وداع با دولت خودخوانده

با تسلط نیروهای عراقی بر مسجد نوری موصل، نخست وزیر عراق اعلام کرد حکومت خودخوانده داعش بر موصل، به پایان رسید. با آزادسازی موصل، کاربران فضای مجازی نیز خود را در شیرینی این آزادی شریک کردند. برخی از کاربران نوشته‌اند: «موصل را خدا آزاد کرد». وزارت دفاع عراق اعلام کرد که در تمامی مناطق شهر موصل نیروهای داعش پاکسازی شدند. به اين ترتيب، شهر تاریخی موصل بار دیگر به قلمرو حاکمیت دولت عراق بازگشت. موصل، سومین شهر بزرگ عراق (پس از بغداد و بصره)، سه‌شنبه ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴/ ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ به تصرف داعش و متحدانش درآمد.
مسجد النوری محلی است که ابوبکر البغدادی در سال 2014 خلافت خود خوانده خود را در آن اعلام کرد.
به گزارش العالم، در پی تسلط نیروهای عراقی بر مسجد جامع النوری در موصل، تلویزیون رسمی این کشور از سقوط گروه تروریستی داعش در این شهر خبر داد.
وزارت دفاع عراق نیز اعلام کرد: «هیچ منطقه‌ای در موصل برای داعش باقی نمانده است».عبدالامیر عبدالرشید یارا... فرمانده عملیات قادمون یا نینوی، روز پنج شنبه اعلام کرد که نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم عراق، مسجد جامع النوری، مناطق الحدباء و السرجخانه را از دست تروریست ها آزاد کرده اند و پیشروی همچنان ادامه دارد.


نخست وزیر عراق نيز در بیانیه ای، وعده داد که نیروهای عراقی، داعشی ها را تا قتل یا دستگیری آنان تعقیب خواهند کرد و بازگشت مسجد النوری و مناره الحدباء را به دامن عراق، به منزله پایان دولت باطل داعش توصیف کرد.
برخلاف اعلام آزادی مسجد النوری و مناره الحدباء طی ساعات گذشته و اولین اظهارات نخست‌وزیر عراق در این خصوص، اما هنوز به‌طور رسمی آزادی کامل موصل اعلام نشده است.
العبادی در اظهاراتی که رسانه‌های عراقی بخش کمی از آن را به‌صورت فوری منتشر کرده‌اند، گفته است، بازگشت مسجد النوری و مناره الحدباء به منزله پایان دولت باطل داعش است و تعقیب تروریست های داعشی را تا قتل یا دستگیری آخرین نفر آنان ادامه خواهیم داد.
پیام تبریک روحانی برای رهبران عراق
رییس جمهوری با تبریک آزادسازی موصل در پیامی تويیتری، وزیدن ‏نسیم آزادی در این شهر را بعد از سه سال اشغال و خشونت و کشتار، به مردم عراق، ایران و منطقه تبریک گفت. وی همچنین در پیام های جداگانه‌ای به همتای عراقی خود، نخست وزیر عراق و مرجع عالی‌قدر شیعیان، این پیروزی بزرگ را تبریک گفت.