نگذارید حسرت صعود به المپیک 52 ساله شود!

شهروند آنلاین: دیگر عادت‌ کرده‌ایم که هر وقت نزدیک به رقابت‌های مقدماتی المپیک می‌شود، تیم‌ملی امید شرایط عجیب‌وغریبی پیدا کند. از چندماه قبل که مهدی مهدوی‌کیا به‌عنوان سرمربی تیم امید انتخاب شد، دل بسیاری از اهالی فوتبال قرص بود که حداقل این‌بار با شرایط عجیب راهی مسابقات مقدماتی المپیک نمی‌شویم و حریف دست‌وپا‌بسته‌ای نخواهیم بود. انگار اما این طلسم قرار نیست شکسته شود و ظاهرا فوتبال ایران را تا ابد باید دور از مسابقات المپیک تصور کنیم.

صعود مقتدرانه از دور اول مقدماتی المپیک

چند ماه قبل بود که مهدی مهدوی‌کیا تیمی را جمع‌وجور کرد و در مسابقات دور اول مقدماتی المپیک که مقدماتی مسابقات زیر 23 سال آسیا هم بود حضور یافت. در آن مسابقات تیم ایران با کسب 3 پیروزی متوالی جواز حضور در دور نهایی مقدماتی المپیک را به‌دست آورد تا بارقه‌های امید برای صعود به المپیک پاریس ایجاد شود. مهدوی‌کیا برنامه‌های آینده تیم امید را هم به فدراسیون فوتبال داده بود اما اردوهای مدنظر موشک فوتبال ایران یکی پس از دیگری لغو شد تا نگرانی‌ها دوباره اوج بگیرد.

قطعا 52 سال نرفتن به المپیک اتفاقی است که نمی‌شود به‌سادگی از آن عبور کرد.

ماجرای بازی نمادین و حاشیه‌هایش

درگیرودار بسته نشدن قرارداد مهدوی‌کیا و دستیارانش حضور سرمربی تیم امید در یک مسابقه نمادین که توسط فیفا برگزار شد، حسابی جنجال‌ساز شد. در یک مسابقه که با حضور ستارگان فوتبال جهان برگزار شد، مهدوی‌کیا هم مثل سایر بازیکنان بزرگ حاضر در آن دیدار پیراهنی را برتن کرد که پرچم‌های همه کشورهای عضو فیفا روی آن قرار داشت و از قضا پرچم رژیم صهیونیستی هم یکی از آنها بود. بعد از این ماجرا حواشی عجیب‌وغریبی پیش آمد که باعث شد مهدوی‌کیا به‌طور شفاهی از سرمربیگری امیدهای ایران استعفا کند. اگرچه این استعفا مورد موافقت شهاب عزیزی‌خادم، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال قرار نگرفت.

برکناری شهاب و عوض شدن برنامه‌ها

ماجرا به اینجا رسید که هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال رأی به برکناری شهاب عزیزی‌خادم از ریاست فدراسیون فوتبال داد. با برکناری عزیزی‌خادم حالا از گوشه‌وکنار شنیده می‌شود که هیأت رئیسه و در رأس آن میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون خیلی تمایلی به ادامه همکاری با مهدی مهدوی‌کیا به‌عنوان سرمربی امیدها ندارند. ماجدی که خودش پیش از این رئیس کمیته فنی و مسئول انتخاب سرمربیان تیم‌های پایه بود، حالا هنوز تکلیف مهدوی‌کیا را به‌طور کامل روشن نکرده و کش‌وقوس در این خصوص ادامه دارد. در این بین گزینه‌هایی نیز برای سرمربیگری تیم‌ملی امید در رسانه‌ها مطرح شده اما هنوز فدراسیون واکنش رسمی در این خصوص نداشته است.

بازی‌ها نزدیک است و امیدها بلاتکلیف

همزمان با اتفاقات پیش آمده برای فدراسیون فوتبال قرعه‌کشی رقابت‌های مقدماتی المپیک انجام شد و تیم زیر 23 ساله‌های ایران در گروه A مسابقات با تیم‌های قطر، ترکمنستان و ازبکستان قرار گرفته است. از هر گروه دو تیم به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود می‌کنند و مسابقات تا مشخص شدن قهرمان به‌صورت حذفی برگزار خواهد شد. در پایان این مسابقات تیم‌های برتر می‌توانند به مسابقات مقدماتی المپیک پاریس برسند.

