آمریکا و غرب مسئول شکست احتمالی مذاکرات هستند

  سرویس سیاسی-

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران نسبت به رسیدن به یک توافق خوب در مذاکرات وین ابراز خوش‌بینی کرد.
امیرعبداللهیان در مصاحبه با «کریستین امانپور» مجری شبکه «سی‌اِن‌اِن» گفت: «آن بخشی که به جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد، چرا خوش‌بین هستیم؟ چون دولت آقای دکتر رئیسی اراده جدی دارد برای اینکه به توافق خوب در وین دست پیدا کنیم.»


وی در این مصاحبه که بخش کوتاهی از آن را امانپور در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، توضیح می‌دهد: «دولت آقای دکتر رئیسی تاکید دارد و علاقمند است که به یک توافق خوب و فوری دستیابی داشته باشیم.»
وزیر خارجه ایران با بیان اینکه ما برای رسیدن به یک توافق خوب، تلاش‌های زیادی را در ادوار گذشته کرده‌ایم، افزود: «در این لحظات حساس و شرایط حساس مذاکرات ما در وین، اگر آمریکا و طرف غربی [واقع‌گرایانه] برخورد نکنند، حتما مسئول شکست احتمالی مذاکرات خواهند بود.»
امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد: «اما ما با خوش‌بینی، با جدیت برای رسیدن به توافق خوب در وین تلاش می‌کنیم.»
به گزارش فارس، وی که در آلمان حضور دارد، پیش از این نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد که ایران متعهد به پایان موفق گفت‌وگوهای وین است و همه تصمیماتی که باید می‌گرفتیم را اتخاذ کرده‌ایم و جدیت خودمان را به طور کامل نشان داده‌ایم.
امیرعبداللهیان در دیدار بورل: خطوط قرمز خود را
نادیده نخواهیم گرفت
وزیر خارجه کشورمان همچنین در دیدار جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مونیخ ضمن تقدیر از نقش بورل و انریکه مورا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات، بر اراده ایران برای یک پایان همراه با توافق خوب برای گفت‌وگوها در وین تأکید و مواضع جمهوری اسلامی ایران را تبیین‌ کرد.
امیرعبداللهیان با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران تمامی ابتکارات و پیشنهادات ممکن را ارائه کرده است، اظهار داشت: اکنون وقت آن رسیده است که آمریکا و سه کشور اروپایی نیز با اخذ تصمیم‌های سیاسی لازم، نشان دهند اراده واقعی برای رسیدن به توافق در کمترین زمان را دارند. وزیرخارجه تاکید کرد: اگر ابتکارات ایران نبود، تا این حد به توافق نزدیک نبودیم، ولی طرف مقابل باید بداند تهران خطوط قرمز خود را نادیده نخواهد گرفت.
جوزپ بورل در این ملاقات ضمن مرور بخش‌های مختلف متن در حال مذاکره در حوزه رفع تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای، راستی‌آزمایی و اخذ تضامین، نظرات خود را به عنوان هماهنگ کننده برجام به اطلاع حسین امیرعبداللهیان رساند. دو طرف همچنین توافق کردند به رایزنی‌های خود ادامه دهند.
وزیر خارجه کشورمان دیروز شنبه در دیدار همتای اسپانیایی نیز گفت: گفت‌وگوها در وین به نقطه‌ای رسیده که نیازمند اتخاذ تصمیمات سیاسی طرف غربی برای رسیدن به توافق است و سه کشور اروپایی تلاش کنند حقوق و منافع مشروع ایران رعایت شود.
امیرعبداللهیان: آمریکایی‌ها باید حسن نیت خود را
به صورت عملی
و در عرصه میدانی نشان دهند
امیرعبداللهیان همچنین در کنفرانس امنیتی مونیخ در پاسخ به سؤال «لارا خلف» خبرنگار روزنامه گاردین در مورد گفت‌وگو با آمریکا اظهار داشت: آمریکایی‌ها ظرف هفته‌های اخیر به طور متناوب و از طریق واسطه‌های مختلف از ما خواسته‌اند که با ما مذاکرات مستقیم داشته باشند. ما در پاسخ به واسطه‌ها اعلام کردیم که چشم‌انداز چنین گفت‌و‌گویی برای ما چندان روشن نیست و اگر قرار نیست دستاوردی داشته باشیم چه نیازی به مذاکره مستقیم است.
