4 روز جنگ در اوکراین کیف دنبال جذب سربازان خارجی

  سرویس خارجی-
رئیس‌جمهور اوکراین که از حمایت‌های غرب
ناامید شده و گفته بود غرب او را در جنگ با روسیه تنها گذاشته، در چهارمین روز این جنگ، مجبور به جذب نیروهای مردمی خارجی شده و برای آن فراخوان داده است. این کشور بیانیه‌ای هم صادر و در آن خواستار تشکیل یک یگان بین‌المللی از سربازان خارجی شده است.
جنگ اوکراین دیروز و در چهارمین روز خود شاهد تحولات مهمی بود. بر اساس گزارش‌ها کانون درگیری‌های دیروز، شهر «خارکیف» دومین شهر بزرگ روسیه بود و بنابر اعلام مقام‌های وزارت کشور اوکراین، پس از ورود نیروهای روسی به شهر خارکیف با خودروهای نظامی، درگیری‌های سنگینی در داخل این شهر آغاز شده است.


«اولگ سینگوبوف» رئیس‌دولت منطقه‌ای استان «خارکیف» گفته نیروهای روسیه با تجهیزات سبک جنگی در بخش مرکزی شهر پیشروی کرده‌اند. وزارت دفاع اوکراین هم دیروز با انتشار تصاویری که هیچ رسانه‌ای حاضر به تایید صحت آن نشد، اعلام کرد
تا کنون ۱۳ فروند هواپیما، ۵۳۶ خودروی زرهی،
۸ بالگرد، ۱۵ توپ و ۱۰۲‌تانک ارتش روسیه را منهدم کرده و 3500 سرباز روس را نیز کشته‌اند. یک مقام رسمی دیگر اوکراین نیز شما نظامیان کشته شده روس را بیش از 4200 نفر اعلام کرد و گفت
200 نظامی روس نیز اسیر شده‌اند! در نقطه مقابل وزارت دفاع روسیه گفته تاکنون ارتش روسیه ۹۷۵ تأسیسات زیرساختی نظامی اوکراین را منهدم کرده است. همزمان سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد که شمار آوارگان اوکراینی از ابتدای جنگ تاکنون به بیش از ۳۶۸ هزار نفر رسیده است. گفتنی است، از آنجایی که در میانه جنگ‌های نظامی همیشه، یک جنگ رسانه‌ای جریان می‌یابد و می‌توان گفت، بسیاری از اخبار رد و بدل شده در این بین، قابل اعتماد نیستند. مثل کشته شدن 4200 نظامی روس طی 4 روز!
احتمال ورود کشورهای دیگر به جنگ
با انتشار اخبار ورود هر چند کوچک بلاروس به جنگ و شلیک سه موشک از سوی این کشور به خاک اوکراین، برخی زمزمه‌ها و نشانه‌ها از گسترش جنگ به سایر کشورها بروز کرده است. در حالی که بسیاری از شهرها و مناطق اوکراین در تصرف نیروهای روسی است و نظامیان این کشور حتی وارد کیف شده‌اند، رئیس‌جمهوری اوکراین هم خبر داده به دنبال جذب نیروهای داوطلب خارجی است. «زلنسکی»، با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت ریاست جمهوری، اعلام کرده کشورش در حال ایجاد یک یگان بین‌المللی از نیروهای خارجی داوطلب برای کمک در جنگ علیه روسیه است. به گزارش رویترز، در این بیانیه ضمن دعوت از همه شهروندان خارجی در سراسر جهان برای جنگیدن با روسیه آمده تشکیل این یگان، گواه عمده‌ای برای حمایت‌ها از این کشور خواهد بود. طبق مقررات مربوط به خدمت سربازی در نیروهای مسلح اوکراین که در سال ۲۰۱۶ تصویب شده است، اتباع خارجی حق دارند به‌ صورت داوطلبانه برای خدمت نظامی به نیروهای دفاع از سرزمین اوکراین در ارتش بپیوندند. رئیس‌جمهور اوکراین این را هم گفته که: «کیف شکایتی علیه روسیه به دادگاه بین‌المللی در لاهه تسلیم کرده است.» وزیر خارجه انگلیس نیز در پاسخ به سؤالی درباره دعوت رئیس‌جمهور اوکراین از نیروهای داوطلب خارجی گفته، اگر شهروندانی در انگلیس مایل باشند به مبارزه در کنار نیروهای اوکراینی ملحق شوند، از این کار استقبال می‌شود.
