کانال عباس‌آباد قتلگاه کودکان ری

کانال عباس‌آباد قتلگاه کودکان ری  نورا حسینی: کانال فاضلاب عباس‌آباد در این سال‌ها به قتلگاه کودکان و نوجوانان جنوب تهران تبدیل شده است، بارها خبر تلخ مرگ کودک و نوجوانانی که در این کانال سقوط کرده و جان خود را از دست داده‌اند، منتشر شده و مدتی سرپوشیده‌شدن این کانال پیگیری شده و بعد از مدتی دوباره صداها خاموش شده است. پنجشنبه هفته گذشته بازهم کودکی شش‌ساله در این کانال جان خود را از دست داد. مرگ تلخ این کودک موضوع تذکر اعضای شورای شهر تهران بود. سه عضو شورای شهر تهران پیش‌از‌این نسبت به وضعیت این کانال هشدار داده و درخواست سرپوشیده‌کردن این کانال را مطرح کرده بودند اما باز‌هم از سوی تصمیم‌گیران مورد بی‌توجهی قرار گرفت.
حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر درخواست کرد کارگروهی برای پیگیری این موضوع تشکیل و اگر لازم بود با وزارتخانه‌ها و استانداری جلسات مشترکی را تشکیل دهد: نباید این تلاش‌های ما مانند سوختن مقوا باشد که به ناگهان گر می‌گیرد و بلافاصله خاموش می‌شود. باید برای به‌نتیجه‌رسیدن این موضوع به مردم زمان‌بندی اعلام کنیم. این دغدغه همه اعضای شوراست تا در کارگروه مشترکی که تشکیل می‌شود، این معضل پیگیری و حل‌وفصل شود.
جعفر شربیانی، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران هم بر لزوم ورود نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی برای برخورد با مسببین حادثه جان‌باختن یک کودک شش‌ساله در کانال عباس‌آباد ری تأکید کرد.
او یادآوری کرد: دو ماه قبل تذکری به وزارت نیرو و آب منطقه‌ای دادم و از خطرات کانال آب عباس‌آباد شهرری صحبت کردم. جلساتی هم در فرمانداری ری برگزار و بودجه‌ای با همت این فرمانداری و شهرداری تهران مناطق ۲۰ و ۱۵ تخصیص داده شد و غریب ۱۰ میلیارد تومان تعهد ایجاد شد که آب منطقه‌ای بتواند در آنجا اقدامات لازم را انجام دهد؛ اما با پیگیری‌هایی که کردیم، متوجه شدیم چنین طرح‌هایی برای مردم محروم و مستضعف ظاهرا برای دوستان اولویت ندارد و در جلسات کارشناسی هر‌بار سنگ‌اندازی می‌کردند و به شکل‌های مختلف برای انجام‌ندادن کار بهانه‌های متعدد می‌آوردند.


به گفته شربیانی این حادثه تلخ حاصل بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی عده‌ای در آب منطقه‌ای تهران است که جایگاهی اشغال کرده‌اند و به مردم ضربه می‌زنند. اگر این موضوع را پیگیری نمی‌کردم، جلسات آن را برگزار نمی‌کردیم و بودجه را با خواهش از دوستان در شهرداری و فرمانداری تخصیص نمی‌دادیم و تذکرات ما پخش نمی‌شد؛ امروز چنین فریاد نمی‌زدیم، وزیر نیرو را مخاطب قرار دادم، وزیر شنید و عکس‌العملی نداشت. نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی باید حرکتی کنند و از وزیر سؤال کرده و استیضاح او را مطرح کنند. کاری کنید افرادی که جان مردم برای‌شان اهمیتی ندارد، تنبیه شوند.
