«صیانت» طرحی که اکثر جریان‌های فکری و سیاسی با آن مخالفند مجلس مقابل خواست متخصصان و مردم؟

بسیاری از مردم نسبت به طرح صیانت نقد دارند. هرچند برخی از رسانه ها معتقدند در خصوص طرح صیانت اشتباه برداشت شده است اما نکته در این است که اگر این طرح همسو با نظر مردم و کارشناسان است چرا به طور شفاف آن را برای مردم تبیین نکردند.
در عین حال اقدام کمیسیون صیانت در تصویب کلیات این طرح با واکنش‌های فراوانی روبه‌رو شد. حتی چهره‌های اصولگرا و برخی از رسانه های نزدیک به آنها نیز نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند. تنها نماینده مخالف تصویب این طرح رشیدی کوچکی نماینده مرودشت بود که البته صدای او راه به جایی نبرد.
خبر بعدی اما ابطال این رای گیری بود. جلال رشیدی خبر داد که معاونت قوانین مجلس در نامه‌ای به رئیس کمیسیون ویژه ‎طرح حمایت از حقوق کاربران، رای‌گیری امروز کمیسیون ویژه و تصویب کلیات طرح صیانت را ‌غیرقانونی دانسته است.
اما نکته جالب توجه این است که نمایندگان عضو این کمیسیون این موضوع را رد کردند. مهرداد ویس کرمی در گفت‌وگو با «انتخاب» درباره ابطال رای کمیسیون بررسی طرح صیانت از سوی معاونت قوانین مجلس، گفت: «در جلسه روز گذشته تصویب کلیات، از ۲۰ نفر عضو کمیسیون مشترک، ۱۹ نفر رای موافق دادند و یک نفر ممتنع بود، آقای رشیدی هم که جنجال رسانه‌ای ایجاد کردند اصلا عضو کمیسیون نیستند. من تعجب می‌کنم که از ظهر روز گذشته که جلسه برگزار و کلیات تصویب شد، تازه شب گذشته نامه دادند.»


دبیر کمیسیون مشترک طرح صیانت در پاسخ به این پرسش که با ابطال این طرح توسط معاونت قوانین مجلس، روند کار این طرح به چه صورت پیش خواهد رفت، بیان کرد: «طبق اصل ۸۵ قانون اساسی این طرح به کمیسیون مشترک واگذار شده و صفر تا صد این تصمیم با کمیسیون است. یک بار هم برخی همکاران خواستند برگردانند، اما باز دوباره مجلس رای داد، بنابراین صفر تا صد تصمیم با کمیسیون است و این نامه تاثیری در روند کار نخواهد داشت، چون در نهایت کمیسیون است که در مورد جزئیات و کلیاتش تصمیم می‌گیرد. به نظرم رسانه‌ای کردن این نامه کار چندان جالبی نبود چراکه بعضی از مسائل باید در درون مجلس پیش برود.»
ویس کرمی در ادامه خاطرنشان کرد: «ممکن هم هست این نامه صحت نداشته باشد. من نامه را ندیده‌ام و از ماده و قوانین هم نپرسیده‌ام که آیا این نامه از سوی آن‌هاست یا خیر، چون ممکن است ساختگی باشد. اما اصل قضیه این است که کلیات این طرح به تصویب رسید، کلیات هم معنی‌اش این است که می‌شود جزئیات را بررسی کرد چراکه اگر کلیات رد شود، طرح حداقل تا ۶ ماه باید مسکون بماند.»
واکنش‌های واقعی به تصمیمی برای فضای مجازی
اما بسیاری از مردم و کارشناسان نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند. نکته قابل توجه این بود که بعد از تصویب کلیات این طرح در کمیسیون صیانت آمار جستجو در گوگل برای مهاجرت به شدت افزایش یافت. این نشان می دهد که تصمیم نمایندگانی که خود را البته نمایندگان مردم می دانند! تا چه حد در اعتماد مردم نسبت به کشور تاثیر دارد.
همچنین ایسنا در گزارشی واکنش ها به این طرح را آورده است: روز گذشته اعضای کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون با ۱۸ رای موافق کلیات این طرح را به تصویب رساندند. تصمیمی که به سرعت تلاش عده ای از نمایندگان برای بازگرداندن طرح صیانت به صحن مجلس را در پی داشت. برخی پیشاپیش آن را طرحی شکست خورده خواندند. برخی تصویب آن را بازی با اعصاب و روان جامعه دانستند و برخی دیگر در مقابل این واکنش ها را فضاسازی علیه مصوبه مذکور برداشت کردند.