روابط رژیم صهیونیستی و روسیه شکرآب شد
سفارت اوکراین در فلسطین اشغالی نیز با انتشار اعلامیه‌ای خواستار جذب صهیونیست‌های داوطلب شده است. به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» سفارت اوکراین در سرزمین‌های اشغالی در پستی در فیسبوک که به زبان اوکراینی نوشته شده آورده است: «سفارت تشکیل فهرستی از داوطلبانی را که مایل به شرکت در اقدامات رزمی علیه روسیه هستند، آغاز کرده است.» در این پست، سفارت اوکراین از داوطلبان خواسته تا ایمیلی حاوی اطلاعات شخصی خود، از جمله هر تخصص نظامی که ممکن است داشته باشند، ارسال کنند. این در حالی است که خبرنگار «والا نیوز»  خبر داده که سفیر تل‌آویو در مسکو به دلیل انتقاد این رژیم از حمله روسیه به اوکراین، به وزارت خارجه روسیه احضار شده و روابط دو طرف بر سر جنگ اوکراین کاملا شکراب شده است طوری که ترامپ حتی درخواست نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای میانجیگری را رد کرده است.
بسته شدن آسمان اروپا بر روی روسیه
اروپا و آمریکا می‌گویند تاکنون بسیاری از نهادها، بانک‌ها و شخصیت‌های سیاسی، نظامی روسیه را تحریم کرده‌اند و تنها بخش انرژی روسیه از تحریم‌ها معاف شده است و دلیل آن هم این است که تاثیرات مخرب تحریم این بخش از روسیه بیشتر از مسکو اروپا و آمریکا را متاثر خواهد کرد. دیروز رسانه‌های آلمان هم گزارش دادند، کشورهای اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را به روی خطوط هواپیمایی روسی خواهند بست. هنوز مشخص نیست که این ممنوعیت چه موقع اعمال خواهد شد. در حال حاضر کشورهای انگلیس، بلغارستان، جمهوری چک، لهستان، رومانی، اسلوونی، لتونی، لیتوانی‌،استونی، فرانسه و هلند حریم هوایی خود را به روی خطوط هواپیمایی روسیه بسته‌اند.
سوئیفت
همزمان خبرهایی منتشر شده که سوئیفت ممکن است بر روی روسیه بسته شود. در بیانیه‌ای که سران کمیسیون اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، کانادا و آمریکا منتشر کرده‌اند آمده آنها متعهد شده‌اند اطمینان حاصل کنند که ارتباط برخی از بانک‌های معین روسیه‌ای با سامانه پیام‌رسان مالی سوئیفت قطع می‌شود.این طرف‌ها گفته‌اند علاوه‌بر این متعهد می‌شوند با انجام اقداماتی مانع استفاده بانک مرکزی روسیه از ذخائر بین‌المللی خود برای تضعیف آثار تحریم‌ها شوند. سیستم بانک بین‌المللی «سوئیفت» گفته آماده اجرای تصمیم کشورهای غربی برای اعمال تحریم‌ها علیه بانک‌های روسیه است. سوئیفت در بیانیه‌ای گفته: «ما در حال تعامل با مقامات اروپایی برای درک جزئیات نهادهایی هستیم که مشمول اقدامات جدید خواهند بود و در حال آماده شدن برای پیروی از دستورالعمل‌های قانونی هستیم.»
جنگ جهانی سوم
«جو بایدن» که به قول ستون نویس واشنگتن پست، عملکردش در بحران اوکراین «رقت انگیز» بوده بار دیگر مجبور به ارائه توضیح به افکار عمومی و جریان‌های سیاسی و حتی متحدانش شده است. او که متهم است متحدانش را در شرایط بحرانی تنها می‌گذارد این بار مدعی شده در برابر اقدام روسیه علیه اوکراین، تنها دو راه «تحریم‌ها» یا «جنگ جهانی سوم» وجود دارد. طبق گزارش اسپوتنیک، بایدن در یک مصاحبه گفته: «دو راه داریم، یا باید جنگ جهانی سوم را شروع کنیم، یعنی کامل وارد جنگ با روسیه شویم، یا مطمئن شویم که کشوری که خلاف قوانین بین‌المللی عمل می‌کند، بهای اقداماتش را بپردازد... می‌دانم که این تحریم‌ها گسترده‌ترین تحریم‌های تاریخ از نوع اقتصادی و سیاسی هستند. هدف من از ابتدا حفظ ناتو و اتحادیه اروپا بود. زیرا تنها کاری که من فکر می‌کنم پوتین می‌توانست انجام دهد تقسیم ناتو بود که اگر متوجه شده باشید این اتفاق نیفتاده است. روسیه بهای بلندمدت و کوتاه مدت کارهای خود را پرداخت خواهد کرد.» دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نیز در واکنش به جنگ اوکراین ولادیمیر پوتین را شخصی «باهوش» توصیف کرد و گفت مشکل آمریکا در این است که رهبری ابله و احمق دارد.
