تجارت آسان 5/ 1 میلیارد دلاری با همسایه جنوبی

گروه اقتصادی - بازار قطر با تمام بازارها متفاوت است، چرا که این کشور یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا است و با نرخ تورم 0.4 درصد و ذخایر ارزی بیش از 15 میلیارد دلار ، می‌تواند هر تاجر و فعال اقتصادی را به ثروت نزدیک‌تر کند. از همین رو فعالان اقتصادی که می‌خواهند وارد این بازار جذاب شوند باید از تمام ابزارها و شیوه‌های نوین استفاده کنند تا بتوانند رقبای جدی خود که ژاپن، امریکا و کره جنوبی است را کنار بگذارند. فعالان اقتصادی اعتقاد دارند که اگر به قطر مانند چین و روسیه نگاه شود، همه چیز تغییر خواهد کرد و ایران می‌تواند شریک اول تجاری قطر شود. حال با سفری که رئیس جمهوری به قطر خواهد داشت این امیدواری ایجاد شده است که مشکلاتی که بین دو کشور وجود دارد مرتفع شود و تجار دو کشور بدون مشکلاتی که طی چند سال اخیر درگیر آن بودند، بتوانند ادامه همکاری دهند. مخلص کلام فعالان اقتصادی این است در سفری که رئیس جمهوری به قطر خواهد داشت بین دو کشور مگا پروژه‌هایی تعریف شود تا روابط تحکیم پیدا کند و تحریم‌ها روز به روز بی‌اثر‌تر شود.

 فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایران
در قطر


موسی عدنان پور؛ رئیس اتاق مشترک ایران و قطر درباره توسعه همکاری‌های دو کشور به «ایران» گفت: «روابط اقتصادی ایران و قطر می‌تواند بسیار پررنگ باشد اما به علت عدم حمایت دولت‌ها چنین اتفاقی نیفتاده است لذا امیدواریم در دولت سیزدهم شرایطی فراهم شود که فعالان اقتصادی دو کشور، بیش از گذشته به سمت سرمایه‌گذاری مشترک و تجارت بروند.»
او درباره ایجاد فروشگاه زنجیره‌ای در قطر توسط سرمایه‌گذاران ایرانی، اظهار داشت: «ایجاد فروشگاه زنجیره‌ای در قطر نیازمند بخش خصوصی قوی و توانمند است به گونه‌ای که بتواند با سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای در قطر رقابت کند. اگر سرمایه‌گذار ایرانی بخواهد در این حوزه ورود کند باید در انتخاب برند محصولات و استاندارد آنها دقت کند، به طور قطع ایده خوبی است که می‌توان آن را پیاده‌سازی کرد.»
او با بیان اینکه ما سرمایه‌گذار قوی که بتواند در قطر فروشگاه زنجیره‌ای ایجاد و کالاهای ایرانی را در آنجا عرضه کند، داریم، گفت: «طی چند وقت اخیر بارها در مورد ایجاد فروشگاه زنجیره‌ای صحبت شده است ولی این امر اگر بخواهد اجرایی شود باید از سوی دولت پشتیبانی و حمایت ویژه شود؛ در غیر اینصورت نمی‌توان به چنین سمتی رفت.»

