خودروهای چینی ناایمن تر از پراید!

بررسی وضعیت ایمنی تعدادی از خودروهای مورداستفاده در ایران نشان می دهد که خودروهای پراید و تیبا به خاطر وضعیت نامطلوب ایمنی شان به سختی 2 ستاره از 5 ستاره را توسط موسسات تست ایمنی دریافت می کنند. اما جالب است که برخی خودروهای چینی که در داخل کشور استفاده می شوند توان دریافت حتی یک ستاره را هم ندارند. بر اساس گزارشی که مرکز پژوهش های مجلس چندی پیش منتشر کرده، خودروهای وارداتی بیشتر 4 یا 5 ستاره دارند و خودروهایی چون پژو206، سمند و ... با کسب 3 ستاره ایمنی، یک حداقل قابل قبول دارند. از خودروهای تازه وارد نیز رنوکوئید وضعیت بسیار بدی دارد اما وضعیت پژو 2008، 30 و 208 قابل قبول است. بر اساس این گزارش خودرویی با کمتر از 3 ستاره از لحاظ امنیتی قابل قبول نیست.
پراید، یک کابوس واقعی
بر اساس این گزارش، خودروی پرتیراژ پراید، در تست تصادف، به سختی امتیاز 2 ستاره از 5 ستاره را به خود اختصاص می دهد. در این گزارش در این مورد توضیح داده شده است که در نتایج تست مؤسسه ایمنی بزرگراه های آمریکا، خودروی پراید بدترین خودروی سواری، شناخته شده که می تواند جان سرنشینانش را به طرز وحشتناکی به خطر بیندازد. پراید در تست تصادف، دچار انحراف شدید در ستون، درها و سقف می شود. کابین سرنشینان تاب برمی دارد، در خودرو باز می شود و داشبورد هم صدمه شدید به پای راننده می زند. جلوی خودرو به شکلی جمع می شود که بسیاری از قطعات کاپوت مانند موتور در تصادف شدید وارد کابین می شود.
پژو 206؛ یک حداقل قابل قبول


خودروی پژو 206 از نظر ایمنی، سه ستاره از پنج ستاره مؤسسه EuroNCAP را گرفته است. ازجمله ویژگی های ایمنی پژو 206 این است که در هنگام سانحه رانندگی و تخریب کاپوت خودرو، جابه جایی موتور به سمت داخل کابین نبوده و به سمت زمین (پایین) جابه جا می شود و در نتیجه به راننده و سرنشین کنارش آسیب وارد نمی کند.
سمند؛ سه ستاره به سختی
تست تصادف این خودروی بومی، توسط موسسات معتبر بین المللی انجام نشده، اما با توجه به این که پلتفرم این خودرو شبیه پژو 405 است، احتمالا در صورتی که  مؤسسه EuroNCAP آن را تست کند، به سختی سه ستاره را به دست خواهد آورد. تست تصادف سمند در شرکت مایر انگلستان انجام شده و در این تست، سقف سمند تاخورده (خمیدگی به داخل اتاق) و نیز رکاب باعث شکستگی پای آدمک در این تست شده است. ایربگ آن به موقع کار کرده و خوشبختانه به خاطر این که وزن عقب و جلوی سمند متناسب است، حین تصادف، عقب خودرو بلند نمی شود. سالم ماندن ستون ها، خرد شدن شیشه های جلو، موجب شده سمند ازسوی شرکت انگلیسی مایر، استانداردهای ایمنی را کسب کند.
تیبا؛ شتر گاو پلنگ
تیبا ترکیبی از ریو و پراید است و از آن هم تست تصادف گرفته شده است. فیلم تست تصادف این خودرو نشان می دهد که در خودرو هنگام تست، باز می شود و ستون های سقف هم تاب بر می دارد که نشان می دهد وضعیت ایمنی خودرو مناسب نیست و احتمالا به سختی می تواند دو ستاره ایمنی را کسب کند. درواقع سطح ایمنی این خودرو مناسب نیست.
مزایا و معایب پژو پارس
یکی از مهم ترین نقص هایی که خودرو پژو پارس دارد و می تواند راننده را با خطر جانی رو به رو کند، این است که در تصادف، میل فرمان و پدال ها به داخل اتاق خودرو وارد شده و احتمال آسیب به سرنشینان زیاد است. البته قسمت های زیرین خودرو مثل شاسی و قسمت زیرین کلاف بدنه، مقاومت خوبی دارند ولی قسمت های بالای بدنه استحکام چندانی ندارد و ممکن است هنگام واژگونی خودرو به سرنشینان آسیب وارد کند. همچنین این خودرو از نظر هندلینگ تعادل خوبی دارد. پژو پارس با توجه به پلتفرم مشابه با خودروی 405 احتمالا به سختی می تواند سه ستاره از مؤسسه EuroNCAP را کسب کند.