وی افزود: ولی اگر طرف آمریکایی یک ابتکار عمده از جمله برداشتن برخی از تحریم‌ها را انجام دهد، آنگاه می‌توان گفت که نیت آمریکایی‌ها واقعی است.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما از آنها می‌شنویم که آقای بایدن حسن نیت دارد. من در ماه سپتامبر در نیویورک گفتم که اگر آقای بایدن حسن نیت دارد آن گاه مبلغ
۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ما نزد بانک‌های خارجی را آزاد کند. ما از آقای بایدن درخواست وام یا پول آنها را نداریم، بلکه می‌خواهیم دارایی‌های خود ما را به عنوان حسن نیت آزاد کند.
امیرعبداللهیان گفت: مایلم تأکید کنم که آنها تنها در قالب کلمات از حسن نیت حرف می‌زنند و این برای گفت‌وگوهای مستقیم کافی نیست. آنها باید حسن نیت خود را به صورت عملی و در عرصه میدانی نشان دهند.
وی افزود: آنها می‌توانند برخی تحریم‌ها را بردارند یا برخی دارایی‌های مسدود شده ما نزد بانک‌های خارجی را آزاد کنند، این در حالی است که همزمان با گفت‌وگوهای جدید حتی برخی تحریم‌های جدید نیز علیه اشخاص حقوقی و حقیقی ایران از سوی دولت آقای بایدن اعمال شده است و این معنایش این است که دولت آقای بایدن همان مسیر ترامپ را دنبال می‌کند، لذا افکار عمومی می‌گوید که آنها در عمل یکی هستند.
خطیب‌زاده: ایران متعهد به پایان موفق
گفت‌وگوهای وین است
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان که به همراه وزیر خارجه در مونیخ حضور دارد، در توئیتی با اشاره به سخنرانی امیرعبداللهیان وزیر خارجه در کنفرانس امنیتی مونیخ نوشت: وزیر امور خارجه در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد که ایران متعهد به پایان موفق گفت‌وگوهای وین است. ما همه تصمیماتی که باید می‌گرفتیم را اتخاذ کرده‌ایم و جدیت خودمان را به طور کامل نشان داده‌ایم. برای این‌که به توافق نهایی برسیم، اکنون بستگی کامل به سه کشور اروپایی و آمریکا دارد تا فورا همانند ما عمل کنند.
شمخانی:
برای التیام زخم تحریم
از جان و آبرو مایه می‌گذاریم
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نوشت: سرباز واقعی در میانه جنگ، فکر و دیدگانش را از دشمن اصلی به سمت ستون پنجم منحرف نمی‌کند.
وی افزود: زخم تحریم با برنامه غرب و شمشیر بی‌تدبیری و وادادگی غربگراهای داخلی، پیکر مقاوم مردم ایران را مجروح ساخته. برای التیام این زخم از جان و آبرو مایه می‌گذاریم. ناگفته‌ها بماند برای بعد.
دیپلمات روس: با باقری درباره مسائل باقیمانده مذاکره کردیم
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش از دیدار خود با «علی باقری» رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین خبر داد.
وی در پیامی توییتری نوشت: «امروز از گفت‌وگوی بسیار جالب، حرفه‌ای و عمیق با هیئت ایرانی در مذاکرات وین درباره برجام لذت بردم.»
اولیانوف ادامه داد: «ما بر روی مسائل باقیمانده که باید قبل از دستیابی به توافق برای احیای برجام حل و فصل شوند، تمرکز کردیم.»
اولیانوف روز شنبه نیز از دیدار خود با «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین خبر داده بود.
