ایران به دنبال یک توافق خوب و با رعایت خطوط قرمز خود در مذاکرات است

  سرویس سیاسی-

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات وین و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درخصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوها در وین بحث و تبادل نظر کردند.
بورل در این گفت‌وگو ضمن مرور آخرین تحولات مذاکرات وین، بحران در اوکراین را دارای عواقب جدی برای سیاست جهانی و اروپا خواند.


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با مرور تلاش‌های فراوان همه طرف‌ها اعلام کرد که مذاکرات وین به مرحله حساسی رسیده و نیازمند تصمیمات جدی از سوی همه است.
انتخاب قطعی ایران
عدم عبور از خطوط قرمز خود است
امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی ضمن تشکر از تلاش‌های جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات و انریکه مورا مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا تاکید کرد که انتخاب قطعی جمهوری اسلامی ایران عدم عبور از خطوط قرمز خود است.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حصول یک توافق خوب، بر لزوم اخذ تصمیم سیاسی توسط طرف مقابل تاکید کرد و افزود: ایران به دنبال یک توافق خوب، اما در چارچوب منافع ملی و با رعایت خطوط قرمز خود در مذاکرات است. وزیر خارجه
جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد بحران اوکراین نیز خواستار حل و فصل آن از طریق سیاسی شد. امیرعبداللهیان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات وین تاکید کردند که مذاکرات به مرحله حساس و مهمی رسیده و همه طرف‌ها بخش عمده مسیر را به خوبی طی کرده‌اند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان افزود: برخی موضوعات مهم باقیمانده در صورت رویکرد واقع بینانه طرف غربی قابل حل و رسیدن به توافق نهایی است. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ در دیدار جوزپ بورل تصریح کرده بود که اگر ابتکارات ایران نبود، تا این حد به توافق نزدیک نبودیم، ولی طرف مقابل باید بداند جمهوری اسلامی خطوط قرمز خود را نادیده نخواهد گرفت.
به گزارش فارس، امیرعبداللهیان و بورل ۲۵ بهمن ماه نیز تلفنی درباره مذاکرات وین گفت‌وگو کرده بودند. وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تأکید بر حقوق و مطالبات مشروع ایران در هرگونه پیشنهادی، تصریح کرد: به هیچ وجه از خطوط قرمز خود که مبتنی بر منطق و واقع بینی است، عقب‌نشینی نخواهیم کرد.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین جمعه ششم اسفند ماه در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین از خطوط قرمز خود عدول نخواهد کرد.
علی باقری برای ادامه مذاکرات
به وین بازمی‌گردد
شورای عالی امنیت ملی در آخرین جلسه خود ضمن بررسی روند و نتایجی که تاکنون از مذاکرات وین حاصل شده، بر ضرورت تحقق مطالبات قانونی و منطقی ایران که در محدوده خطوط قرمز کشورمان قرار دارد، تاکید کرد.
بر همین اساس، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات با هدف حل مشکلات باقیمانده که حصول توافق را با چالش‌های مهمی مواجه کرده، به وین می‌رود.
در جلسه شورای عالی امنیت ملی بر ضرورت حل سریع مسائل باقی مانده که مذاکرات را در «مرز توافق یا بن بست» قرار داده، تاکید و پذیرش هرگونه توافق منوط به تعیین تکلیف این موضوعات شده است.
اولیانوف:
منتظر نهایی کردن توافق هستیم
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از دیدار و رایزنی اعضای برجام با آمریکا بدون حضور هیئت ایرانی خبر داد. این دیپلمات روس در توئیتی نوشت: اعضای برجام (بدون ایران) و ایالات متحده رایزنی‌های غیررسمی در چارچوب مذاکرات وین انجام دادند. ما منتظر بازگشت دکتر علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد (هیئت) ایرانی از تهران به وین هستیم تا توافق احیای برجام را نهایی کنیم.
توضیحات قالیباف
درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین
احمد علیرضا‌بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی از جلسه غیرعلنی صبح دیروز مجلس پیش از آغاز جلسه علنی خبر داد و گفت: در این جلسه آقای قالیباف رئیس‌مجلس گزارشی از آخرین وضعیت مذاکرات وین به نمایندگان ارائه کرد.
وی افزود: آقای قالیباف در این جلسه غیرعلنی عنوان کرد: دیگر این سؤال که «در مذاکرات بمانیم یا نمانیم؟» مطرح نیست، ما باید در مذاکرات بمانیم و آن را پیش ببریم. نماینده تبریز در مجلس ادامه داد: رئیس‌مجلس گفت این موضوع مطرح است که ما باید چگونه مذاکرات را پیش ببریم تا برای ما انتفاع اقتصادی داشته باشد، البته در این انتفاع اقتصادی حفظ ساختار هسته‌ای ایران بر هر چیز دیگری تقدم دارد یعنی این‌طور نیست که ما بگوییم سود اقتصادی ببریم و از سوی دیگر ساختار هسته‌ای‌مان را از بین ببریم.