تندر90؛ 3 ستاره و مزایای امنیتی قابل قبول
ایمنی تندر 90 در سطح مناسبی قرار دارد و توانسته است سه ستاره ایمنی را به خود اختصاص دهد. قطعات داخلی تندر 90، طوری طراحی شده که هنگام تصادف فشرده می شود. همچنین از آن جایی که مخزن سوخت در کف خودرو و به دور از کمک فنرها قرار گرفته، اگر تصادف از عقب رخ بدهد کمترین احتمال برای سوراخ شدن آن توسط اجزای کمک فنر وجود دارد. وجود یک لایه عرضی در پشت صندلی عقب، خطر ورود اشیا از صندوق عقب به کابین را محدود می کند. ساختار لانه زنبوری داشبورد که از پلی پرولین جاذب نیرو ساخته شده در اثر ضربه از جلو، خطر آسیب به زانو را کاهش می دهد.
5 ستاره برای پژو 2008
این خودرو توانسته از نظر سطح ایمنی پنج ستاره را از مؤسسه EuroNCAP دریافت کند. با توجه به وجود ایربگ های جلو و ایربگ های جانبی بدن و سر برای راننده و سرنشین جلو، بهترین کارایی را در حفاظت از سرنشین بزرگسال دارد به گونه ای که در تصادف از روبه رو تنها ضربه بسیار اندکی به قفسه سینه و ساق پای راننده می زند و همچنین در تصادف از عقب، ضربه کمی به گردن راننده وارد می شود. همچنین این خودرو با داشتن تجهیزات ایمنی همچون کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) ، یادآور کمربند ایمنی، سیستم محدودکننده سرعت و دوربین عقب، توانسته همه پنج ستاره سطح ایمنی را کسب کند. البته از نقاط ضعف این خودرو این است که مجهز به ترمز بحرانی خودکار AEB و سیستم های کمک راننده در حفظ مسیر حرکت نیست.
رنوکوئید؛ جانشین بدون ستاره پراید!
رنو کوئید که به تازگی در سبد خودروهای ایرانی با عنوان رنوکوئیک جای گرفته است و قرار است جای پراید را بگیرد، از نظر ایمنی وضعیت چندان مطلوبی ندارد. در سال 2015، در تست تصادف رنو کوئید ساخته شده برای هندوستان که شامل یک کیسه هوا برای راننده بود، هیچ ستاره ای دریافت نشد. پس از به دست آمدن نتیجه تست، شرکت رنو این خودرو را تقویت و شاسی آن را اصلاح کرد. در نسخه صادراتی رنوکوئید به برزیل، شاسی خودرو و تجهیزات ایمنی آن نسبت به هندوستان بهبود یافته است و پیش بینی می شود در صورت تست این خودرو با طراحی جدید، حداکثر بتواند یک ستاره ایمنی را کسب کند. دو نمونه از آن تست شده؛ یکی با ایربگ و دیگری بدون ایربگ، که در هر دو مورد تنها توانسته برای حفاظت از کودک دو ستاره دریافت کند اما برای حفاظت از بزرگسال موفق به دریافت هیچ ستاره ای نشده است. در نمونه بدون ایربگ ضربات شدیدی به سر و قفسه سینه راننده و در نمونه با ایربگ نیز ضربات شدیدی به سینه و بالاتنه وارد می شود.
رنو کوئید، چالش ایمنی در آینده
درباره ایمنی این خودرو هم اکنون سؤال مهمی که مطرح می شود، این است که تولید داخل این خودرو از کدام نوع طراحی بهره برده است. شایان ذکر است که با توجه به این که تعداد بسیاری از خودروهای تولیدی سایپا توسط این خودرو جایگزین خواهد شد،  موضوع ایمنی آن محل ایراد اساسی است که باید به آن توجه شود.
