تمهیدات ویژه برای بازار شب عید


گروه اقتصادی - به گزارش «ایران»، همه ساله در ایام پایانی سال بازار اقلام اساسی با واریز حقوق و عیدی کارمندان و بازنشستگان با رفت و آمد بیشتری همراه است که برخی مغازه‌داران فرصت را غنیمت شمرده تا بتوانند از آب گل آلود سودهای هنگفتی را به جیب بزنند. به همین دلیل آیت الله رئیسی، وزرای جهاد کشاورزی و صمت را موظف کرد دلایل افزایش قیمت‌ها را با وجود کاهش نرخ ارز بررسی کنند.
رئیس جمهور با تأکید بر لزوم تلاش برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های بیشتر به مردم، از دستگاه‌های اجرایی ذیربط خواست برای جلوگیری از دلال بازی و رشد قیمت‌ها بویژه در روزهای پایانی سال اقدامات و تدابیر لازم و فوری را به کار گیرند. از طرف دیگر بیست و یکمین جلسه ستاد تنظیم بازار دوشنبه 9 اسفندماه به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور وزرای صنعت، معدن وتجارت، جهاد کشاورزی، دادگستری، اقتصاد و راه و شهرسازی برگزار و تصمیمات مهمی در جهت کاهش قیمت برخی اقلام و کالاهای اساسی اتخاذ شد.



معیشت مردم؛ خط قرمز دولت سیزدهم
مخبر در این جلسه با تأکید بر اینکه دولت بر سر منافع مردم با احدی تعارف ندارد، گفت: دولت نمی‌تواند نسبت به سفره و وضعیت معیشتی مردم بی‌تفاوت باشد.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به در پیش بودن ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان تصریح کرد: نباید اجازه دهیم گرانفروشی و نوسان قیمت‌ها، کام مردم را در این ایام تلخ کند. باید محکم و با جدیت پای نظارت و کنترل قیمت اقلام و کالاهای مؤثر در سبد خانوار بایستیم.

تأمین کافی روغن و کاهش قیمت برنج و گوشت قرمز
در این جلسه پس از ارائه گزارش در خصوص آخرین وضعیت روغن خوراکی، تصمیمات لازم برای تأمین ارز مورد نیاز روغن اتخاذ و مقرر شد روغن پخت و پز و سرخ کردنی با همان قیمت‌های مصوب قبل عرضه شود و به مقدار کافی در اختیار مردم، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و صنوف قرار گیرد و روند تأمین روغن برای عرضه در بازار تسریع شود.
کاهش قیمت برنج هندی از ۲۵ هزارتومان به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج پاکستانی از ۲۴ هزار تومان به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و تثبیت برنج تایلندی در همان قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان از دیگر تصمیماتی بود که در این جلسه اتخاذ شد.
در این نشست همچنین مقرر شد قیمت گوشت منجمد گوساله از ۱۱۷ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان کاهش یابد.

تخفیف 50 درصدی پوشاک
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه گزارشی از عرضه مستقیم ۴۵۰۰ قلم کالا در فروشگاه‌های مختلف در سطح کشور ارائه کرد و گفت: اتحادیه پوشاک نیز در ۱۲۵ واحد بزرگ از ۱۰ اسفند تا ۲۰ فروردین عرضه مستقیم پوشاک را فعال خواهد کرد و در این طرح با مشارکت گسترده اصناف فعال در حوزه پوشاک، بین ۲۰ تا ۵۰ درصد تخفیف ارائه خواهد شد.

کاهش قیمت لوازم خانگی
همچنین پیرو جلسه وزارت صمت با تولیدکنندگان لوازم خانگی مقرر شد وضعیت قیمت‌ها در این بازار به زمان شروع به کار دولت در شهریورماه بازگردد و اقدامات لازم برای تأمین ۴۹۶ هزار جهیزیه با تخفیف مناسب برای زوج‌های جوان صورت گیرد.

رصد بازار و برخورد با متخلفین توسط دستگاه‌های نظارتی
در ادامه این جلسه گزارش‌هایی مبنی بر عدم همکاری برخی واحدهای تولیدی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان روند قیمت اقلام برخی از این واحدها نظیر گروه کارخانجات صنعتی تبرک را مورد بررسی قرار داده و گزارش آن را به ستاد تنظیم بازار اعلام کند.
 
اقلام اساسی بر اساس نیاز استان‌ها تقسیم شده است
همچنین  سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در نشست با استانداران سراسر کشور در خصوص تدابیر شب عید گفت: اقلام اساسی بر اساس نیاز استان‌ها تقسیم شده است اما ستاد تنظیم بازار هر استان باید نسبت به چگونگی عرضه آن تصمیم‌گیری کند. ساداتی‌نژاد افزود: رسیدگی به معیشت مردم، همواره مورد تأکید رئیس‌جمهور است.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: با رعایت حال تولیدکنندگان، اقدام لازم برای جلوگیری از سوداگری‌ها و واسطه‌گری‌هایی که با تأخیر در توزیع، قصد افزایش قیمت را دارند، انجام گرفته است. ساداتی‌نژاد ادامه داد: اقلام اساسی بر اساس نیاز استان‌ها تقسیم شده است اما ستاد تنظیم بازار هر استان باید نسبت به چگونگی عرضه آن تصمیم‌گیری کند. وی، نظارت بر قیمت کالاها را راه‌حل مقطعی دانست و در حالی که بر تقویت بازرسی‌ها تأکید داشت، اضافه کرد: راه‌حل اصلی، مدیریت بازار است. اگر کالا به‌طور مناسب در بازار عرضه شود، جایی برای تعیین قیمت توسط دلال‌ها باقی نمی‌ماند.
وزیر جهاد کشاورزی درخصوص محصولات تهیه شده توسط سازمان تعاون روستایی هم اظهار کرد: این سازمان موظف به تهیه محصولات درجه یک است و اگر چنین نشده باشد، حتماً باید عودت داده شود. ساداتی‌نژاد بر اجرایی شدن توزیع هوشمند برای تنظیم بازار هم تأکید کرد و گفت: درصورتی‌که اقلام در اختیار ساختارهای توزیع هوشمند قرار گیرد تا درب منازل مردم ارسال می‌شود که خود روش مناسبی برای حذف واسطه‌ها خواهد بود. وی همچنین با اشاره به اینکه سهمیه بهمن و اسفند واحدهای تولیدی دام ارائه‌شده است، تصریح کرد: برای صدور مجوز مرغداری هیچ محدودیتی وجود ندارد.
 
