جزئیاتی از جلسه غیرعلنی مجلس درباره مذاکرات وین ضمانت در وین، دغدغه بهارستانی‌ها

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، جزئیاتی از جلسه غیرعلنی نمایندگان درباره مذاکرات وین را تشریح کرد.
به گزارش ایسنا، سید نظام الدین موسوی در نشست خبری درباره جلسه غیرعلنی مجلس گفت: جلسه غیرعلنی نمایندگان با رئیس مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای برگزار شد و تاکید بر این است که آمریکایی‌ها باید ضمانت بدهند.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: در مذاکرات هسته‌ای در درجه اول باید قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس در نظر گرفته شود.
موسوی گفت: چارچوب مذاکرات باید در همین مسیر باشد؛ مجلس بر این موضوع نظارت می‌کند و ما از مذاکره کنندگان در چارچوب منافع ملی حمایت می‌کنیم. وی با اشاره به سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه غیرعلنی افزود: آقای قالیباف تاکید کرد موضوع هسته‌ای برای ما مهم است و از حقوق هسته‌ای خود عدول نمی‌کنیم و هر مذاکره و توافقی باید حقوق هسته‌ای ما را تضمین کند.


سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در ادامه افزود: ما با تحریم‌های ظالمانه آمریکا مواجه هستیم، اگر جایی تعهد یا تضمینی می‌دهیم، باید تعهد متقابل هم وجود داشته باشد که رفع تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی باشد.
موسوی با اشاره به بی اثر شدن تحریم‌ها در این سال‌ها گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر تحریم‌ها اثر خودش را از دست داده، ولی، چون تعهداتی دادیم و باید به تعهدات تا زمان پایان راستی آزمایی پایبند باشیم، باید انتفاع اقتصادی را هم در نظر داشته باشیم. وی افزود: آمریکا باید در مقابل تعهداتش ضمانت بدهد؛ ضمانت‌ها مختلف است، مثلا ضمانت ذاتی، حقوقی، سیاسی و اقتصادی که اگر این ضمانت‌ها وجود نداشته باشد تعهدات ما بی معنی خواهد بود؛ تعهد همراه با ضمانت است.
ما خودمان را ملزم می‌دانیم که تعهدات‌مان پایاپای و متعادل انجام شود
همچنین نماینده تبریز جزئیاتی از جلسه غیر علنی نمایندگان و گزارش قالیباف درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین را تشریح کرد.
به گزارش انتخاب، احمد علیرضا‌بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی از جلسه غیر علنی مجلس پیش از آغاز جلسه علنی خبر داد و به تسنیم گفت: در این جلسه آقای قالیباف رئیس مجلس گزارش از آخرین وضعیت مذاکرات وین به نمایندگان ارائه کرد.
وی افزود: آقای قالیباف در این جلسه غیرعلنی عنوان کرد دیگر این سوال که در مذاکرات بمانیم یا نمانیم مطرح نیست، ما باید در مذاکرات بمانیم و آن را پیش ببریم.
نماینده تبریز در مجلس ادامه داد: رئیس مجلس گفت این موضوع مطرح است که ما باید چگونه مذاکرات را پیش ببریم تا برای ما انتفاع اقتصادی داشته باشد، البته در این انتفاع اقتصادی حفظ ساختار هسته‌ای ایران بر هر چیز دیگری تقدم دارد یعنی این‌طور نیست که ما بگوییم سود اقتصادی ببریم و از سوی دیگر ساختار هسته‌ایمان را از بین ببریم.
علیرضابیگی اضافه کرد: آقای قالیباف اظهار کرد که در مذاکرات بخشی از خواسته‌های ما برآورده شده اما هنوز موضوعات حل‌نشده‌ای وجود دارد که بیشتر به تضمین‌ها باز می‌گردد، ما هم متوجه هستیم که این موضوع مستلزم زمان است و ما هم خودمان را ملزم می‌دانیم که تعهدات‌مان پایاپای و متعادل انجام شود.