مرکز پژوهش های مجلس چالش ایمنی رنوکوئید را آن قدر جدی دانسته است که در چکیده گزارش خود نیز تاکید کرده که  در قراردادهای تولید مشترک خودرو با شرط رعایت سطح ایمنی خودروها در بازار اروپا، می توان به ایمن بودن آنها اطمینان کرد، اما سطح ایمنی در خودروهای ساخت داخل مانند رنوکوئید، که احتمالا  بخش بزرگی از بازار را در اختیار خواهد گرفت (با توجه به تجربه تولید این خودرو در کشور هند) می تواند محل اصلی چالش ایمنی در سال های آتی باشد.
وضعیت سایر تازه واردها چطور است؟
اگرچه رنوکوئید وضعیت ایمنی بسیار بدی دارد اما سایر خودروهایی که با قرارداد اخیر خودرویی به بازار کشور خواهند آمد وضعیت بهتری دارند. از بین خودروهایی که قرار است طبق قراردادهای جدید شرکت های ایران خودرو و سایپا با شرکت پژو سیتروئن، در داخل کشور تولید شوند، پژو 208 و 2008 از نظر ایمنی بیشترین سطح یعنی پنج ستاره را از مؤسسه EuroNCAP دریافت کرده اند. شایان ذکر است که پژو 208 ساخت برزیل، عملکرد ضعیفی در تست جانبی داشته و توانسته سه ستاره را از مؤسسه LatinNCAP دریافت کند. پس از پژو 208 و 2008، خودروی سیتروئن C3 توانسته سطح ایمنی چهار ستاره را از مؤسسه EuroNCAP دریافت کند. دو خودروی سیتروئن C-Elysee و پژو 301 با سه ستاره، پایین ترین سطح ایمنی را در میان خودروهای قراردادهای جدید ساخت مشترک به خود اختصاص داده اند.
ام وی ام 110 در وضعیت قرمز
اما وضعیت خودروهای چینی از پراید و رنوکوئید هم بدتر است به گونه ای که خودروهایی چون ام وی ام و جک بدون ستاره یا یک ستاره هستند. در حالی که پراید حداقل 2 ستاره ایمنی را دریافت می کند. در تست LatinNCAP خودروی MVM 110 نتوانسته هیچ ستاره ای دریافت کند. در تست ، مشخص شده علاه بر اینکه سقف آن خم می شود، درهای آن باز شده و احتمال اینکه سرنشین ها به بیرون خودرو پرتاب شوند بسیار است. علاوه بر این، قطعات داخل جلوی خودرو، صدمه شدیدی به سرنشین ها خواهد زد؛ به طوری که آسیب وارد شده به آدمک تست راننده در ناحیه سر، گردن و بالاتنه در حد قرمز است که نمی تواند وضعیت خوبی باشد. خودروی JAC هم فقط یک ستاره ایمنی در حفاظت از بزرگسالان می گیرد.
Geely Emgrand EC7 و MG6؛ چهارستاره های چینی
البته برخی دیگر از خودروهای چینی وضعیت بهتری دارند. بر اساس این گزارش، خودروی Geely Emgrand EC7 تنها خودروی تست شده از برند Geely در EuroNCAP است و توانسته با عملکرد نسبتاً خوبی در حفاظت از بزرگسالان و کودکان و همچنین تجهیزات ایمنی، 4 ستاره ایمنی را کسب کند. اما این خودرو در قسمت ایمنی عابر پیاده عملکرد بسیار ضعیفی داشته است.
خودروهای وارداتی؛ بیشتر 5 ستاره
وضعیت ایمنی سایر خودروهای چینی نیز جالب نیست. چنانچه جدول زیر نشان می دهد، این خودروها بیشتر بدون هیچ ستاره ایمنی عرضه می شوند. این گزارش اشاره ای هم به وضعیت خودروهای وارداتی کرده است که بیشتر 5 ستاره هستند.

پیشنهاد الزامی شدن درج سطح ایمنی واقعی
مرکز پژوهش ها در مقام پیشنهاد هم تاکید کرده است که با توجه به حاکم نبودن فضای رقابتی واقعی در بازار خودروی ایران و عدم الزام خودروسازها به رعایت موارد ایمنی و اعلام آن به مشتریان، پیشنهاد می شود نهاد حاکمیتی و متولی امر تولید بر رعایت و اعلام سطح ایمنی خودروها نظارت کند و خودروسازها به درج سطح ایمنی واقعی در آگهی ها و قراردادهای فروش همانند معیار مصرف سوخت، ملزم شوند. همچنین لازم است سازمان ملی استاندارد ایران نیز آزمون های سطح ایمنی داخلی را برای خودروسازها تدوین و اجرایی کند.