مردم نگران تأمین میوه شب عید نباشند
  علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز در حاشیه دومین جلسه سخنگویان قوا در این خصوص اظهار کرد: باغداران، میوه‌فروش‌ها و اتحادیه‌ها بیش از میزان مصرف، میوه در انبارهای خود دارند و از سوی دیگر دولت نیز برای تنظیم بازار به اندازه کافی ذخیره‌سازی میوه را انجام داده است. وی گفت: ستاد تنظیم بازار هم برای تأمین میوه شب عید و خرمای ماه مبارک رمضان پیش از این، مصوباتی را داشته است. بهادری‌جهرمی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار، سازمان تعاون روستایی را مکلف به تأمین میوه با همکاری اتحادیه‌ها و صنف‌های مربوطه کرده است، افزود: اکنون انبارهای سازمان تعاون روستایی و دیگر انبارها پر از میوه است و هیچ کمبودی از این نظر وجود ندارد. سخنگوی دولت اضافه کرد: میوه‌ای که برای توزیع در شب عید و تنظیم بازار پیش‌بینی شده بود، در انبارها ذخیره شده و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد. بهادری‌جهرمی در خصوص نظارت بر قیمت بازار نیز گفت: نظارت بر بازار، هم از طریق ستاد تنظیم بازار و هم سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و نیز بخش مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی، به‌صورت مستمر صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه سازمان تعزیزات نیز همکاری خوبی را با این دستگاه‌ها دارد، افزود: بحث نظارت بر بازار به‌صورت سه‌جانبه انجام می‌شود و در مواقعی که گرانفروشی صورت گیرد به‌سرعت رسیدگی می‌شود. سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه، این نظارت‌ها در ایام خاص از جمله شب عید تشدید می‌شود، گفت: این 3دستگاه مانورهایی نیز پیش از این به‌صورت مشترک داشتند و برای تشدید نظارت به‌طور کامل آماده هستند.
 
روند کاهش قیمت گوشت و محصولات کشاورزی ادامه دارد
 سیدسعید راد، قائم‌مقام معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: قیمت سیب‌زمینی نیز رو به کاهش است و در برخی از استان‌ها بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان و در میادین تهران نیز به قیمت ۱۰هزار تومان عرضه می‌شود که باتوجه به شروع برداشت سیب‌زمینی، این روند کاهش قیمت در هفته آینده ادامه‌‌دار خواهد بود.
وی درخصوص نحوه توزیع برنج، گوشت و روغن به قیمت مصوب نیز اظهار داشت: این کالا‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه‌و‌تره‌بار و در صنوف منتخب به مقدار کافی عرضه می‌شود، در خصوص برنج نیز میزان سهمیه کافی برای همه استان‌ها به مقدار ۱۰۰هزار تن تخصیص پیدا کرده که از طریق اداره کل مربوطه در اختیار بخش‌های عرضه قرار خواهد گرفت. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: قیمت‌های تعیین‌شده از این هفته عملیاتی خواهد شد و مشکلی در تأمین و قیمت کالا‌های اساسی نخواهیم داشت.
قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی گفت: اکنون گوشت گرم گوساله داخلی ۱۴۰ هزار تومان به صورت بسته‌بندی و ۱۲۰ هزار تومان به صورت چرخ‌کرده  است. شرکت بازرگانی داخلی دام  سبک و سنگین را از دامدار خرید تضمینی می‌کند که کمک به تولید است، از طرف دیگر روزی 300 هزار دام در تهران کشتار شده و به بازار عرضه می‌شود.
وی افزود: قیمت شکر نیز ثابت مانده و با همان قیمت‌های قبلی به فروش می‌رسد، در بحث خرما نیز جلسات و برنامه‌ریزی‌ها با انجمن خرما و کشاورزان پنج استان فارس، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و کرمان برای ذخیره خرما در ماه رمضان انجام شده و برای ذخایر احتیاطی آن همه تدابیر در نظر گرفته شده و ان‌شاء الله خرما با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان خواهد رسید.
 به گفته راد، در بحث مرغ و تخم‌مرغ آرام‌ترین سال را شاهد هستیم به طوری که هم اکنون قیمت مرغ در بازار کشور در بالاترین حد قیمتی خود با نرخ مصوب کیلویی 31 هزار تومان به فروش می‌رسد و در برخی مناطق نیز قیمت این محصول 28 هزار تومان می‌باشد، گوشت مرغ منجمد نیز به نرخ مصوب 20 هزار تومان به فروش می‌رسد.
در بحث ذخایر استراتژیک مرغ هیچ گونه مشکلی نداریم و حتی اکنون برای صادرات مرغ و تخم‌مرغ برنامه‌ریزی شده است.