دولت بدون اخذ تضمین‌های لازم هیچ توافقی را نپذیرد

  سرویس سیاسی-

تجربه تلخ و عبرت آموز توافق هسته‌ای ایران با 1+5 موسوم به برجام که با بدعهدی طرف غربی همراه بود، سبب شده تا این روزها که مذاکرات به نقاط حساسی رسیده، این مسئله مورد توجه و تأکید نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
در آن ایام رهبرمعظم انقلاب، مجلس وقت و شورای عالی امنیت ملی شروط 28گانه‌ای را به تیم مذاکره‌کننده قبل ابلاغ کردند اما متأسفانه تیم مذاکره‌کننده در دولت قبل نتوانست آنها را به کار بندد و همین موضوع زمینه‌ای را پدید آورد تا دولت‌های غربی به آسانی بتوانند مسیر بدعهدی را بپیمایند و آمریکا نیز بتواند به کلی زیرمیز بزند.


به همین خاطر و به دلیل تجربه قبلی کشورمان، در جلسه علنی دیروز بیانیه بیش از ۲۵۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخصوص مذاکرات وین خطاب به دولت قرائت شد.
در ابتدای متن این بیانیه آمده است: «مذاکرات ایران در مورد رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران به نقطه حساسی رسیده است، ما نمایندگان مردم عزیز و سربلند ایران، ضمن تشکر نسبت به دیپلماسی فعال و عزتمندانه حضرتعالی و تیم مذاکرات، ضمن همکاری‌های لازم، توجه شما و مسئولان مذاکرات را به نکات زیر جلب می‌کنیم...»
در ادامه این بیانه و در قالب 6 بند نمایندگان مجلس تأکید کرده‌اند: «۱- دولت ظالم و ‌تروریست آمریکا و نیز دنباله روان ضعیف و ذلیل آمریکا یعنی سه کشور اروپایی در طول ۸ ساله گذشته نشان داده‌اند که به هیچ تعهدی پایبند نبوده و از هر وسیله ممکن جهت ضربه وارد کردن به منافع ملت ایران، استفاده و حتی برخلاف تمام قوانین دنیا، دارو را نیز علیه ملت ایران تحریم کرده‌اند، بر این اساس، باید از تجربه سابق درس عبرت بگیریم و با خط قرمز قراردادن منافع ملت ایران، بدون اخذ تضامین لازم، متعهد به هیچ توافقی با بدعهدان نگردیم.
٢- دولت ‌تروریست آمریکا و سایر کشورهای عهدشکن غربی باید تضمین دهند که از برجام خارج نمی‌شوند.
٣- رژیم آمریکا و سایر کشورهای طرف برجام باید تعهد دهند که از مکانیسم ماشه استفاده نخواهند کرد.
۴- رژیم آمریکا و سه کشور اروپایی باید به ملت ایران تعهد دهند که تحریم‌ها علیه ملت ایران به بهانه‌های واهی هسته‌ای، ‌تروریسم، موشکی و حقوق بشر را لغو می‌کنند، از جمله باید تحریم‌های آیسا، کاتسا و یوترن لغو شود.
۵- در مقام اجرا نیز ابتدا باید آمریکا و سایر اطراف بدعهد برجام به تعهد خود در لغو تحریم‌ها عمل کنند و بعد از راستی‌آزمایی، ایران به سراغ انجام تعهدات خود رفته و آن را انجام دهد.
۶- مطابق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی، دولت جمهوری اسلامی موظف است انجام تعهدات از سوی طرف غربی در لغو تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های نفتی و بانکی و برگشت پول صادرات ایران به‌صورت بانکی و بدون هیچ مشکلی را به مجلس گزارش کند و در صورت تایید و تصویب مجلس، می‌تواند نسبت به گام‌های کاهشی در زمینه هسته‌ای اقدام نماید.»
کنگره آمریکا و توصیه به حفظ تحریم‌ها
حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده رباط‌کریم درباره بیانیه 250 نماینده مجلس به خبرنگار کیهان گفت: «در واقع این بیانیه در قبال آن بیانیه کنگره آمریکا است. آنها وقتی به بایدن می‌گویند که سعی کن به تحریم‌ها ادامه بدهی ما هم خواستیم به آنها این پیام داده شود که ما از روی درماندگی و خواری مذاکره نمی‌کنیم. کما اینکه ما براساس مر فرمایش امیرالمومنین(ع) و ائمه معصومین(ع) که اگر دشمن تو از تو برای مذاکره و مصالحه درخواست کرد قبول کن اما در عین حال مواظب باش که دشمن از پشت به تو خنجر نزند.»
وی سپس افزود: «لذا ما می‌خواهیم به تیم مذاکره‌کننده بگوییم که پشتوانه این مذاکرات ملت بزرگ ایران است و لذا ما از تیم مذاکره‌کننده می‌خواهیم که مذاکره آنها قدرتمندانه و غیرتمندانه باشد. ما مذاکره می‌کنیم و در آن منافع ملت خویش را دنبال می‌کنیم.»