وی جمعه نیز در مصاحبه با خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه تصریح کرد که گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام در مرحله پایانی خود قرار دارد و شانس دستیابی به توافق پیش از پایان ماه جاری میلادی بسیار زیاد است.
اولیانوف:
هنوز زمان استراحت نشده است
اولیانوف همچنین از دیدار با «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام و نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین خبر داد و در توییتی نوشت: با آقای انریکه مورا هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در گفت‌وگوهای وین و اعضای تیمش برای بررسی پیشرفت‌های حاصل شده و گفت‌وگو در مورد موضوعات باقی‌مانده‌ای که باید به آن‌ها به منظور نهایی کردن توافق در خصوص احیای برجام پرداخته شود، دیدار کردم. هنوز زمان مناسبی برای استراحت نیست.
ماکرون: ایران باید
تصمیمات سیاسی بگیرد
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه مدعی شد تا زمانی که فرصت هست، باید در مذاکرات وین به یک توافق برسند.
کاخ الیزه طی بیانیه‌ای به روایت گفته‌های ماکرون در تماس تلفنی با آیت‌الله دکتر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
در این بیانیه آمده است: «رئیس‌جمهور فرانسه در تماس با همتای ایرانی خود بر ضرورت دستیابی به توافق هسته‌ای تا وقتی که زمان کافی وجود دارد، تاکید کرد.»
به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، ماکرون در تماس با رئیسی گفت دستیابی به راه حلی که به منافع همه طرف‌ها احترام بگذارد و از یک بحران جدی هسته‌ای جلوگیری کند، امکان پذیر است.
بر اساس بیانیه الیزه، وی همچنین افزود: «ایران باید از فرصت استفاده کند و تصمیمات سیاسی که حفظ توافق وین را ممکن می‌سازد، اتخاذ کند».
ادعای جدید بنت؛
توافق ضعیف‌تر با ایران
در راه است
«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه دست و پا زدن‌های این رژیم برای اخلال در روند مذاکرات وین و فضاسازی علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، در جلسه دیروز (یکشنبه) کابینه این رژیم به اظهارنظر درباره این مذاکرات پرداخت و گفت مذاکرات جاری در وین ممکن است «به زودی با توافقی به پایان برسد که به اندازه کافی در قبال ایران سخت‌گیرانه نیست.»
بنت گفت: «مذاکرات بین ایران و قدرت‌های [جهانی] برای بازگشت به توافق ایران بسیار پیشرفته است. ممکن است در مدت کوتاهی شاهد یک توافق باشیم». وی سپس مدعی شد که ظاهراً «توافق جدید کوتاه‌تر و ضعیف‌تر از توافق قبلی است». بنت در توضیح این ادعا گفت برجام که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید، ۱۰ ساله بود، به این معنی که بازگشت به آن به معنای توافقی است که در آن بیشتر محدودیت‌ها بر غنی‌سازی اورانیوم ایران تا ۲.۵ سال دیگر منقضی می‌شود.
به گزارش «جروزالم پست»، او در ادامه اظهار داشت: از زمان امضای توافق اولیه، دو اتفاق افتاد: ایرانی‌ها توانایی‌های غنی‌سازی خود را بسیار ارتقا دادند و زمان گذشته است. بنت افزود طبق توافق (جدید)، در
۲.۵ سال آینده، «ایران قادر و محق توسعه و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته بدون محدودیت، استادیوم‌های پر از سانتریفیوژ، خواهد بود.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سپس با بیان این که «در مقابل، ایرانی‌ها در حال حاضر ده‌ها میلیارد دلار دریافت خواهند کرد و تحریم‌ها برداشته می‌شود» به لفاظی علیه ایران پرداخت و گفت: در نهایت، این پول به تروریسم در منطقه خواهد رسید. این تروریسم ما و سایر کشورهای منطقه را به خطر می‌اندازد- همانطور که اخیراً دیدیم- و همچنین نیروهای آمریکایی در منطقه را به خطر خواهد انداخت. اسرائیل آماده است تا در هر سناریویی به تنهایی از امنیت شهروندان خود محافظت کند.