او درخواست کرد که سریعا باید با مسببین برخورد شود تا داغ این کودک متصل به یک کودک دیگر در این منطقه نشود. من به نمایندگی مردم نمی‌گذارم داغ این کودک شش‌ساله خاموش شود و تا سرپوشیده‌شدن این کانال تمام تلاش خود را به کار خواهم گرفت. باید برخورد عبرت‌انگیز با مسببین این حادثه را از دادستان داشته باشیم. محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه‌و‌بودجه شورای اسلامی شهر تهران هم گفت: با وجود آنکه مسئولیت رسیدگی به این موضوع با وزارت نیرو است ولی ضرورت دارد که در مورد این کانال و حوادث رخ‌داده در آن به خود نیز تذکر دهیم. او ادامه داد: در بازدید سه نفر از اعضای کمیسیون برنامه‌و‌بودجه شورای اسلامی شهر تهران از این کانال در قالب طرح رصد، مشکلات احصا‌ شد و با سرعت و در هماهنگی صورت‌گرفته در اصلاحیه بودجه رقم یک‌میلیارد تومان اختصاص یافت. شهرداری نیز پیرو همین پیشنهاد رقم 20 میلیارد تومان را در بودجه 1401 به‌منظور ایمن‌سازی و سرپوشاندن کانال عباس‌آباد در نظر گرفته تا در آینده ما شاهد اتفاقات تلخ در این بخش نباشیم. هرچند‌ این نگرانی وجود دارد که حتی با اختصاص این ارقام حرکتی جهت ایمن‌سازی صورت نگیرد و شرکت آب و فاضلاب اقدامی را در این خصوص در دستور کار قرار ندهد.
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران که او نیز پیش‌از‌این نیز نسبت به خطرآفرین‌بودن این کانال هشدار داده بود، در جلسه روز گذشته شورا گفت: در مهر ‌ماه سال جاری که یک‌و‌نیم‌ماه از شروع کار شورای جدید گذشته بود، از محله عباس‌آباد بازدید کردم و مانند صحبت‌های آقای شربیانی را گفتم. در آنجا کانالی بود که تا آن زمان سه بچه در آن افتاده و غرق شده بودند و گفتم ممکن است مجددا حادثه‌ای رخ دهد و از سازمان آب منطقه‌ای خواهش کرده و با امضای آقای چمران نامه زدیم.
او ادامه داد: گفتند به ما مربوط نیست و مربوط به شرکت آب و فاضلاب است؛ بنابراین به شرکت آب‌و‌فاضلاب نامه زدیم و مثل همه تذکراتی که به‌عنوان اعضای شورا به غیر از شهرداری می‌دهیم که کسی گوش نمی‌دهد، این‌هم به تاریخ سپرده شد و متأسفانه این حادثه مجددا تکرار شد و اگر با مسببین این حادثه برخورد نشود مطمئن باشید باز‌هم در چند ماه آینده شاهد حادثه مشابهی خواهیم بود.
مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری هم گفت: دیگر چه سطحی از مکاتبه و تذکر با یک دستگاه اداری باید برای آنها الزام‌آور باشد و تعیین‌تکلیف بکند و آنها را وادار به انجام کاری کند؟ چهار نفر از نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران در چهار تذکر مفصل و خاص به این مسئله پرداختند. بنابراین خواهشم این است از این چهار نفر که تذکر دادند، پیش‌قدم باشند و این فرایند پیگیری قضائی را که قطعا مدعی‌العموم در این ماجرا ورود خواهد کرد، پیگیری کرده و دیگر اعضا هم نقش مؤثر را ایفا کنند.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران هم درخصوص حادثه کانال عباس‌آباد گفت: به اتفاق عضو هیئت‌رئیسه شورا و هماهنگی که با فرماندار، شهرداری، دادستانی و دادگستری صورت گرفته به فوریت معضلات و مشکلات شهرری که قبله تهران است را بررسی خواهیم کرد: وظیفه استاندار تهران چیست؟ اگر استانداری تهران به‌موقع با گذشت بیش از شش‌ماه از عمر دولت فعلی، به موضوع ورود می‌کرد، آیا شاهد چنین حادثه‌ای ‎بودیم؟
وی افزود: اگر این کانال آب به‌جای جنوب شهر تهران، در یکی از مناطق برخوردار وجود داشت و از کنار منزل یکی از مسئولان رد می‌شد، همین رفتار با آن صورت می‏‌گرفت؟ امروز فشار اقتصادی و گرفتاری‌ها و مشکلات را مردم مستضعف جامعه تحمل می‌‎کنند و بعد وقتی می‌‎خواهیم منابعی را اختصاص دهیم می‌‎بینیم که کم‌توجهی صورت می‌گیرد که این کم‌توجهی یک عقب‌افتادگی است که از دولت گذشته به ارث رسیده است. اما با یک همدلی و همکاری باید آن را برطرف کنیم. مهدی بابایی هم خواستار ورود مدعی‌العموم و دادستان تهران به این حادثه شد: باید نامه‌ای با امضای همه ۲۱ نفر اعضای شورای اسلامی شهر تهران تهیه و خواستار برخورد با خاطیان این پرونده شویم.
احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران هم با یادآوری اینکه شانزدهم شهریورماه در این خصوص تذکر داده است، گفت‌:‌ در دهمین جلسه شورا بود که شهردار وقت منطقه 20 برای ارائه گزارش درخصوص اقدامات و برنامه‌ها در صحن شورا حاضر شده بود و در همین جلسه موضوع ایمنی و لزوم سرپوشیده‌کردن کانال‌های آب محله عباس‌آباد را متذکر شدم‌ اما متأسفانه با گذشت بیش از پنج ماه و در سایه بی‌توجهی به این موضوع مهم، شاهد وقوع چنین حادثه‌ای هستیم. وی ادامه داد‌:‌ در این موضوع نباید مسئولیت سازمان‌های دیگر مانند آب‌و‌فاضلاب را از یاد برد‌ اما آنچه اهمیت دارد مرگ دلخراش این کودک و پیشگیری از وقوع چنین حوادثی است.
صادقی با بیان اینکه به‌ نظر می‌رسد زمان آن فرارسیده تا مکانیسم پیگیری تذکرات و الزام شهرداری، سایر نهادها، سازمان‌ها و مراکزی که در شهر مسئولیت دارند و بعضا هم زیرمجموعه شهرداری تهران نیستند، تغییر کند، گفت‌:‌ شهروندان باید ببینند خواسته‌های آنها که از زبان نمایندگان‌شان به گوش مسئولان می‌رسد، منجر به تغییر و اصلاح مسیر می‌شود و در فرایندی شفاف و در دسترس برای مردم قابل‌پیگیری است.
رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران خواستار تعیین مکانیسم برخورد با متخلفان شد و گفت‌:‌ مجموعه مدیریت شهری باید به‌گونه‌ای با متخلفانی که در بروز چنین حوادث دلخراشی دخیل بودند، برخورد کند که دیگر هیچ مسئولی به‌خود اجازه اهمال‌کاری، آن هم در مواردی که با جان شهروندان سر‌و‌کار دارد را ندهد.
بلیت بازدید برج میلاد برای خارجی‌ها ؛33 دلار
روز گذشته لایحه بهای خدمات بازدید از برج میلاد مورد بررسی قرار گرفت. در توضیح این موضوع نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: بهای خدمات بازدید از برج میلاد بنا به پیشنهاد برج میلاد با رشد 30، 33 و 40‌درصدی پیش‌بینی شده است. بر اساس پیشنهاد ارائه‌شده از سوی شهرداری و برج میلاد تعرفه بازدید از کل طبقات از سوی بازدید‌کننده داخلی 30 درصد، بازدیدکنندگان داخلی از سکوی دیدباز 33 درصد، بازدیدکنندگان خارجی از کل طبقات 40 درصد، بازدیدکنندگان خارجی از سکوی دیدباز 40 درصد در نظر گرفته شده است، درحالی‌که پیشنهاد ما در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در این خصوص افزایش نهایتا 25‌درصدی در کل موارد نسبت به تعرفه‌های سال ۱۴۰۰ است.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطر‌نشان کرد: پیشنهاد شهرداری برای بازدیدکنندگان داخلی از کل طبقات 91 هزار تومان بود که ما پیشنهاد 88 هزار تومان را داریم. بازدیدکنندگان داخلی 65 هزار تومان بوده که ما 61 هزار تومان پیشنهاد داریم، برای بازدیدکنندگان خارجی از کل طبقات 35 دلار بود که پیشنهاد ما 33 دلار است و نهایتا قیمت بلیت برای بازدیدکنندگان خارجی از سکوی دیدباز 20 دلار پیشنهاد شده است. در بخش بازدیدکنندگان خارجی تعرفه‌ها در سال 1400، 15 دلار و 25 دلار بوده است.