احسان ارکانی عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا نظر خود را این‌گونه اعلام کرد که : در حال حاضر تنها ۲۰ نماینده برای طرح صیانت از فضای مجازی تصمیم گرفتند اما تمامی ۲۹۰ نماینده باید پاسخگوی آن تصمیمات باشد که من این شیوه را صحیح نمی‌دانم‌.
از سوی دیگر امیرحسین بانکی پورفرد، نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی به ایسنا گفت: مجلس و نظام بر تصویب قانون طرح صیانت از فضای مجازی، اراده کرده‌اند و با شانتاژ کردن هم جلوی اراده نظام گرفته نمی‌شود.
پس از واکنش‌ها و مخالفت‌ها با تصویب کلیات این در فضای مجازی، سخنگوی دولت در توییتی اعلام کرد که «‏مصرف ‎اینترنت همراه نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و سرعت توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور متناسب با سرعت رشد مصرف کاربران نبوده. دولت خود را متعهد به تامین اینترنت با کیفیت و پرسرعت برای مردم می‌داند و گسترش خطوط فیبر نوری راهکاری موثر برای افزایش سرعت و رفع اختلال است.»
رئیس‌جمهوری هم امروز در جلسه هیئت دولت به موضوع اینترنت ورود کرد. آیت‌الله رئیسی در جلسه هیئت دولت با اشاره به سیاست دولت برای ارائه اینترنت با کیفیت و پرسرعت گفت: «وزارت ارتباطات مکلف است زیرساخت لازم را برای استفاده مردم از مزایای اینترنت امن، با کیفیت و پرسرعت فراهم کند.»
حزب اتحاد ملت از احزاب اصلاح طلب در جلسه دفتر سیاسی درباره طرح «حمایت» اعلام کرد که با توجه به حقی که به این ترتیب از شهروندان تضییع می‌شود و کسب‌وکارها و تعاملات مختلف آنها را مخدوش می‌کند، بر پیگیری مواضع پیشین حزب در این باره تاکید می‌شود و در بیانیه جداگانه حزب انعکاس خواهد یافت.
جواد امام راهکاری برای نمایندگان پیشنهاد کرده است. او گفته است که «نمایندگان برآمده از رای اقلیت، اگر واقعا مدعی هستند که می خواهند از حقوق مردم صیانت کنند، رفراندومی با این عنوان برگزار کنند که تصمیمات آنها چه تناسبی با خواست عموم جامعه داشته و طرحشان «صیانت» بوده یا خیانت؟»
وزیر ارتباطات دولت دوم روحانی نیز به این موضوع واکنش ادبی داشت. آذری جهرمی در توئیتی نوشت:
«نازک آرای تن شاخه گلی
که به جانش کِشتَم و به جان دادمش آب،
ای دریغا به بَرَم می‌شکند…
شعر از نیما یوشیج»
البته آذری جهرمی از هشتک‌‌ استفاده نکرده است اما همزمانی این توییت با مصوبه نمایندگان توجه مخاطبان فضای مجازی را به خود جلب کرد.
از سوی دیگر اما عبدالله گنجی در توییتر با حمایت از طرح صیانت از فضای مجازی نوشت: «امروز طرح را برام فرستادند و خواندم.شاید هوش من پایین است هیچ بندی برای بستن یا فیلتر نیافتم خلاصه اش: شبکه های اجتماعی خارجی باید به حاکمیت ایران پاسخگو باشند وگرنه ایران ‎اشغال مجازی است (مثل حذف حاج قاسم نباشد) نباید با پول ملت ایران اینترنت خرید اما در اختیار دشمنان،نفاق و..باشد.»
علی شکوری راد فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم نوشت: «با تصویب ‎طرح صیانت در مجلس انقلابی گویا گام دوم انقلاب روی خرخره مردم گذاشته شده است.»
محمود صادقی نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در توییتر نوشت که «برای من یک سوال و معما است که هدف اصلی از ‎طرح صیانت چیست؟! آنها که در صدد محدودسازی اینترنت هستند چه نیازی به قانونی دارند؟»
عباس عبدی هم معتقد است که «ترس از مردم و حقارت شدید است که خود را در مخالفت با اینترنت نشان می‌دهد.»
