شوراي شهر سكوت را بشكند

آرمان ملی – مطهره شفیعی: ظاهرا ساکن خیابان بهشت شدن به برخی افراد نیامده است و بر اساس آنچه مطرح می‌شود لازم است از بهشت خارج شوند. با پیروزی اصولگرایان در انتخابات شورای شهر تهران که در غیاب کاندیداهای رقیب حاصل شد، علی زاکانی را به عنوان شهردار انتخاب کردند. به اعتقاد برخی معرفی زاکانی به عنوان شهردار تهران پاداش انصراف او از انتخابات ریاست جمهوری 1400 به نفع رئیسی بوده است. نکته قابل تامل آنجاست که زاکانی هیچگاه خود را وارد چالش و تلاش برای رفع ابهامات و ایراداتی نمی‌کند که مطرح می‌شود مانند آنچه در روز سه‌شنبه مبنی بر عدم تایید او برای شهرداری منتشر و روز چهارشنبه اعضای حامی او در شورای شهر حتی از تکذیب این خبر خودداری کردند. 
 حاشیه‌های زاکانی از ابتدا تا امروز
از همان ابتدا انتخاب او به عنوان شهردار با اما و اگرهای زیادی همراه بود که تا امروز ادامه دارد. مرتبط نبودن تحصیلات زاکانی و نداشتن سابقه اجرایی سبب شد تا درباره تایید حکم او به عنوان شهردار تهران شبهه‌هایی مطرح شود. برخی از اعضای موافق زاکانی می‌گفتند تا زمانی که حکم شهرداری او از سوی وزیر کشور صادر شود، آیین‌نامه انتخاب شهرداران نیز اصلاح خواهد شد، اتفاقی که تا همین امروز نیز نیفتاده است. در نهایت وزیر کشور حکم شهرداری زاکانی را به استناد یک استعلام از سازمان امور استخدامی صادر کرد. مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در آن زمان گفت که «سازمان امور اداری و استخدامی کشور صراحتا در پاسخ به استعلام وزارت کشور، طی نامه‌ای رسمی، شرایط آقای زاکانی برای تصدی سمت شهردار تهران را کافی دانست و وی را واجد شرایط قانونی لازم برای این جایگاه دانست.» او البته علاوه بر اشاره به استعلام از سازمان امور استخدامی گفت که «برای اتقان موضوع، وزیر کشور طی نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور از هیات دولت نیز استفسار کرد که هیات وزیران ضمن بلااشکال بودن تصدی پست شهرداری تهران توسط زاکانی باتوجه به هم‌ترازی شهردار کلانشهر‌ها با مقامات توسط هیات وزیران، تصمیم در این باره را از اختیارات وزیر کشور دانست لذا در این خصوص نیازی به تغییر آیین‌نامه ندانست و اکنون صدور حکم شهرداران کلانشهر‌های بالای یک میلیون نفر به پشتوانه قانون و تایید و مجوز هیات وزیران انجام شده و صورت خواهد گرفت.» در نهایت علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد، اما از آنجا که حقوقدانان می‌دانستند همزمان اعلام شد که اگر شخصی علیه حکم وزیر کشور شکایت کند دیوان عدالت اداری احتمالا رای به باطل بودن استعلام خواهد داد. در شهریور ماه، همت‌علی شاه‌نظری طی نامه‌ای به رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بر صلاحیت کامل زاکانی برای تصدی سمت شهرداری تهران تأکید کرده بود. امروز این نامه از سوی مرجع قضائی رد شده است. علی دشتی حقوقدان در گفت‌وگویی اعلام کرده که اگر امضای وزیر کشور بر حکم زاکانی بر اساس نامه ابطال شده نباشد زاکانی با وجود ابطال نامه می‌تواند در شهرداری بماند. اگر به استناد برنامه ابطال شده حکم صادر شده باشد (با توجه به اینکه حکم عمومی دیوان قابل ابطال نیست) شورای شهر یا باید مجددا زاکانی را به عنوان شهردار انتخاب و به وزارت کشور معرفی کنند تا فرایند نهایی شدن حکم طی شود یا اینکه گزینه دیگری را انتخاب کند. 