این در حالی است که هنوز سرمربی تیم زیر 23 سال ایران مشخص نشده است. البته فدراسیون فوتبال در تلاش است حضور مهدی مهدوی‌کیا را در رأس کادر فنی این تیم نهایی کند به این‌خاطر که تیم زیر 23 سال ایران با هدایت این مربی به دور نهایی مسابقات در تاشکند صعود کرده است. از طرف دیگر مهدوی‌کیا نیز خواسته‌هایی دارد که هنوز مورد موافقت فدراسیون قرار نگرفته و ابهام‌های زیادی وجود دارد.

از طرفی مسابقات قهرمانی آسیا در خردادماه خواهد بود و قطعا قبل از این رقابت‌ها باید اردوهای تیم امید برگزار شود تا تیم با آمادگی مطلوب راهی بازی‌ها شود.

واکنش رئیس کمیته المپیک

سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته المپیک درباره وضعیت تیم امید گفته است:‌ «سعی می‌کنیم ان‌شاءالله به‌زودی این موضوع را حل کنیم. امروز با کامرانی‌فر جلسه داشتم، برای ما مهم است ثبت‌نام امید برای بازی‌های آسیایی زود انجام شود، بازی‌های المپیک هم پیش روست و امید داریم این اتفاق بیفتد و طلسم فوتبال بشکند. مسأله اصلی که صحبت کردیم این است که در بحث تداوم حضور مهدوی‌کیا در تیم امید ابهام هست و قطعیت نیست، هنوز قرارداد رسمی بسته نشده و وی و دو دستیارش حضور فعال کنار تیم امید ندارند.قرار است هفته آینده با فدراسیون برای ادامه روند حضور سرمربی و دستیارانش جلسه‌ای داشته باشیم. قرار شد کامرانی‌فر جلسه‌ای با او داشته باشد و ببیند آیا او تمایل حضور دارد یا خیر. چون این حضور کمرنگ است و اگر آمادگی نداشت سریع مربی جدید معرفی شود.»

نگذارید این حسرت 52 ساله شود

از آخرین باری که تیم‌ملی امید ایران به رقابت‌های المپیک صعود کرد، 46 سال می‌گذرد و تا زمان برگزاری مسابقات حسرت صعود به رقابت‌ها به 48 سال می‌رسد. اگر تیم ایران نتواند به المپیک پاریس هم صعود کند، آنوقت باید 4 سال دیگر هم برای پایان دادن به این حسرت صبر کند. قطعا 52 سال نرفتن به المپیک اتفاقی است که نمی‌شود به‌سادگی از آن عبور کرد.

پیروانی در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین»: همیشه زود، دیر می‌شود

غلامحسین پیروانی، سرمربی سابق تیم‌ملی امید یکی از افرادی است که نتوانست این تیم را در گذشته به المپیک ببرد. او درباره وضعیت کنونی تیم امید به خبرنگار ما گفت: «متاسفانه برای امیدهای فوتبال همیشه زود، دیر می‌شود. هربار می‌گوییم باید برنامه‌ریزی کنیم و شرایط درست شود تا بالاخره به المپیک برسیم، اما بازهم این اتفاق نمی‌افتد و آنها دم مسابقات سرمربی‌شان مشخص می‌شود و سریعا اردویی می‌گذارند و راهی مسابقات می‌شوند. بعد هم ناکام می‌شوند و می‌گویند حسرت فلان ساله شد.»

او صحبت‌هایش را اینطور ادامه داد: «در زمانی که ما انتخاب شدیم هم یادم هست که چندروز مانده به مسابقات گفتند بیایید و این تیم را جمع کنید. ما هم رفتیم و با یک اردو راهی مسابقات شدیم. در نهایت هم برکنارمان کردند و بدون آنکه یک تشکر خشک‌وخالی از ما داشته باشند. ایرادی هم ندارد اما اینکه در هر دوره این اتفاق بیفتد، یک اشکال بزرگ است.»

پیروانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «من خواهشم از مسئولان فدراسیون فوتبال این است که هرچه سریع‌تر تکلیف کادرفنی را روشن کنند. مهدی مهدوی‌کیا، اسطوره فوتبال ایران است و باید امثال او را قدر بدانیم. سریعا تکلیف سرمربی را روشن کنند تا تیم امید ضربه نخورد. چند وقت دیگر مسابقات آسیایی است و بعد هم مسابقات انتخابی المپیک شروع می‌شود. قطعا اگر وضعیت فوتبال به همین شکل باشد بازهم به المپیک نمی‌رویم.»

سرمربی سابق تیم امید افزود: «تا دیر نشده،فکری کنید. این نسل از فوتبال ما واقعا حیف است. جوانان زیادی در تیم امید حضور دارند که می‌توانند به المپیک بروند. برای خاطر این جوانان هم که شده و آینده‌ای که در انتظارشان است، همکاری کنند و اجازه ندهند اتفاقات گذشته دوباره تکرار شود.»