با وجود این همه مشکلات اقتصادی صیانت در اولویت نبود
همچنین معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار و یکی از افرادی که مخالف بود که این طرح، اصل هشتاد و پنجی شود به اقتصاد۲۴ گفت: پس از اینکه کمیسیون مشترک، امروز کلیات طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی را تصویب کرد، ۶۰ نفر از نمایندگان که مخالف ارجاع طرح به کمیسیون مشترک بودند و علاقه‌مندند طرح در صحن مجلس بررسی و به رای گذاشته شود، براساس ماده ۱۶۷ آیین‌نامه داخلی مجلس، طرحی را امضا کردند تا شاید دوباره بتوان این طرح را در مجلس به رای گذاشت و همه نمایندگان بتوانند نظر خود را اعمال کنند.
وی افزود: حقیقتاً مردم نگران هستند و این نگرانی را هم به ما منتقل کردند. از این‌رو ما می‌خواهیم شرایطی ایجاد شود که همه نمایندگان به عنوان صدای مردم در این طرح، اظهار نظر کنند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه ما از جزئیات جلسات و بررسی‌های کمیسیون مشترک اطلاعی نداریم، گفت: موارد مندرج در طرح به طور شفاف به اطلاع نمایندگانی که در کمیسیون مشترک نیستند، نرسیده است. از طرفی، مرکز پژوهش‌های مجلس هم مدت‌ها پیش، برخی موارد مطرح شده این کمیسیون را خلاف قانون دانست و همین موضوعات ما را نسبت به آینده طرح حساس‌تر کرده است.
سعیدی اظهار داشت: نمی‌دانم این امضا‌هایی که ما در حال جمع‌آوری آن هستیم تاثیری دارد یا نه، اما ما به وظیفه خودمان که رفع نگرانی مردم است می‌پردازیم تا ببینیم سرنوشت چه می‌شود.
وی در پاسخ به اینکه چه زمانی مشخص می‌شود امضا‌های شما قابلیت رای‌گیری مجدد برای بررسی این طرح در صحن مجلس را دارد؟ گفت: یک بار این تلاش صورت گرفت که با اختلاف یک رای مقرر شد طرح به کمیسیون مشترک ارجاع داده شود. ابتکار عمل دست هیات رییسه مجلس است و آن‌ها تعیین می‌کنند که قابلیت رای‌گیری مجدد وجود دارد یا نه؟
عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان افزود: ما از تصمیمات و رویکرد‌های همکاران‌مان در جلسات کمیسیون مشترک بی‌خبریم و برایمان عجیب بود که در فصل بررسی بودجه که همه تمرکز‌ها معطوف آن است، این کمیسیون جلسه گرفت و کلیات طرح را تصویب کرد.
سعیدی خاطرنشان کرد: خالی از لطف نیست که مردم بدانند حتی اگر تلاش ما به سرانجام نرسد، طرح باید جزییاتش هم تصویب و سپس به شورای نگهبان برود تا اجرا شود.
نماینده چابهار در پایان گفت: به نظر من، طرح این موضوع واقعاً با وجود این همه مشکلات اقتصادی، اولویت کشور نبود. ما نگران آینده طرح هستیم، مخصوصاً اینکه می‌دانیم معیشت برخی به این موضوع گره خورده است.
سایر اخبار این روزنامه
تسهیلات تکلیفی دولت به بانک‌ها بازنگری می‌شود افزایش وام بانکی شفابخش یا تورم‌زا؟ آرین احمدی فرهنگ؛ حلقه گمشده این روزها امیر عبداللهیان: ایران در انزوا نیست مذاکرات برای مذاکرات نه، برای توافق خوب آری امامیان چه چالش‌هایی داشت؟ میراث رئیس سابق «ساترا» برای رئیس جدید مناقشه اوکراین در فازی جدید؛ اروپایی‌ها انتقام گرفتند فرمان پوتین برای روسیه گران تمام شد؟ کدام یک از بازارها برای سرمایه‌گذاری در سال 1401 مناسب است؟ تقویت بخش واقعی اقتصاد در صورت احیای برجام «صیانت» طرحی که اکثر جریان‌های فکری و سیاسی با آن مخالفند مجلس مقابل خواست متخصصان و مردم؟ رئیس جمهوری در جلسه هیئت دولت: دولت تاکید دارد اینترنت با کیفیت و پرسرعت در اختیار مردم باشد معاون اول رئیس جمهوری واردات لوازم خانگی درصورت عدم همکاری تولیدکنندگان آزاد می‌شود پوتین: سلاحی داریم که مشابه آن هنوز در جهان موجود نیست مسکو: با جدیت به تحریم‌های جدید آمریکا پاسخ می‌دهیم آژیر خطر در سفارت آمریکا در بغداد به صدا درآمد دیپلماسی همسایگی در «دیوان امیری» قوی‌تر شد