 شهردار ماندن زاکانی 


مخالفان شهردار شدن زاکانی در میان اصولگرایان کم نیستند مانند محمدصالح مفتاح که پس از انتشار این خبر در صفحه خود از گام بلند برای ابطال حکم زاکانی خبر داد. او سه روز پس از صدور حکم شهرداری تهران برای آقای زاکانی، از وزیر کشور در دیوان عدالت اداری شکایت کرد و در صفحه توییتر خود نوشت: «سه روز پس از صدور حکم شهرداری تهران برای آقای دکتر زاکانی، از وزیر کشور در دیوان عدالت اداری شکایت کردم و ابطال حکم غیرقانونی او را درخواست کرده‌ام. این شکایت فارغ از صلاحیت‌های فردی و شخصیت آقای زاکانی طرح شده است و صرفا بر قوانین و مقررات تأکید شده است.»
 دفاع منصوب زاکانی از او 
زاکانی مانند همیشه در کنار میدان ایستاده و منصوبان خود را به میدان می‌فرستد تا از او دفاع کرده و تاکید کنند که حکم شهردار شدن او جدی است! عبدالمطهر محمدخانی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در توییتر نوشت:«‏شهردار تهران با رای اکثریت نمایندگان مردم در شورای شهر، به حکم وزیر کشور، با استعلام از دولت، تایید اکثریت نمایندگان مردم با رای به استعفا از نمایندگی مجلس و استقبال رئیس‌جمهور با دعوت رسمی به هیات دولت؛ یعنی طی همه فرآیندهای قانونی کشور، در جایگاه خدمتگزاری به مردم ایستاده است.»
 دفاع نصفه دو عضو شورا 
آنانی هم که در شورا تلاش زیادی کردند تا زاکانی شهردار شود، از تکذیب موضوع در رسانه‌های جمعی خودداری کردند و تنها دو عضو شورا با یک سایت مصاحبه کرده و تکذیب بی‌رمقی داشتند. نایب‌رئیس شورای شهر تهران و از نزدیکان زاکانی در توضیح حکم دیوان عدالت اداری بر این موضوع که صادر کننده استعلام، صلاحیت اعلام نظر را نداشته تایید می‌کند. پرویز سروری می‌گوید: دیوان گفته که این فردی که به استعلام پاسخ داده، سمت نداشته که بگوید آقای زاکانی مقام سیاسی است یا نه. اما همزمان در پایان نیز تاکید کرده که اساسا سازمان امور استخدامی صلاحیت حرفه‌ای مورد سنجش قرار دادن جایگاه شهردار را ندارد و مشکلی در این زمینه نیست. همچنین علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران نیز به رویداد۲۴ می‌گوید: سخنگوی شهرداری تهران باید در این‌باره اظهار نظر کرده و نظر حقوقی شهرداری را اعلام کند، اما آنطور که من از آقای کرمی رئیس مرکز حقوقی شهرداری تهران استعلام گرفتم، مشکل خاصی در نتیجه ایجاد نخواهد کرد، چون استعلام از سازمان امور استخدامی یکی از راه‌های ورود به تایید حکم شهردار تهران بوده است و وزیر کشور اختیار دارد؛ لذا طبعا اگر بخواهد اتفاق جدی ایجاد کند همه ما حساس هستیم. او در پاسخ به این پرسش که احتمال ابطال حکم شهردار تهران وجود دارد یا نه، تاکید می‌کند: اگر بنای ابطال حکم باشد وزارت کشور یا سازمان بازرسی باید اعلام کند. یکی از ورودی‌هایی که برمبنای آن حکم انشا شده باطل شده و سایر ورودی‌ها باطل نشده است.