تنش وزارت علوم و دانشگاه آزادبالا گرفت

دانش پور- ماجرای تکراری حذف کد رشته محل های دانشگاه آزاد موضوعی است که سال 94 با دستور وزارت علوم برای حذف 2 هزار کد رشته محل این دانشگاه برای نخستین بار رسانه ای شد. آن زمان معاون آموزشی وزارت علوم معتقد بود که رشته محل های دایر شده در این دانشگاه از شورای گسترش مجوز ندارد و خلاف قانون است. امسال هم ماجرای حذف 2800کد رشته محل یعنی حدود 30 درصد ظرفیت دانشگاه آزاد چند روزی است که بار دیگر خبرساز و موضوعی جنجالی شده است. اتفاقی که هم دانشجویان و هم استادان و هم بودجه این دانشگاه را تحت تاثیر قرار داده است تا آنجا که اخیرا و البته پس از چند روز کش و قوس، سرپرست دانشگاه آزاد  از تعامل وزارت علوم خبر داد و گفت: مشکل 2 هزار و 501 رشته محل رفع شده است و ظرفیت 399 رشته نیز صفر اعلام شده است؛ بدین معنا که به این رشته ها دانشجو داده نمی شود و 2 هزارو501 رشته محل هم در سایت دانشگاه اعلام شده است و تمام داوطلبان می توانند به این سایت مراجعه کنند. به گفته علی محمد نوریان این موضوع مورد تایید وزارت علوم قرار گرفته است. چند ساعتی از اظهارات سرپرست دانشگاه آزاد نگذشته بود که سازمان سنجش عالی کشور در اطلاعیه ای رفع مشکل 2 هزارو501 کد رشته محل کارشناسی ارشد را تکذیب کرد.
این تکذیب در حالی بود که داوطلبان دانشگاه آزاد باید انتخاب رشته می کردند اما با حذف 2 هزار و 800 کدرشته محل توسط وزارت علوم مواجه شده بودند . به دنبال سردرگمی دانشجویان در این شرایط  مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی خاطرنشان کرد: در حال بررسی این رشته‌ها هستیم و پس از بررسی رشته‌ها در صورت واجد شرایط بودن مجوز پذیرش به آ‌ن ها ارائه می‌شود. با توجه به این مسئله، دانشگاه آزاد مهلت انتخاب رشته را تا 17  تیرماه تمدید کرد و از داوطلبان خواست در انتظار همکاری وزارت علوم برای بازگشت این کدرشته محل‌ها باشند.
ماجرای اعمال سلیقه وزارت علوم از زبان ولایتی
اما رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد در برنامه تلویزیونی پنجشنبه شب شبکه یک سیما، نسبت به حذف کد رشته‌ محل‌های کارشناسی ارشد این دانشگاه توسط وزارت علوم واکنش نشان داد و گفت: کدرشته‌ محل‌های دانشگاه آزاد مطابق قانون اعلام شده و تکذیبیه وزارت علوم اعمال سلیقه شخصی در برابر قانون است. ولایتی افزود: در سال ۶۷ نیز به دلیل اعمال سلیقه وزارت علوم، آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی ناچار شدند این کار را به مجلس شورای اسلامی واگذار کنند و در مجلس قانونی تصویب شد که سه نماینده که از وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین  شدند در این زمینه تصمیم بگیرند که بیش از 3 هزار رشته تأیید شد و مجموع مصوبات نیز 244 صفحه است که به امضای سه نماینده رسیده است. بنابراین کار ما قانونی است و از معاون حقوقی مجلس نیز درباره آن قانون سؤال شده که وی آن قانون را همچنان معتبر دانسته است .رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد بیان کرد: در زمان ریاست میرزاده در دانشگاه‌ آزاد در این زمینه به دیوان عدالت اداری شکایت شد که رأی را به نفع دانشگاه صادر کردند، بنابراین ما قانون را اجرا می‌کنیم و خواهشمان این است که کارشناسان وزارت علوم به قانون مراجعه کنند و در برابر قانون اعمال سلیقه نداشته باشند چرا که  با این کار وزارت علوم و صدور بیانیه، واحدهای حدود 350 شهر تعطیل می شود.


به وزارت علوم کاری نداریم
ولایتی گفت: «دانشگاه آزاد انتخاب رشته کارشناسی ارشد را مطابق قانون انجام می‌دهد و کاری به بیانیه وزارت علوم ندارد.وی تاکید کرد: برخی کارشناسان وزارت علوم ‌بر اساس سلیقه خود نظر می دهند سلیقه یک کارشناس وزارت علوم‌ ناقض قانون نیست.»   و اما به نظر می رسد اکنون این مجلس شورای اسلامی است که می خواهد با ورود به این ماجرا، چالش بین وزارت علوم و دانشگاه آزاد را برطرف کند. به گفته رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، پیگیری این موضوع با حضور وزیر علوم و سرپرست دانشگاه آزاد روز یک‌شنبه در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی قرار دارد. محمد مهدی زاهدی گفت: وقتی با مسئولان وزارت علوم و دانشگاه آزاد به نتیجه مشخصی در این زمینه برسیم قطعا مهلت انتخاب رشته داوطلبان نیز تمدید می‌شود. در چنین شرایطی باید منتظر ماند تا شاید با تعیین تکلیف قطعی ماجرا ، این چالش به بار سوم و سال سوم کشیده نشود.