان لطمه بسیاری خوردند، البته با سیاست آقای انتظامی رئیس سابق سازمان سینمایی، برنامه حمایت از اکران فیلم‌های پرمخاطب اجرایی و باعث اکران ۲ فیلم پرمخاطب شد که توانست مقداری از مشکلات را حل کند.
وی بیان کرد: متاسفانه سینماداران اسفندماه باید ۴ ماه حقوق را یک جا پرداخت کنند، که شامل ۲ ماه عیدی، یک ماه حقوق و یک ماه سنوات است، به همین دلیل باید بودجه لازم برای تامین این هزینه‌ها را داشته باشند، اما در شرایط فعلی بعید است که بتوانند چنین پولی را از فروش در سینما کسب کنند. به همین دلیل نیاز به اکران فیلم پرمخاطب داریم.
رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران توضیح داد: با توجه به شرایط موجود یا باید به سینماداران به صورت نقدی کمک کرد و یا هرچه سریع‌تر فیلم‌های پرمخاطب را اکران کنیم.
وی درباره اکران‌های نوروزی سال جدید نیز بیان کرد: با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان از ۱۴ فروردین ماه آغاز می‌شود، نمی‌توان گفت که اکران نوروزی به معنای سال‌های گذشته خواهیم داشت. اما در چنین شرایطی سینما بازهم به فیلم‌های پرمخاطب نیاز دارد، زمانی که در هر نوبت اکران، مثلاً ۸ فیلم سینمایی اکران می‌شود، از این بین حداقل باید ۲ فیلم از میان آثار پرمخاطب انتخاب شود تا مردم را به سینما جذب کرده و سالن‌های سینمایی پر شود.
موسوی در پایان گفت: بی‌شک اکران‌های جدید به زودی آغاز می‌شود و به تدریج و در صورت نداشتن مخاطب از پرده پایین آمده و جای خود را با آثار دیگر می‌دهند، به همین دلیل با چنین روندی بعید می‌دانم که مثلاً با نام اکران نوروزی فیلم‌ها پایین آمده و آثار جدیدی اکران شوند. شورای صنفی نمایش در حال حاضر تمام تلاش خود را می‌کند تا فیلم‌های پرمخاطب را اکران کند و مشکلات گیشه برطرف شود.
سایر اخبار این روزنامه
کدام علائم در کودکان نشانه اُمیکرون است؟ دوباره بحران کرونا در تهران سیف الرضا شهابی افزایش نا امنی و قتل در جامعه فصل تازه آنکارا و ابوظبی در معادلات سریع منطقه‌ای چه اثری دارد؟ اردوغان در پی منجی اقتصادی آیا سینماها می‌توانند روزهای پرفروشی را در روزهای آغاز سال جدید ببینند؟ پرده نقره‌ای در انتظار معجزه نوروز بررسی وضعیت بازیکنانی که پس از جدایی، دوباره به تیم‌های سابق برگشتند بازگشت به خانه یا بازی با هوادار؟ مذاکرات هسته‌ای در مرحله پایانی قرار گرفت فینال وین، حساس و پیچیده «ابتکار» تاثیر واردات را بر قیمت خودرو بررسی کرد سیگنال‌های ضدو نقیض به بازار خودرو شمخانی: بدعهدی آمریکا مهمترین عامل تهدیدکننده هرگونه توافق است دادستان کل کشور خطاب به وزیر صمت: به فریاد صنعت خودروسازی برسید آخرین تحولات مذاکرات تهران-ریاض از نگاه یک رسانه عربی چرا بیانیه مشترک پوتین و شی در مورد عصر جدید را باید جدی گرفت؟ ورود جهان به عصر جنگ سرد جدید پیشنهاد یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس برای کنترل بازار برنج