تنها راه پیروزی در میدان جهاد تبیین (نگاه)



علی شیرازی
قرآن مجید‌، هدف از خلقت را عبادت و بندگی می‌داند. عبادت؛ سرایت ثنا و ستایش حق تعالی تا اوج لذت عوالم مادی و بدن است و تمام اسرار آن به فعلیت رساندن کمالات انسان و الهی شدن او می‌باشد.


همه پیامبران و اولیاء الهی نیز برای رساندن انسان به این کمال برانگیخته شدند و آمدند تا انسان‌ها را با عبادت و بندگی آشنا کنند و آنها را به اوج خدایی شدن و قرب الهی برسانند.
خداوند در آیه ۲۰ سوره مزمل‌، بر نتیجه این سیر اشاره می‌کند و خطاب به پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: خدا به حال تو آگاه است که تو و جمعی که با تو هستند‌، (اغلب‌) نزدیک ثلث یا نصف یا (لااقل ) ثلث شب را همیشه به طاعت و نماز می‌پردازید.
حضرت علی‌(ع‌) نیز در خطبه ۹۷ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: من اصحاب محمد‌(ص‌) را دیدم‌، آنها صبح می‌کردند در حالی که شب را تا صبح در حال سجده و قیام به عبادت می‌گذراندند‌، و پیشانی و گونه‌های صورت را در پیشگاه خدا بر خاک می‌ساییدند‌، با یاد معاد چنان ناآرام بودند‌، گویا بر روی آتش ایستاده‌اند. بر پیشانی آنها از سجده‌های طولانی پینه بسته بود. اگر نام خدا برده می‌شد‌، چنان می‌گریستند که‌گریبان‌های آنان ‌تر می‌شد.
یاران پیامبر‌(ص‌)‌، خدا را باور داشتند. عاشق خدا بودند. عاشق راه خدا بودند. عاشق فداشدن در راه خدا بودند.
امیر سخن و بیان‌، در خطبه ۵۶ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: در رکاب پیامبر خدا‌(ص‌) بودیم و با پدران و فرزندان و برادران و عموهای خود جنگ می‌کردیم‌، که این نبرد بر ایمان و تسلیم ما می‌افزود‌، و ما را در جاده وسیع حق و صبر و بردباری در برابر ناگواری‌ها و جهاد و کوشش در برابر دشمن‌، ثابت قدم می‌ساخت.
حضرت در ادامه می‌فرمایند: آنگاه که خدا‌، راستی و اخلاص ما را دید‌، خواری و ذلت را بر دشمنان ما نازل و پیروزی را به ما عنایت فرمود‌، تا آنجا که اسلام استحکام یافته‌، فراگیر شد و در سرزمین‌های پهناوری نفوذ کرد.
آن ایمان و شب‌زنده‌داری و عشق به خدا‌، آفریننده شور و شعور و شجاعت و صبر‌، و تقویت‌کننده روحیه جهاد و شهادت و عامل فتح و پیروزی بود.
امروز نیز میدان جهاد با مستکبرین و عرصه جهاد تبیین‌، نیاز به چنین عشق و عبادت و شب‌زنده‌داری و تهجدی دارد.
امیرمومنان‌(ع‌) در خطبه ۹۷ نهج‌البلاغه‌، در نکوهش لشکر خود در نبرد با معاویه‌، می‌فرمایند: (من‌) هیچکدام از شما را همانند اصحاب محمد(ص‌) نمی‌نگرم!!
در خطبه ۵۶ نهج‌البلاغه هم می‌آورند: به جانم سوگند! اگر ما در مبارزه مثل شما بودیم‌، هرگز پایه‌ای برای دین استوار نمی‌ماند‌، و شاخه‌ای از درخت ایمان سبز نمی‌گردید.
معنویت و تقوا و شب‌زنده‌داری و عشق به نماز و نزدیکی دل‌ها به خدا‌، انقلاب اسلامی را پیروز کرد‌، شاه را شکست‌، صدام را شکست‌، آمریکا را شکست‌، داعش را شکست.
برای ادامه مسیر و رسیدن به اوج قله عزت و سربلندی ملت ایران و امت اسلامی جهان‌، تنها راه همین است.