خلبان چگونه از تلفات انسانی بالا جلوگیری کرد؟ سقوط تلخ هواپیما در تبریز

سقوط یک فروند «جت آموزشی» در تبریز منجر به جان باختن سه نفر شد؛ اما در این حادثه که می‌توانست ابعاد جدی‌تری داشته باشد خلبان شجاعت به خرج داد تا از تلفات انسانی بیشتر جلوگیری کند.
به گزارش مهر، صبح دیروز، دوشنبه، یک فروند هواپیمای جنگی حین انجام ماموریت آموزشی در تبریز سقوط کرد، حادثه‌ای که تاکنون به دنبال آن سه نفر جان باخته‌اند. به‌محض اعلام حادثه نیروهای امدادی و آتش‌نشانی در محل حاضر شدند.
استاندار آذربایجان‌شرقی هم پس از وقوع حادثه در محل سقوط هواپیمای نظامی در تبریز حضور پیدا کرد.
عملیات اطفای حریق توسط نیروهای آتش نشانی و امدادی انجام شد.


سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفته است: علت سانحه سقوط هواپیمای جنگنده در تبریز با حضور تیم بازرسی و ایمنی پایگاه شهید فکوری در همان محل سقوط در دست بررسی است.
محمدباقر هنربر مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی افزود: با تلاش نیروهای آتش نشانی، هلال احمر و اورژانس، عملیات امداد و نجات و آواربرداری در محل حادثه به پایان رسیده و لاشه هواپیمای ساقط شده از داخل سالن ورزشی بیرون کشیده شد.
وی اضافه کرد: در این حادثه که به دلیل نقص فنی روی داد، ۲ خلبان هواپیما و نیز یک نفر شهروند که در حال عبور از محل با خودروی پژو ۲۰۶ صندوق دار بود، جان خود را از دست دادند.
وی یادآوری کرد: خلبانان جان باخته در این حادثه شامل سرهنگ دوم صادق فلاحی و سروان علیرضا حنیفه زاد بودند. هنربر ادامه داد: خلبان این جنگنده آموزشی به رغم نقص فنی هواپیما با تبحر و شجاعت خاصی آن را به نقطه‌ای خالی از واحدهای مسکونی و مردم هدایت کرد. وی با اشاره به حضور همه جانبه نیروهای امداد و نجات در این حادثه گفت: بلافاصله پس از گزارش وقوع سانحه، ۵ آمبولانس به همراه خودروی فرماندهی در محل حادثه سقوط هواپیمای آموزشی اف ۵ جهت امداد رسانی حضور یافتند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی ادامه داد: همچنین گروه تخصصی آوار برداری این سازمان در محل حادثه سقوط هواپیمای آموزشی اف ۵ حاضر شد. وی یادآوری کرد: نیروهای حاضر در محل هم اکنون در حال پاکسازی محل وقوع حادثه هستند.
حدود ساعت ٨ صبح دوشنبه یک هواپیمای آموزشی ارتش در بازگشت به پایگاه دچار اشکال فنی می‌شود و خلبانان برای کاهش تلفات در منطقه مسکونی هواپیما را به محله کم جمعیت هدایت می‌کنند. سرهنگ دوم صادق فلاحی و سروان علیرضا حنیفه زاد خلبانان این هواپیما بودند که به فیض شهادت رسیدند.
شاهین تقی خانی، سخنگوی ارتش در ارتباط تلفنی با شبکه خبر سیما، گفت: ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه دوشنبه یک فروند جت آموزشی پایگاه شهید فکوری نیروی هوایی ارتش در حین بازگشت از ماموریت آموزشی دچار نقص فنی شد و برای اینکه این هواپیما به منطقه پرجمعیت اصابت نکند؛ خلبانان، هواپیما را به منطقه کم تراکم هدایت کردند و اگر ایثار خلبانان نبود و جت آموزشی در منطقه‌ای که آپارتمان‌های متعدد دارد و خیلی منطقه بسیار پرتراکم است، سقوط می‌کرد با سانحه بزرگی روبه‌رو می‌شدیم.
امیر شاهین تقی خانی افزود: خلبانان امکان پرتاب خود به بیرون یا ریجکت و استفاده از صندلی پران را داشتند، اما از این فرصت استفاده نکردند تا هواپیما را به یک نقطه بسیار کم جمعیت و کم تراکم هدایت کنند و در نهایت جان خود را هم ایثار کردند.
وی گفت: این خلبانان عزیز ما سرهنگ دوم صادق فلاحی از بهترین استادان خلبانی پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز و خلبان سروان علیرضا حنیفه زاد هم از خلبانان جوان این پایگاه بودند که به شهادت رسیدند و یک نفر از هموطنان عزیز هم در این سانحه جان خود را از دست داد. امیر تقی خانی گفت: علت سانحه با حضور تیم بازرسی و ایمنی پایگاه شهید فکوری در همان محل در دست بررسی است.
سخنگوی ارتش تصریح کرد: در سال‌های گذشته هم موارد مشابه را داشتیم که هواپیما وقتی دچار نقص فنی شد؛ خلبانان در هواپیما ماندند تا آن را به منطقه کم تراکم‌تر هدایت کنند و ما قدردان این خلبانان رشید هستیم و این عزیزان به خیل شهدای عزیزمان پیوستند، یاد و خاطره ان‌ها و همه شهدای نیروی هوایی را گرامی می‌داریم و بار دیگر من شهادت این عزیزان را تبریک می‌گویم.
