مذاکره در حیاط‌خلوت روسیه

بنفشه غلامی/ در چهارمین روز از جنگ اوکراین، طرفین درگیر، در کنار ادامه نبردها در میدان و پرتاب گلوله به سمت یکدیگر، حرکت در مسیر دیپلماسی را نیز آغاز کردند و بعد از چراغ سبز رئیس‌جمهور اوکراین به آغاز مذاکرات، نمایندگان روسیه وارد بلاروس شدند تا با ورود همتاهای اوکراینی خود به این کشور، گره بحران را با دستان دیپلماسی بگشایند. در این میان برخی کشورهای غربی نیز از گسیل کمک‌های نظامی خود به اوکراین خبر دادند.
به گزارش «اسپوتنیک»، پس از آنکه روز شنبه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خبر داد آماده نشستن پای میز مذاکره با مسکو بدون قیدوشرط است، وزارت خارجه روسیه با وجود تأکیدهای قبلی بر این مسأله، با چشم بستن بر شرط‌های خود، دست رد بر سینه «زلنسکی» نزد.
به گفته «دیمیتری پسکوف» با توجه به مخالفت کی‌یف برای انجام مذاکرات در مینسک، صبح دیروز نمایندگان روسیه وارد شهر گومل در جنوب شرقی بلاروس که نزدیک به مرز هر دو کشور روسیه و اوکراین است، شدند و اعلام کردند: «منتظر ورود نمایندگان اوکراین هستیم.» اما ساعتی بعد «زلنسکی» از طریق اکانت تلگرامی خود، پیامی را منتشر و اعلام کرد، کی‌یف بلاروس را به عنوان محل مذاکرات نمی‌پذیرد زیرا بسیاری از موشک‌هایی که شهرهای شمالی اوکراین را هدف گرفتند، از بلاروس شلیک شدند.
او در این پیام تلگرامی با نگاهی به اعلام آمادگی جمهوری آذربایجان و ترکیه برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین، پیشنهاد کرد، این مذاکرات می‌‌تواند در ورشو (که در این مدت با پذیرش مهاجران از اوکراین، کمک زیادی به مردم این کشور کرده است)، استانبول یا باکو انجام شود. اظهارات «زلنسکی» درباره شلیک موشک‌ها با واکنش «الکساندر لوکاشنکو» روبه‌رو شد. رئیس‌جمهور بلاروس تأکید کرد: «هیچ موشک یا نظامی بلاروسی در این حملات نقش نداشته‌اند و هیچ خودروی زرهی بلاروس از مرز اوکراین عبور نکرده است. زیرا روسیه نیاز به هیچ کمکی ندارد.» این در حالی است که او پیش‌تر اعلام کرده بود: «هر چند مینسک در این جنگ مداخله نمی‌کند، اما کاملاً آماده است تا در صورت لزوم به روسیه به عنوان متحد خود کمک کند.»


«زلنسکی» در حالی خواهان تغییر محل مذاکره با روسیه شد که همزمان با او «میخایلو پودولیاک»، مشاور وی روسیه را متهم به ادعای مذاکره کرد و گفت انتخاب بلاروس به عنوان محل مذاکرات پروپاگاندا است در حالی که اوکراین خواهان مذاکرات واقعی است. با این حال عصر دیروز «اسپوتنیک» خبر داد، در آستانه مهلتی که روسیه برای مذاکرات تعیین کرده بود، اوکراین خبر داد، نمایندگان این کشور راهی شهر گومل شدند تا با طرف روسی دیدار و مذاکره کنند. با این حال سایت شبکه خبری «الجزیره» گزارش کرد، مکان این مذاکرات گومل نیست و منطقه‌ای نزدیک به مرز دو کشور اوکراین و بلاروس برای این منظور در نظر گرفته شده است. بنا بر این گزارش، «زلنسکی» بعد از تماس تلفنی که با «لوکاشنکو» داشت، درباره اصرار بر تغییر مکان مذاکره تجدیدنظر کرد.
ارسال کمک‌های نظامی غرب به اوکراین
با وجود علاقه‌مندی مسکو و کی‌یف به آغاز مذاکرات صلح، در عرصه میدانی، دیروز نه‌تنها نبردها بین طرفین با شدت و حدت کامل ادامه داشت که شماری از کشورهای غربی از گسیل کمک‌های نظامی خود به اوکراین خبر دادند. به گزارش خبرگزاری «دویچه وله»، «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان در سخنانی در پارلمان کشورش از گسیل کمک‌ها به اوکراین خبر داد و گفت: «ما باید در زمانی که اوکراین نیاز دارد، به آن کمک کنیم. در شرایط فعلی هیچ پاسخ دیگری به تهاجم پوتین در دسترس نیست، جز کمک نظامی به اوکراین.» وی در حالی این سخنان را بیان کرد که آلمان روز شنبه از ارسال یکهزار سلاح ضد‌تانک و 500 موشک استینگر به اوکراین خبر داد. «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه نیز خبر داد، به اوکراین کمک نظامی خواهد کرد. وی با این حال جزئیات این کمک‌ها را فاش نکرد. جمهوری چک هم که پیشتر از ارسال 4‌هزار مهمات توپخانه‌ای به اوکراین خبر داده بود، اعلام کرده 30‌هزار قبضه سلاح کمری، 7‌هزار مسلسل، 3‌هزار تیربار و یک میلیون فشنگ به اوکراین خواهد فرستاد. هلند هم از دیگر کشورهای اروپایی بود که از ارسال مهمات به اوکراین خبر داد و ضمن تأکید بر اینکه تعداد زیادی مسلسل تک‌تیرانداز و کلاهخود به این کشور می‌‌فرستد، تأکید کرد 200 موشک استینگر که موشک‌های ضدهوایی هستند، در میان کمک‌های این کشور به اوکراین دیده می‌‌شود. بلژیک هم از ارسال 2‌هزار مسلسل و 3‌هزار و 800 تن سوخت به اوکراین خبر داده است. لهستان و پرتغال نیز بدون اشاره به نوع کمک‌های خود اعلام کردند، با ارسال ده‌ها هزار مهمات به اوکراین کمک کرده‌اند. فرانسه، آلمان، فنلاند، سوئد، ایسلند و دانمارک نیز از بسته شدن حریم هوایی خود روی هواپیماهای روسیه خبر دادند. انگلیس، لهستان، بلغارستان، جمهوری چک، رومانی و همچنین کشورهای حوزه دریای بالتیک شامل لیتوانی، لتونی و استونی نیز دیگر کشورهایی بودند که اعلام کردند بزودی اقدام به چنین کاری خواهند کرد.
غربی‌ها علاوه بر این با اعمال تحریم سوئیفت بر شماری از بانک‌های روسیه به کمک اوکراین رفتند. به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا، فرانسه و امریکا به اضافه کمیسیون اروپا موافقت کردند تا همه بانک‌های روسیه که در حال حاضر تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارند، در سوئیفت نیز تحریم شوند. با این حال هنوز مشخص نیست زمان اجرای تحریم این بانک‌ها در سوئیفت چه زمانی باشد. زیرا از آخر هفته قبل که بانک مرکزی روسیه تحریم شد، تا عصر دیروز تحریم‌های این بانک هنوز اجرایی نشده بود.
همزمان با این کمک‌ها، «دویچه وله» نیز خبر داد، «ولودیمیر زلنسکی» از شورای امنیت خواسته است، روسیه را از این شورا اخراج کنند. پیش‌تر نیز شماری از قانونگذاران امریکایی اعلام کرده بودند، در حال تهیه طرحی در این خصوص هستند.