اجماع ملی بر حراست از خطوط قرمز

گروه سیاسی/ روزهای حساس مذاکرات است و امریکا باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد که آیا مصمم است بهای بلیت ورود به اتاق 1+5 و کشورهای عضو توافق 2015 را بپردازد یا خیر؟ درحالی بسیاری از ناظران بین‌المللی منتظر نتایج نهایی گفت‌وگوهای وین هستند که مذاکرات در مرز توافق یا عدم توافق قرار دارد. گفته معروف دیپلمات‌ها درخصوص اینکه یا در مورد همه چیز توافق می‌شود یا در مورد هیچ چیز توافق نخواهد شد اکنون بهتر از هر زمان دیگر خود را نشان داده است. در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز شنبه در توئیتی نوشت: «ما با جدیت در حال بررسی متن توافق هستیم. امروز با آقای بورل تلفنی گفت‌وگو داشتم. همکارم آقای باقری نیز با مورا در تماس و مشورت است. همه برای رسیدن به توافق خوب در تلاشیم. خطوط قرمز خود را به طرف غربی منعکس کرده‌ایم. در صورت وجود اراده واقعی آنها، آماده توافق خوب و فوری هستیم.»
 روایت کذب از جلسه شورای عالی امنیت ملی
با بازگشت علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و برگزاری جلسه شورای عالی امنیت ملی مسئولان عالی کشور به بررسی آخرین وضعیت مذاکرات پرداختند. همزمان با این جلسه گمانه‌زنی‌ها درخصوص سرنوشت مذاکرات شدت گرفت. برخی رسانه‌ها با خبرسازی از محتوای جلسه اخبار کذبی راهم منتشر کردند که با واقعیت فاصله دارد. به عنوان نمونه خبرهای منتشر شده درخصوص برگزاری جلسه در حضور رهبر معظم انقلاب برای بررسی روند مذاکرات وین واقعیت نداشته و تنها از جنس گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است. نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ضمن تکذیب این خبر نوشت: «مذاکرات وین یکی از پرونده‌های امنیت ملی است که از ابتدای آن بر اساس رویه‌های جاری از سوی نهادهای ذی‌ربط هدایت، مدیریت و اجرا شده و هرگونه تصمیم‌گیری پیرامون آن نیز در همین مسیر ادامه خواهد داشت. بدیهی است اطلاع‌رسانی در مورد این پرونده همچون گذشته در زمان‌های لازم توسط مسئولین پرونده و نهادهای مربوطه انجام می‌شود.»
در جلسه شورای عالی امنیت ملی چه گذشت؟