وی اظهار کرد: آقای قالیباف در این نشست همچنین عنوان کرد که یکی دیگر از موضوعاتی که ما بر روی آن تاکید داریم بحث پادمان است که باید حل و فصل شود و علامت سوال‌هایی که بر روی فناوری هسته‌ای ما وجود دارد برطرف شود و تحریم‌ها به‌ خصوص تحریم‌های هسته‌ای برداشته شود.
نماینده تبریز گفت: رئیس مجلس در پایان عنوان کرد که مذاکرات هنوز نهایی نشده و نتیجه مذاکرات باید مراحل تصویب و تایید را در ساختارهای نظام جمهوری اسلامی ایران طی کند.
علیرضا بیگی خاطرنشان کرد: دغدغه نمایندگان در این جلسه در خصوص حفظ ساختار هسته‌ای کشور بود که بر روی آن تاکید داشتند و مصّر بودند که حفظ ساختار هسته‌ای ما چگونه صورت خواهد گرفت.
همچنین حسین نوش آبادی در گفت و گو با ایسنا، در توضیح مباحث مطرح شده در جلسه غیر علنی مجلس گفت: آقای قالیباف توضیحاتی درباره جلسه روز گذشته شورای عالی امنیت ملی مطرح کردند که این جلسه با حضور آقای باقری رئیس تیم مذاکره کننده تشکیل شده است و بحث‌های بنیادی و اصولی در آن مطرح شده است لذا حتما راهکار مناسبی برای تصمیم گیری خوب و مذاکره خوب اتخاذ می شود و به موقع بحثها در تیم مذاکره کننده دنبال خواهد شد.
رئیس فراکسیون دیپلماسی بین المللی و منافع ملی مجلس ادامه داد: آقای قالیباف گزارش اجمالی و کلی بسته از جلسه دیروز شورای عالی امنیت ملی و مباحث مطرح شده بیان کرد و همچنین به ارائه توضیحاتی درباره سیاست‌هایی که باید اعمال شود، و تصمیم گیری هایی که نسبت به این مسائل باید صورت گیرد،‌ پرداخت.
سایر اخبار این روزنامه
آیا صدا و سیما می‌تواند مخاطبان را با برنامه‌های تحویل سال راضی کند؟ تکرار برنامه‌های گفت‌وگو محور برای تحویل سال سیف الرضا شهابی حمله روسیه به اوکراین نفی واقعیت تاریخی یا در دام آمریکا و ناتو؟ ۷۰ درصد این ارز نصیب میلیاردرها شد ایجاد ارز ۴۲۰۰ تومانی اشتباه بزرگ و تداوم آن اشتباه بزرگ‌تر قاسمی جزئیات مدیریت هوشمند کرونا در نوروز را تشریح کرد جریمه میلیونی واکسن نزده‌ها جزئیاتی از جلسه غیرعلنی مجلس درباره مذاکرات وین ضمانت در وین، دغدغه بهارستانی‌ها آیا پوتین با حمله به اوکراین به دنبال احیای شوروی سابق است؟ حمله به اوکراین و تهدید پنهان جهانی « ابتکار» وضعیت بازار سرمایه در سال آینده را بررسی کرد کشمکش بورس و بهره بانکی در سال ۱۴۰۱ معاون اول رئیس جمهوری: بازار سرمایه باید یکی از امن ترین بخش‌ها در کشور باشد خطیب‌زاده: هیچ ضرب الاجلی را قبول نمی‌کنیم پاسخ ایلان ماسک به توییت تهدیدآمیز مدیر آژانس فضایی روسیه گفت‌وگوی شمخانی و مشاور امنیت ملی انگلیس درباره مذاکرات وین تاثیر جنگ در اوکراین بر مذاکرات وین سه گره مهم باقیمانده تا احیای برجام آمریکا به دنبال میانجیگری «امارات» برای توقف جنگ روسیه علیه اوکراین اوکراین مذاکره در بلاروس را پذیرفت