کدام یک از بازارها برای سرمایه‌گذاری در سال 1401 مناسب است؟ تقویت بخش واقعی اقتصاد در صورت احیای برجام

کیمیا نجفی
در شرایط اقتصادی بی‌ثبات، بسیاری از افراد برای حفظ دارایی خود در برابر کاهش ارزش پول، به دنبال تبدیل ریال به کالاهای سرمایه‌ای هستند و در نتیجه این افراد در حوزه‌های مختلفی از جمله طلا، سکه، مسکن و ارز سرمایه‌گذاری می‌کنند.
طی سال‌های اخیر کشور با چالش‌های متعددی در بخش‌های مختلف روبه‌رو بوده که کاهش ارزش پول ملی یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها است. در این سال‌های تورم‌های بالا، از بین رفتن قدرت خرید و پدیدار شدن مشکلات اقتصادی برای افراد جامعه به خصوص افراد با درآمدهای متوسط و پایین نگرانی‌هایی را به همراه داشته و همین نگرانی‌ها سبب شده است تا افراد برای حفظ ارزش پس‌اندازهای خرد و کلان‌شان به سمت بازارهای مالی رفته و اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. در این میان ممکن است سرمایه‌ها به سمت بازاری با بازدهی مناسب برود و علاوه‌بر حفظ ارزش پول، سودی را نصیب سرمایه‌گذار کند، گاهی هم نه تنها سودی به جیب سرمایه‌گذار نمی‌رود بلکه دارایی‌های او نیز نابود می‌شود. بنابراین انتخاب بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاری مسئله بسیار مهمی است که هر سرمایه‌گذاری باید به آن توجه داشته باشد. از همین رو اینکه در سال جدید کدام یک از بازارها مناسب برای سرمایه‌گذاری خواهد بود مهم‌ترین پرسشی است که پایان هر سال مطرح می‌شود.
کدام یک از بازارها برای سرمایه‌گذاری در سال 1401 مناسب است؟


مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی در لایو اینستاگرامی تجارت‌نیوز در این خصوص گفته است: «دولت سیزدهم سیاست سرکوب و کنترل قیمت‌ها را در سال آینده در برنامه دارد. در نتیجه، بهترین بازار «مسکن» و پس از آن «بانک» خواهد بود. بانک اکنون ریسک پایینی دارد. پس از آن نیز، بازارهای طلا، دلار، خودرو و رمزارزها می‌توانند بازدهی مناسبی داشته باشند. بورس می‌تواند بازار بسیار جذابی باشد اما متاسفانه اکنون با بحران اعتماد مواجه است. افراد همین امروز هم می‌توانند سهام ارزنده‌ای را در بازار سرمایه پیدا کنند اما سرمایه‌گذاران خرد، اعتمادی به بازار ندارند. تغییر این شرایط، زمان‌بر است.»
علی عصاری، دیگر کارشناس حاضر در این لایو نیز در مورد سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ گفت: «اگر افراد، حرفه‌ای دارند که با تزریق سرمایه می‌توانند آن را توسعه دهند، بهترین بازار در سال ۱۴۰۱ بازار کسب و کار است. رکود در بازارهای مالی در سال ۱۴۰۱ ادامه می‌یابد. در این شرایط، طلا و دلار را گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نمی‌دانم. احتمال سرکوب قیمتی و بازدهی کمتر از تورم در این بازارها وجود دارد. با وجود این، سود بانکی می‌تواند درآمد خوبی داشته باشد که البته کمتر از تورم است. بازار سرمایه را نیز به کسانی که می‌توانند برای حضور در آن وقت بگذارند، پیشنهاد می‌کنم. بازار رمزارزها نیز برای کسانی مناسب است که مهارت و دانش کامل را دارند. برای این افراد می‌تواند بازدهی خوبی هم داشته باشد.»
