میبد در خطر

آفتاب یزد- گروه شبکه: گاهی به خاطر خودخواهی و پول بیشتر، مجوز نابودی یک شهر را صادر می‌کنند آنهم شهر یزد که قدمت تاریخی دارد و ارزشمند است. معادن زیادی هم دارد به طوری که می‌گویند دومین استان معدنی کشور است که البته از سهم معادن جز آلودگی و نابودی راه‌ها و جاده‌ها چیزی عایدش نشده است. حالا قرار است میبدش را هم نابود کنند چرا که گفته می‌شود مجوز بهره‌برداری از یک معدن چند صدهکتاری در ۸ کیلومتری شهرستان میبد را صادر کرده‌اند بدون آن که مردم میبد و دیگر شرایط شهر را در نظر بگیرند. سیدجلیل میرمحمدی میبدی نماینده مردم میبد در این باره می‌گوید: «در بیخ گوش شهرستان میبد، در حریم زیستی مردم و در فاصله ۸ کیلومتری شهر مجوز معدن ۴۰۸ هکتاری را صادر می‌کنند. جالب اینجاست منابع طبیعی، انرژی اتمی و محیط زیست مخالف این کار است. من نمی‌دانم چنین مصوبه‌ای از کجا پیدا شده است. فرماندار شهر در بحث منابع طبیعی تخصص دارد در بحث محیط زیست تخصص دارد در بحث منابع آب هم تخصص دارد! هنوز این معدن بهره‌برداری نشده است اما بنده در مجلس پیامدهای این معضل را فریاد زدم اما دریغ از یک واکنش از مسئولان استان. به من می‌گویند چون آدمی دست به خیر بوده مثلا صد تا جهیزیه داده مجوز معدن برایش صادر شده است. واقعا نمی‌دانم چه بگویم.»
آنطور که از سخن این نماینده بر می‌آید، هرکس که بخواهد شهر را نابود کند و بلای جان مردم شود و از این رهگذر پولی به جیب بزند کافی است کار خیر انجام دهد! این در حالی است که بهره‌برداری این معدن بسیار می‌تواند خطرناک باشد. کما اینکه چندی پیش میرمحمدی در این باره گفته بود: «آلایندگی وحشتناک و انفجارهای مختلف از هم اکنون صدای خیلی از افراد را درآورده است. وقتی آلودگی معدنی همراه با آلودگی صنعتی شود، جان مردم منطقه را به لب خواهد رساند. دورنمای بسیار تاریکی در انتظار شهرستان‌های تفت و میبد قرار دارد اگر به ادامه این روند اصرار کنیم.»
> واکنش کاربران
حالا این مسئله صدای کاربران شبکه‌های اجتماعی را در آورده است.


یکی از کاربران در این باره نوشته است:
«ای داد، خدا بهمون رحم کنه، اینا اینقدر پول از کجا آوردن».
دیگری نوشت: «کار خیر در قبال صدور مجوز برای یک عمل خلاف قانون همون رشوه میشه دیگه».
کاربر دیگری گفته است: «با این اطلاع‌رسانی خب کار درست نمیشه اگه واقعا جون مردم در خطره خب یه کاری بکنید با این اطلاع‌رسانی جز استرس و اعصاب خردی برا مردم چیزی نداره».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد:
«ای کاش شفاف‌سازی می‌کردن اسم آقای معدن دار هم می‌گفتن که از حق مردم بیچاره برمی داره و به عنوان کار خیر به خودشون برمی گردونه».
کاربران دیگر نوشته اند: «یه عده فقط فکر جیب خودشون هستن و مفت و مسلم مجوز رو صادر میکنند به خدا که درست نیست»، «این دغدغه چندین‌ساله منابع طبیعی هست امیدوارم با همفکری به عنوان نماینده، قانونی لایق مردم محترم کشور در خصوص جنگل‌ها، مراتع و به خصوص معادن و محیط زیست به مجلس ببرید. منابع طبیعی ومحیط زیست رو مستقل کنید و در یک سازمان قرار بدید این حرفی هست که چندین‌ساله مطرح میشه ولی اجرا نمیشه ومتاسفانه می‌بینیم کمترین حقوق و مزایا که به هرکس گفته میشه باور نمیکنه به این دو ارگان داده میشه».