سه نکته درباره تعهد صادرات بنزین

حمیدرضا شکوهی‪-‬ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفته پالایش و پخش را با ۲۰۰ میلیون لیتر تعهد صادرات بنزین دولت قبل تحویل گرفتم. درباره این سخن ایشان سه نکته قابل ذکر است:
۱- آقای سالاری، آبان ماه اعلام کرده بود دولت گذشته ۲ میلیارد لیتر سوخت را با قیمت ثابت پیش فروش کرده بود و سوخت را تحویل نداده بود. چه شد که ۲ میلیارد لیتر تبدیل به ۲۰۰ میلیون لیتر شد؟ برآورد اولیه ایشان درباره تعهد صادرات بنزین اشتباه بود؟
۲- آقای سالاری گفته پول بنزین را پیش خور
کرده‌اند اما بنزین را تحویل ندادند! سوال اینجاست که مگر یک شخص بنزین فروخته و تحویل نداده؟! یک شرکت تابعه وزارت نفت یعنی شرکت پالایش و پخش - نه یک فرد - بر اساس عدد و رقم مشخص بنزین فروخته و چون همه چیز شفاف بوده، میزان فروش هم مشخص است که آقای سالاری به آن استناد کرده است. این که بنزین را


پیش فروش کرده‌اند و پولش به خزانه واریز شده بهتر است یا بهتر بود بنزین را می‌دادند و پولش را نمی‌گرفتند؟! ماجرای بابک زنجانی یادتان هست؟!
۳- ۲۰۰میلیون لیتر تعهد صادرات بنزین، که آقای سالاری از آن سخن می‌گوید اصلا رقم بالایی نیست. این تعهد معادل دو روز تولید بنزین کشور و معادل یک هفته عملکرد صادراتی کشور در سال ۹۹ است. یعنی شرکت پالایش و پخش توان عمل به این تعهد کوچک را ندارد؟ اگر نه، پس در سال آینده که مصرف هم بیشتر می‌شود چگونه می‌خواهند در شرایط دشوارتر صادرات بنزین انجام دهند و بازارهای صادراتی را احیا کنند؟