رئیس مجلس به عنوان یکی از حاضران در جلسه شورای عالی امنیت ملی روز گذشته در جلسه‌ای غیرعلنی توضیحاتی را درخصوص آخرین روند مذاکرات به نمایندگان مجلس داد. نوش آبادی رئیس فراکسیون دیپلماسی بین‌المللی و منافع ملی مجلس در این خصوص گفت: آقای قالیباف توضیحاتی درباره جلسه روز گذشته شورای عالی امنیت ملی مطرح کردند که این جلسه با حضور آقای باقری رئیس تیم مذاکره کننده تشکیل شده است و بحث‌های بنیادی و اصولی در آن مطرح شده است لذا حتماً راهکار مناسبی برای تصمیم‌گیری خوب و مذاکره خوب اتخاذ می‌شود و بموقع بحث‌ها در تیم مذاکره کننده دنبال خواهد شد.
مجلس از مذاکره کنندگان حمایت می‌کند
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس نیز جزییاتی از جلسه غیرعلنی دیروز نمایندگان درباره مذاکرات وین را تشریح کرد و گفت: در این جلسه تأکید بر این است که امریکایی‌ها باید ضمانت بدهند. سیدنظام موسوی افزود: در مذاکرات هسته‌ای در درجه اول باید قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس در نظر گرفته شود. چهارچوب مذاکرات باید در همین مسیر باشد؛ مجلس بر این موضوع نظارت می‌کند و ما از مذاکره کنندگان در چهارچوب منافع ملی حمایت می‌کنیم. وی با اشاره به سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه غیرعلنی افزود: آقای قالیباف تأکید کرد موضوع هسته‌ای برای ما مهم است و از حقوق هسته‌ای خود عدول نمی‌کنیم و هر مذاکره و توافقی باید حقوق هسته‌ای ما را تضمین کند.
هنوز موضوعات حل نشده باقی است
احمد علیرضا‌بیگی نماینده مردم تبریز  اما جزئیات بیشتری از این جلسه غیرعلنی را خبری کرد و گفت: «آقای قالیباف در این جلسه عنوان کرد دیگر این سؤال که در مذاکرات بمانیم یا نمانیم مطرح نیست، ما باید در مذاکرات بمانیم و آن را پیش ببریم. رئیس مجلس گفت این موضوع مطرح است که باید چگونه مذاکرات را پیش ببریم تا برای ما انتفاع اقتصادی داشته باشد، البته در این انتفاع اقتصادی حفظ ساختار هسته‌ای ایران بر هر چیز دیگری تقدم دارد یعنی این‌طور نیست که ما بگوییم سود اقتصادی ببریم و از سوی دیگر ساختار هسته‌ای‌مان را از بین ببریم.» نماینده تبریز اعلام کرد: «آقای قالیباف اظهار کرد که در مذاکرات بخشی از خواسته‌های ما برآورده شده اما هنوز موضوعات حل‌نشده‌ای وجود دارد که بیشتر به تضمین‌ها بازمی‌گردد، ما هم متوجه هستیم که این موضوع مستلزم زمان است و ما هم خودمان را ملزم می‌دانیم که تعهدات‌مان پایاپای و متعادل انجام شود. آقای قالیباف در این نشست همچنین عنوان کرد که یکی دیگر از موضوعاتی که روی آن تأکید داریم بحث پادمان است که باید حل و فصل شود و علامت سؤال‌هایی که  روی فناوری هسته‌ای ما وجود دارد برطرف شود و تحریم‌ها بخصوص تحریم‌های هسته‌ای برداشته شود.» علیرضابیگی گفت: «رئیس مجلس در پایان عنوان کرد که مذاکرات هنوز نهایی نشده و نتیجه مذاکرات باید مراحل تصویب و تأیید را در ساختارهای نظام جمهوری اسلامی ایران طی کند.»
بازگشت علی باقری به وین
مذاکرات دور هشتم به دلیل عدم اراده سیاسی امریکا و تلاش این کشور برای حفظ خاصیت بحران سازی برجام و موضوعات باز در توافق احتمالی از طولانی‌ترین مذاکرات وین شده است. با این وجود خبرها حکایت از این موضوع دارد که شورای عالی امنیت ملی در آخرین جلسه خود با بررسی روند و نتایجی که تاکنون از مذاکرات وین حاصل شده بر ضرورت تحقق مطالبات قانونی و منطقی ایران که در محدوده خطوط قرمز کشورمان قرار دارد تأکید کرده است. علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران نیز شب گذشته (یکشنبه) با دستور کار مشخص برای پیگیری مذاکرات با هدف حل مشکلات باقی مانده که حصول توافق را با چالش‌های مهمی از سوی امریکایی‌ها مواجه نموده عازم وین شد.
نورنیوز ضمن اعلام خبر گفت وگوی تلفنی شمخانی و مشاور امنیت ملی انگلیس درباره مذاکرات وین درخصوص جلسه شورای عالی امنیت ملی پیرامون مذاکرات رفع تحریم نوشت: «در جلسه شورای عالی امنیت ملی بر ضرورت حل سریع مسائل باقی مانده که مذاکرات را در «مرز توافق یا بن‌بست» قرار داده، تأکید و پذیرش هرگونه توافق منوط به تعیین تکلیف این موضوعات شده است. از نظر ایران هیچ گونه قید زمانی نمی‌تواند مانع ادامه مذاکرات تا حصول نتیجه و دستیابی به توافق خوب شود و فضا سازی‌های رسانه‌ای در مورد به پایان رسیدن زمان مذاکرات و... نباید مورد اعتنا قرار بگیرد.» حالا باید دید آیا امریکا اراده لازم برای جبران گذشته را خواهد داشت یا خیر؟

بــرش
نشست فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی
با حضور وزیر امور خارجه

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از جلسه فوق‌العاده این کمیسیون با حضور وزیر خارجه برای بررسی آخرین تحولات صورت گرفته در مذاکرات وین خبر داد و گفت که این جلسه فردا تشکیل می‌شود. پیش از این ابراهیم عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرده بود: کمیسیون امنیت ملی روز دوشنبه ساعت ۱۲:۳۰ جلسه‌ای با حضور امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه برای مذاکرات وین تشکیل می‌دهد. همچنین نمایندگان مجلس خواستار بررسی مذاکرات وین در جلسه‌ای با حضور وزیر امور خارجه شدند و نایب رئیس مجلس از احتمال برگزاری این جلسه در روز سه‌شنبه خبر داد. به گزارش ایرنا، سید غنی نظری در نشست علنی دیروز- یکشنبه (۸ اسفندماه) در روند بررسی لایحه بودجه در اخطار قانون اساسی گفت: وزیر امور خارجه باید برای تشریح روند مذاکرات در مجلس حضور یابد و به  نمایندگان گزارش دهد، زیرا نمایندگان باید در مقابل ملت پاسخگو باشند. سید نظام موسوی نیز در جمع خبرنگاران گفته است: احتمال دارد روز سه‌شنبه جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی مذاکرات وین برگزار شود.