ضرب الاجل پوتین و واکنش اوکراین
خبر دیگر اینکه «ولادیمیر مدینسکی» دستیار رئیس‌جمهور روسیه و رئیس‌هیئت روسی دیروز عصر گفت که هیئت اوکراینی پس از ضرب الاجل دو ساعته‌ای که پوتین به اوکراینی‌ها داد، برای مذاکره عازم «گومل» در بلاروس شد. طبق گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، این خبر عصر دیروز تنها دقایقی پس از پایان مهلت تعیین شده از سوی هیئت روسی برای آغاز مذاکرات با اوکراین اعلام شده است. رئیس‌هیئت مذاکره‌کننده روسیه گفته بود در صورت امتناع اوکراین از مذاکره و هرگونه بهانه جدید، تمام مسئولیت رخدادها برعهده دولت فعلی اوکراین خواهد بود. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین پیش از این، مذاکره با روسیه را در اوکراین رد کرده بود.
چین:  تهدید آمریکاست نه روسیه
سفارت چین در مسکو نیز با بازنشر توئیتی از «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه این کشور خواستار به خاطر سپردن این مسئله شد که آمریکا تهدید واقعی برای جهان است.به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، این سفارتخانه در توئیتر خود با انتشار توئیت این مقام چینی که در آن تصویری از فهرست کشورهای بمباران شده توسط آمریکا پس از جنگ جهانی دوم دیده می‌شود، نوشت: هرگز فراموش نکنید که چه کسی تهدید واقعی برای جهان است. این فهرست شامل بیش از ۲۰ کشور است که تقریباً یک سوم جمعیت جهان است.«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین دیروز (یکشنبه) هم در پیامی که در صفحه توئیتری خود منتشر کرد، آمریکا را مسئول وضعیت فعلی اوکراین توصیف کرد و گفت: آمریکا باید از خود بپرسد که چه کسی تمامی این چیزها را آغاز کرد.وزیر خارجه چین هم روز شنبه در گفت‌وگو با همتای آلمانی خود تاکید کرد چین با  تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه در پی تحولات اوکراین مخالف است.
نیویورک تایمز: پوتین شکست نمی‌خورد
هفته نامه آمریکایی «نیوزویک» نیز در گزارشی با اشاره به جنگ اوکراین نوشته «پوتین در هیچ جنگی شکست نخورده است...یک واقعیت وجود دارد که باید در مورد پوتین دانست و آن این است که او در هیچ جنگی که قبلاً شرکت کرده شکست نخورده است و احتمال پیروزی او در اوکراین تقریباً قطعی است، زیرا هر قدمی که او برمی‌دارد پایان آن را می‌داند, و اهداف خود را بسیار دقیق می‌داند....مقامات اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که او ظرف چند روز پیروز خواهد شد تا دولتی وفادار به خود را روی کار بیاورد.»
سایر اخبار این روزنامه
قانونمند شدن فضای مجازی به نفع کاربران، علیه ولنگاران و کلاهبرداران آیا جنگ جهانی آغاز شده است؟ (یادداشت روز) اخبار ویژه ای رسول خدا(ص) قلب نازنینت آرام گرفت؟! (نکته) حزب‌الله لبنان آبروی امت اسلامی را حفظ کرد / عربستان و امارات ابزارهای بی‌ارزش آمریکا هستند خودروهای لوکس قاچاق امحا می‌شوند پیکر مطهر 72 شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس از مرز شلمچه وارد کشور شد ایران آماده نقش‌آفرینی دیپلماتیک برای کمک به بازگشت صلح به اوکراین است ایران به دنبال یک توافق خوب و با رعایت خطوط قرمز خود در مذاکرات است 4 روز جنگ در اوکراین کیف دنبال جذب سربازان خارجی عطر حضور و عصر ظهور ابطال حکم شهردار تهران صحت ندارد هیچ دارویی برای بیماران سرپایی سویه اُمیکرون توصیه نشده است قانونمند شدن فضای مجازی به نفع کاربران، علیه ولنگاران و کلاهبرداران ایران آماده نقش‌آفرینی دیپلماتیک برای کمک به بازگشت صلح به اوکراین است قانونمند شدن فضای مجازی به نفع کاربران، علیه ولنگاران و کلاهبرداران ایران آماده نقش‌آفرینی دیپلماتیک برای کمک به بازگشت صلح به اوکراین است