رقبای سرسخت ایران در قطر
موسی‌ عدنان پور ادامه داد: «کشورهای قوی وارد بازار قطر شدند لذا اگر می‌خواهیم در این بازار حضور مستمر و پررنگ داشته باشیم ضرورت دارد که فعالیت‌ها در قطر هدفمند و با استانداردهای بالا باشد.
در حال حاضر کشورهای هند، امریکا، آلمان، ژاپن و ترکیه شرکای اول تجاری قطر هستند. از این‌رو باید به گونه‌ای عمل کرد که بواسطه همسایگی با قطر قیمت نهایی کالا کاهش پیدا کند و این امر به‌عنوان یک مزیت محسوب شود.»
طبق آخرین آمار از ابتدای سال تا پایان دی ماه، ۱۱۷ میلیون و ۱۳۱ هزار دلار کالا به قطر صادر شده که نسبت به‌مدت مشابه، ۱۳ درصد کاهش داشته است، همچنین واردات کالا از قطر در این مدت ۷ میلیون و ۲۳۷ هزار دلار بوده که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 5 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
او گفت: «مبادله تجاری با قطر وضعیت مناسبی ندارد چرا که چالش‌هایی که بین طرفین وجود دارد بخوبی حل نشده است؛ لذا ضرورت دارد در برهه زمانی جدید دولت‌ها مذاکرات را جدی‌تر دنبال کنند تا فعالان اقتصادی با آرامش و شرایط بهتری بتوانند همکاری کنند. برای اینکه چنین امری محقق شود باید مانند سایر کشورها قراردادهای سنگین بین ایران و قطر امضا شود، این امر سبب می‌شود تا به نفوذ تجاری کافی در بازار قطر دست پیدا کنیم. از طرف دیگر تأمین زیرساخت‌ها نکته‌ای است که فعالان اقتصادی به آن نیاز دارند.»
تعریف مگاپروژه بین ایران و قطر
رئیس اتاق مشترک ایران و قطر درباره ایجاد خط مسافری دریایی بین ایران و قطر، تصریح کرد: «در این خصوص مذاکراتی صورت گرفت اما تاکنون عملیاتی نشده است؛ به نظر می‌رسد که دولت‌ها باید جدی‌تر در این حوزه ورود کنند تا خط مسافری دریایی برقرار شود.»
او در پاسخ به این سؤال که منظور از امضای قراردادهای سنگین چیست، افزود: «باید بین ایران و قطر مگاپروژه تعریف شود تا در قالب سرمایه گذاری‌های مشترک بتوان روابط را تحکیم بخشید و بخوبی بازارسازی کرد؛ قطر یک کشور سرمایه‌گذار در تمام دنیا است و پروژه‌های زیادی در کشورهای مختلف دارد بنابراین برای داشتن روابط اقتصادی بلندمدت با قطر باید شروع به تعریف مگاپروژه کرد. اگر همان نگاه و رویکردی که در مورد چین و روسیه داریم با قطر داشته باشیم می‌توان اتفاق‌های خوبی را رقم زد. تحقق این امر قاعدتاً به برنامه‌ریزی و سیاستگذاری دقیق و حساب شده  نیاز دارد. همواره تجارت بین ایران و قطر در حدود 200 تا 400 میلیون دلار بوده است، اعتقاد دارم که اگر دولت به‌صورت ویژه حمایت کند این عدد به 1.5 میلیارد دلار می‌رسد و به راحتی حجم تجارت ایران و قطر بیش از 10 برابر می شود.»

سرمایه‌گذاران به سه توصیه
توجه کنند
رئیس اتاق مشترک ایران و قطر با بیان اینکه محصولات غذایی و ساختمان دو حوزه‌ای است که قطر از سرمایه‌گذاری در آنها استقبال می‌کند، گفت: «در سرمایه‌گذاری مشترک، فعالان اقتصادی باید به سه نکته مهم توجه کنند، اول آنکه مسائل حقوقی را جدی بگیرند، نکته دوم آنکه در حوزه تخصصی خودشان ورود کنند و سوم اینکه در سرمایه‌گذاری سعی کنند یک فرد قطری شریک باشد تا با درگیر بودن منافع فعال اقتصادی ایرانی دچار مشکل نشود.»

قطر؛ مشتری سیمان سفید ایران
یکی از حوزه‌هایی که قطر تمایل به همکاری با ایران دارد، سیمان است. این کشور سالیان متمادی است که خریدار سیمان کشورمان است؛ البته طی سال‌های اخیر کشورهای مختلفی سعی کردند، جای ایران را بگیرند که البته به نظر می‌رسد موفق هم بوده‌اند.
عبدالرضا شیخان؛ دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان هم درباره همکاری ایران و قطر به «ایران»، گفت: «قطر خواهان سیمان سفید و کلینکر ایران است به گونه‌ای که طی 10 ماهه سال‌جاری 48 هزار و 700 تن سیمان سفید ایران به قطر صادر شده است. اکثر سازه‌های قطر با سیمان سفید است از همین رو ایران می‌تواند تأمین کننده سیمان سفید این کشور باشد.»
او ادامه داد: «10کارخانه در کشور سالانه یک میلیون و 600هزار تن سیمان سفید در کشور تولید می‌کنند که این کارخانه‌ها به علت قطع گاز و برق با 80 الی 85 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. 80درصد از این میزان در داخل مصرف و 20درصد نیز صادر می‌شود.»
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تأکید بر اینکه امارات رقیب سیمان سفید ایران است و می‌خواهد بازار قطر را از آن خود کند، گفت: «صادرکنندگان سیمان باید تمهیداتی را بیندیشند که هزینه حمل‌ونقل سیمان کاهش پیدا کند، اگر می‌خواهیم در بازارهای هدف صادراتی بمانیم ضرورت دارد که برای کاهش هزینه‌ها راهکارهایی اتخاذ شود. تجار قطری که اکنون سیمان سفید ایران را خریداری می‌کنند از تجار قدیمی هستند به همین جهت معمولاً به‌صورت نقدی خرید می‌کنند لذا تولیدکنندگان در راستای حفظ این تجار، باید فضایی را فراهم کنند که قیمت نهایی سیمان سفید در قیاس با سیمان سفید امارات کمتر باشد.»
گفتنی است ایران به‌عنوان کشوری واقع در قاره آسیا و منطقه خاورمیانه با کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق مرزهای زمینی و با جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، روسیه، قزاقستان، امارات، قطر، بحرین، عمان، عربستان و کویت مرز دریایی دارد که می‌تواند با افزایش تجارت، از مزایای همسایگی بهره‌مند شود.