فرمانده پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز گفت: با توجه به اشکال فنی ایجاد شده در هواپیما، خلبان با جانفشانی و هدایت هواپیما به منطقه خالی از سکنه، از وقوع فاجعه بزرگ جلوگیری کرد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: شجاعت خلبانان باعث شد جنگنده به مناطق مسکونی برخورد نکند. محمدباقر هنربر در گفت‌وگو افزود: این هواپیمای جنگی صبح دوشنبه به مدرسه‌ای که تعطیل بوده است برخورد کرده است.
وی گفت: متاسفانه در این حادثه یکی از شهروندان تبریزی جان باخت. همچنین دو خلبان شجاع این جنگنده نیز به شهادت رسیدند.
هنربر ابراز داشت: شجاعت خلبانان این جنگنده باعث شده تا جنگنده به مناطق مسکونی پرجمعیت اطراف مدرسه برخورد نکند. چراکه اگر خلبان ایجکت می‌کرد احتمال برخورد هواپیما به مناطق مسکونی و وقوع یک فاجعه انسانی دور از ذهن نبود ولی با فدا کردن جان خود این حادثه حداقل خسارات جانی را در پی داشت. وی گفت: صادق فلاحی و حنیفه‌زاد دو خلبان این جنگنده بودند که به شهادت رسیدند.
مدیر امور ارتباطات سازمان آتش نشانی تبریز گفت: آتش نشانان درحال اطفای حریق محل سقوط هواپیمای جنگی در تبریز هستند.
سیامک نوروزی صبح دوشنبه نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران در محل حادثه سقوط جنگنده در تبریز گفت: تا این لحظه اطلاع دقیقی از چرایی این حادثه و سلامت خلبان این هواپیمای جنگی در دست نیست و عملیات همچنان ادامه دارد. وی افزود: مردم به‌هیچ عنوان به اخبار منابع غیر رسمی توجه نکنند.
نوروزی گفت: به محض اتمام عملیات، اطلاعیه تکمیلی به اطلاع مردم خواهد رسید. این جنگنده روی یک مدرسه خالی سقوط کرده است و خوشبختانه به مجتمع‌های مسکونی منطقه برخورد نداشته است.
عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی صبح دوشنبه در پی سقوط یک فروند هواپیمای آموزشی در منطقه یکه‌دکان تبریز، در محل حادثه حضور یافت و ضمن بررسی عملیات امداد و نجات، دستورهای لازم به مسئولان ذی‌ربط را صادر کرد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی هم که در محل حادثه حضور داشت، با بیان اینکه این هواپیما از نوع آموزشی F5 حوالی ساعت ۹ صبح در منطقه یکه‌دکان سقوط کرده است، گفت: علت حادثه در دست بررسی است.
محمد باقر هنربر اظهار کرد: با توجه به اینکه این حادثه در یک منطقه مسکونی روی داده است، شجاعت و رشادت مثال زدنی خلبان، مانع از برخورد هواپیما به ساختمان‌های مسکونی شد و هواپیما به یک مدرسه که خالی از سکنه بود برخورد کرد.
وی افزود: متاسفانه در این حادثه یک نفر از همشهریان جان خود را از دست داد و دو خلبان هواپیما نیز به شهادت رسیدند.
هنربر خاطرنشان کرد: عملیات امداد و نجات با حضور همه دستگاه‌های امدادی و نیروهای نظامی در حال انجام است و اطفای حریق به طور کامل انجام شده است.
سایر اخبار این روزنامه
خلبان چگونه از تلفات انسانی بالا جلوگیری کرد؟ سقوط تلخ هواپیما در تبریز جلال خوش‌چهره رویکرد عملگرایانه تهران در وین چرا این روزها آمار مبتلایان به کرونا کم اما فوتی‌ها در حال افزایش است؟ این‌بار نه دلتا، بلکه اومیکرون جان می‌گیرد تلاش های آخر برای کارشکنی مذاکرات وین؛ تشدید تحرکات و اظهارات صهیونیست‌ها آیا مدیران رده بالای دولتی می‌تواند موانع متعدد بر سر راه سینماگران را برطرف کند؟ بازگشت «شورای سینما» «‌ ابتکار» تاثیر سیگنال‌های مثبت مذاکرات وین بر بازار ارز را بررسی کرد دلالان، ناتوان از کنترل بازار اولین سفر رئیس دولت سیزدهم به کشوری در حاشیه خلیج فارس چه ابعادی دارد؟ اهمیت سفر رئیسی به قطر رئیس قوه قضائیه ماموریت داد نظارت ویژه دادستان‌ها بر شبکه توزیع در آستانه عید نوروز سخنگوی وزیر امور خارجه: درباره زندانیان تفاهماتی با آمریکا حاصل شده است لاوروف:‌ به شدت حملات اسرائیل به سوریه را محکوم می‌کنیم تداوم پس‌لرزه‌های عملیات حزب الله «اسرائیل» به سمت جنون حرکت می‌کند مرندی: اسرائیل توان تاثیر بر مذاکرات وین را ندارد سرنوشت نامعلوم تسلیحات خطرناک ارسالی آمریکا به اوکراین