نوروزی خاطرنشان ساخت: «حرف ما به آنها این است که ما نیازی به شما نداریم. دفعه قبل آنها درخواست دادند و ما پذیرفتیم و رفتیم برای مذاکره اما بعد از آن ابتدا بدعهدی کردند و در ادامه آمریکا به‌صورت یک طرفه از برجام خارج شد. وقتی این اتفاق‌ها افتاد مجلس با تصویب قانونی دولت را ملزم کرد که مسیر غنی‌سازی را بدون محدودیت و البته برای مصارف صلح‌آمیز دنبال کنند. دوباره آنها درخواست بازگشت به میز مذاکرات را دادند اما این‌بار دیگر به یاری خدا مذاکره‌کنندگان ایرانی محکم ایستاده‌اند تا مسیری برای بدعهدی غربی‌ها بازنماند.»
بستن مسیر بدعهدی غرب
احمد نادری، نماینده مردم تهران در مورد بیانیه‌ای که دیروز در صحن علنی مجلس قرائت شد به خبرنگار کیهان گفت: «بیانیه‌ای که در صحن علنی قرائت شد و تاکنون به امضای بیش از 250 تن از نمایندگان مجلس رسیده در واقع و اساس آن نگرانی‌هایی است که نمایندگان مردم نسبت به مذاکرات و توافق احتمالی دارند. بحث اصلی ما در مورد و نگرانی عمده ما این است که آمریکا عدم پایبندی خود را به توافق‌ها نشان داده و البته نه تنها آمریکا بلکه شرکای اروپایی آمریکا نیز نشان دادند که در مسیر بدعهدی با آمریکا همراه هستند. مجموع اینها این نگرانی را در نمایندگان مردم ایجاد کرده که به منظور انتفاع مردم کشورمان از این توافق باید جلوی مسیر بدعهدی غرب را ببندیم و این کار را باید با اخذ تضمین‌های لازم صورت داد.»
نماینده مردم تهران در ادامه افزود: «آنچه مجلس از تیم مذاکره‌کننده انتظار دارد رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان و همچنین بحث بازگشت پول‌های ماحصل از فروش نفت کشورمان است. ایجاد یک سازوکار عادی که در آن فروش نفت و بازگشت پول آن به کشور به سهولت انجام پذیرد خود یکی از تضمین‌هایی است که باید به ایران داده شود.»
نادری سپس گفت: «همچنین پیش از این قانون راهبردی لغو تحریم‌ها را در مجلس به تصویب رسانده بودیم که در آن با توجه به عدم پایبندی غرب به تعهداتش تکالیفی را برای دولت در موضوع غنی‌سازی و سطح آن تعیین کرده بودیم که در این بیانیه اخیر نمایندگان متذکر شده‌اند که پس از آنکه تحریم‌ها رفع شد و تضمین‌های لازم اخذ شد و نیز تعهدات طرف غربی مورد راستی‌آزمایی قرار گرفت دولت باید به مجلس گزارش دهد و پس از آنکه این گزارش به مجلس ارائه شد آن وقت مجلس درباره آن تصمیم می‌گیرد. خلاصه کلام آنکه عدم پایبندی غرب به تعهداتشان سبب شده که مجلس از دولت و تیم مذاکره بخواهد اخذ تضمین‌ها و راستی‌آزمایی تعهدات را همچنان در اولویت خویش داشته باشند.»
کنگره آمریکا و اوج وقاحت و بی‌­شرمی
حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر به خبرنگار کیهان گفت: «چکیده این بیانیه و منشأ صدور آن که به امضای 250 نماینده مجلس رسیده به تجربه تلخ ملت ایران از بدعهدی‌های طرف غربی بازمی‌گردد. اینها به فرموده قرآن که فرموده اینها هیچ عهد و پیمانی را رعایت نمی‌کنند علی‌القاعده چنین بیانیه‌ای و چنین درخواستی از ریاست محترم جمهور خیلی معقول به‌نظر می‌رسد اما چیزی که این بیانیه را ضروری‌تر کرد و تصدیع در صدور آن را موجب شد نامه 165 نماینده کنگره آمریکا بود که به بایدن نوشتند.»
وی در ادامه گفت: «نمایندگان کنگره آمریکا در قالب این نامه که در 7 بند نوشته شده است زیاده‌خواهی‌های گستاخانه‌ای را از بایدن خواسته‌اند که انصافا وقتی انسان مرور می‌کند در آن نامه اوج وقاحت و بی‌شرمی این نمایندگان کنگره پیداست. آنها در حالی که ایران به تمام تعهداتش عمل کرده بود و غرب به تعهداتش عمل نکرده به‌صورت یکطرفه از برجام خارج شدند اما در آن نامه طوری نوشته شده که انگار این ایران بوده که بدعهدی کرده و اکنون هم ایران است که بدهکار آنهاست.»
نقدعلی سپس افزود: «اگر به نامه نمایندگان کنگره آمریکا نگاهی داشته باشیم دقیقاً متوجه می‌شویم که با چه کشوری رو‌به‌رو هستیم؟ کشوری که کنگره‌اش با نامه‌ای به‌صورت علنی از دولت بایدن می‌خواهد همان مسیر بدعهدی را دنبال کند. لذا مجلس شورای اسلامی لازم دید که در این‌باره با صدور بیانیه‌ای به تیم مذاکره‌کننده این پیام را برساند که پای مواضع بحق خودشان محکم و ثابت بایستند.»