علیرضابیگی اضافه کرد: آقای قالیباف اظهار کرد که «در مذاکرات بخشی از خواسته‌های ما برآورده شده است اما هنوز موضوعات حل‌نشده‌ای وجود دارد که بیشتر به تضمین‌ها بازمی‌گردد، ما هم متوجه هستیم که این موضوع مستلزم زمان است و ما هم خودمان را ملزم می‌دانیم که تعهدات‌مان پایاپای و متعادل انجام شود.» وی اظهار کرد: آقای قالیباف در این نشست همچنین عنوان کرد که «یکی دیگر از موضوعاتی که ما روی آن تأکید داریم بحث پادمان است که باید حل‌وفصل شود و علامت سؤال‌هایی که روی فناوری هسته‌ای ما وجود دارد برطرف شود و تحریم‌ها به‌خصوص تحریم‌های هسته‌ای
برداشته شود.»
باید ساختار هسته‌ای ایران
باقی بماند
نماینده تبریز گفت: به گفته رئیس‌مجلس اینکه امکان فروش نفت برای کشور فراهم شود اما ساختار هسته‌ای از بین برود قابل پذیرش نیست باید ساختار هسته‌ای ایران باقی بماند.
به گزارش تسنیم، نماینده تبریز گفت: رئیس‌مجلس در پایان عنوان کرد که «مذاکرات هنوز نهایی نشده است و نتیجه مذاکرات باید مراحل تصویب و تأیید را در ساختارهای نظام جمهوری اسلامی ایران طی کند.»
علیرضابیگی خاطرنشان کرد: دغدغه نمایندگان در این جلسه درخصوص حفظ ساختار هسته‌ای کشور بود که روی آن تأکید داشتند و مصرّ بودند که حفظ ساختار هسته‌ای ما چگونه صورت خواهد گرفت.
هنوز برخی خطوط قرمز ایران
در مذاکرات لاینحل مانده است
ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درخصوص آخرین وضعیت مذاکرات ایران و چهار عضو برجام درخصوص احیای توافق و بازگشت آمریکا، گفت: گفت‌وگوها مقدار زیادی جلو رفته و یک متن اولیه آماده شده، این متن به توافق نزدیک است؛ اما هنوز چند مسئله باقی مانده است که تا زمانی که این مسائل حل نشود نباید انتظار داشته باشیم توافق انجام شود.
وی ادامه داد: یعنی موضوعات زیادی تا الآن در توافق مطرح بوده است که به یک راه‌حل‌هایی درمورد آن رسیده شده است اما چند موضوع که جزو خطوط قرمز ایران است هنوز لاینحل مانده و نظرات ایران تأمین نشده است و بنای جمهوری اسلامی ایرانی این است که بر خطوط قرمز خود استوار باشد.
جلسه‌ مجلس
برای بررسی مذاکرات وین
عبدالرضا مصری، نایب‌رئیس‌مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح دیروز و در جریان بررسی جزییات بودجه سال 1401 در پاسخ به تذکر سید غنی نظری نماینده خلخال درباره لزوم برگزاری نشستی در مجلس درباره مذاکرات گفت: قرار است کمیسیون امنیت ملی از آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه برای بررسی آخرین نتایج مذاکرات وین دعوت
کند.
وی با اشاره به سخنان
رئیس‌ مجلس در جلسه غیرعلنی دیروز گفت: هنوز مذاکرات ادامه دارد و تصمیم گرفته نشده است؛ آقای قالیباف هم در جلسه غیرعلنی برای نمایندگان توضیح داد که با توجه به بررسی بودجه در مجلس، می‌توان در صورت موافقت نمایندگان در روز سه‌شنبه(10 اسفندماه) هفته جاری علی‌رغم تعطیلی رسمی به مناسبت مبعث پیامبر جلسه‌ای
تشکیل داد.
به گزارش تسنیم، مصری ادامه داد: طبق آیین‌نامه در زمان بررسی بودجه، مجلس نمی‌تواند وارد دستور دیگری شود و فقط در تعطیلات رسمی می‌توان به بررسی بودجه نپرداخت.
از این رو در صورت موافقت نمایندگان در روز سه‌شنبه هفته جاری از آقای امیر عبداللهیان برای ارائه توضیحاتی درباره آخرین تصمیمات گرفته شده پیرامون مذاکرات وین دعوت خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
قانونمند شدن فضای مجازی به نفع کاربران، علیه ولنگاران و کلاهبرداران آیا جنگ جهانی آغاز شده است؟ (یادداشت روز) اخبار ویژه ای رسول خدا(ص) قلب نازنینت آرام گرفت؟! (نکته) حزب‌الله لبنان آبروی امت اسلامی را حفظ کرد / عربستان و امارات ابزارهای بی‌ارزش آمریکا هستند خودروهای لوکس قاچاق امحا می‌شوند پیکر مطهر 72 شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس از مرز شلمچه وارد کشور شد ایران آماده نقش‌آفرینی دیپلماتیک برای کمک به بازگشت صلح به اوکراین است ایران به دنبال یک توافق خوب و با رعایت خطوط قرمز خود در مذاکرات است 4 روز جنگ در اوکراین کیف دنبال جذب سربازان خارجی عطر حضور و عصر ظهور ابطال حکم شهردار تهران صحت ندارد هیچ دارویی برای بیماران سرپایی سویه اُمیکرون توصیه نشده است قانونمند شدن فضای مجازی به نفع کاربران، علیه ولنگاران و کلاهبرداران ایران آماده نقش‌آفرینی دیپلماتیک برای کمک به بازگشت صلح به اوکراین است قانونمند شدن فضای مجازی به نفع کاربران، علیه ولنگاران و کلاهبرداران ایران آماده نقش‌آفرینی دیپلماتیک برای کمک به بازگشت صلح به اوکراین است