کرونا و تحریم اقتصاد را با رکود روبه‌رو کرد
هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی با بررسی وضعیت بازدهی بازارهای اقتصادی در سال ۱۴۰۰ به «ابتکار» گفت: سال ۱۳۹۹ و سال جاری ما با دو مسئله تاثیر کرونا و تحریم‌ها روبه‌رو بودیم و این دو مسئله باعث رکود در اقتصاد ایران شد. به بیانی دیگر ما علی‌‌رغم ظرفیت‌هایی که در اقتصاد داریم هم تورم یازده ماه بالای ۴۰ درصد را داشتیم و هم رشد اقتصادی بسیار پایین را تجریه کردیم. اما اکنون هم گفته می‌شود که پیک ششم آخرین پیک کروناست و از سوی دیگر ما مذاکرات را داریم پس برای سرمایه‌گذاری در سال آینده باید با بررسی شرط و شروط به پیش‌بینی بازارها اقدام کنیم. اگر برجام احیا شود با توجه به بحران غرب با روسیه قیمت نفت بالا می‌رود، بنابراین اگر ما به صادرات روزانه دو میلیون بشکه نفت برسیم و پول‌های بلوکه‌شده‌مان آزاد شود، سال آینده حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از محل فروش نفت، گاز و آزادسازی منابع بلوکه شده وارد اقتصاد ایران می‌شود که این مسئله منجر به تقویت بخش واقعی اقتصاد خواهد شد.
وی افزود: اگر برجام احیا شود به نظر می‌رسد ما سالی شبیه به سال ۹۵ و ۹۶ خواهیم داشت. در سال ۹۵ و ۹۶ بخش واقعی اقتصاد تقویت شد و تولید رشد کرد.
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: هرگاه که بخش واقعی اقتصاد تقویت شود، نرخ تورم کاهشی بوده و بازارهایی مثل بازار طلا، سکه و ارز به ثبات می‌رسند. از سوی دیگر با احیا برجام خودروهای خارجی با یک شوک کاهش قیمت روبه‌رو شده و پس از آن به یک ثبات می‌رسند. بنابراین اینکه پرسیده می‌شود کدام بخش در سال آینده بازدهی مناسبی خواهد داشت و مناسب سرمایه‌گذاری است باید بگویم که بنگاه‌های تولیدکننده کالا و خدمات مناسب بوده و در سال آینده رشد خواهند داشت.
وی در پایان با تاکید بر تقویت بخش واقعی اقتصاد در سال آتی افزود: سال آینده نوبت به بخش واقعی اقتصاد است که باید رشد را تجربه کند. بنابراین بهترین فرصت سرمایه‌گذاری در بخش‌های واقعی اقتصاد است. اگر افرادی خودشان توانایی مالی دارند می‌توانند مستقیماً وارد تولید در بخش صنعت و یا خدمات شوند. بخش گردشگری و بخش کشاورزی نیز زمینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند.
سایر اخبار این روزنامه
تسهیلات تکلیفی دولت به بانک‌ها بازنگری می‌شود افزایش وام بانکی شفابخش یا تورم‌زا؟ آرین احمدی فرهنگ؛ حلقه گمشده این روزها امیر عبداللهیان: ایران در انزوا نیست مذاکرات برای مذاکرات نه، برای توافق خوب آری امامیان چه چالش‌هایی داشت؟ میراث رئیس سابق «ساترا» برای رئیس جدید مناقشه اوکراین در فازی جدید؛ اروپایی‌ها انتقام گرفتند فرمان پوتین برای روسیه گران تمام شد؟ کدام یک از بازارها برای سرمایه‌گذاری در سال 1401 مناسب است؟ تقویت بخش واقعی اقتصاد در صورت احیای برجام «صیانت» طرحی که اکثر جریان‌های فکری و سیاسی با آن مخالفند مجلس مقابل خواست متخصصان و مردم؟ رئیس جمهوری در جلسه هیئت دولت: دولت تاکید دارد اینترنت با کیفیت و پرسرعت در اختیار مردم باشد معاون اول رئیس جمهوری واردات لوازم خانگی درصورت عدم همکاری تولیدکنندگان آزاد می‌شود پوتین: سلاحی داریم که مشابه آن هنوز در جهان موجود نیست مسکو: با جدیت به تحریم‌های جدید آمریکا پاسخ می‌دهیم آژیر خطر در سفارت آمریکا در بغداد به صدا درآمد دیپلماسی همسایگی در «دیوان امیری» قوی‌تر شد