منازعه ممنوع!

آرمان- مطهره شفیعی: این روزها برخی اختلاف دیدگاه‌های مسئولان و طرح آن از تریبون‌های عمومی به یکی از دغدغه‌های‌ دلسوزان كشور تبدیل شده است. تردیدی نیست كه تمام مسئولان برنامه‌هایی برای هدایت جامعه و بخش‌های مختلف كشور به یك سمت را دارند كه همان تعالی و پیشرفت آن است، اما برای رسیدن به این هدف راه‌های مختلفی در ذهن مسئولان نقش می‌بندد كه برخی مواقع تفاوت‌هایی با مسیر درنظرگرفته‌شده از سوی مسئولی دیگر دارد كه این موضوع طبیعی و عاری از هرگونه ابهام است، اما آنچه باید به‌عنوان آفت از آن یاد شود، سوءاستفاده‌های سیاسی از این تفاوت‌هاست، بدین معنا كه گروهی كه مدت‌هاست از آرای مردمی درانتخابات‌های 92 تا 96 شاكی هستند، تنها رمز بقای خود را تفرقه‌افكنی در اركان مختلف كشور می‌دانند، چنان كه روزی علیه رئیس‌جمهور شعار می‌دهند و روز دیگر شعری سراسر توهین علیه مسئولان اجرایی می‌خوانند و... چنین رفتاری تصویری جز سیاه‌نمایی درباره وضعیت داخلی كشور به ذهن بدخواهان متبادر نمی‌كند و به نوعی مسیر عداوت و اختلاف‌افكنی را برای آنها هموار می‌كند.
گلایه متفاوت روحانی در سال 96
رئیس‌جمهور معتقد است به هر طریقی باید مسیر تندروی و خودسری در كشور را مسدود كرد. مهرماه سال گذشته كه حركات دلواپسان آن‌چنان علنی نشده بود، دكتر حسن روحانی در یادداشتی توئیتری نوشت: «ما همه زیر یك چتر محافظ هستیم كه چند قسمت كردن آن امكانپذیر نیست.» رئیس‌جمهور همچنین تاكید كرد: «اختلاف سلیقه اشكال ندارد، اما بسیار مهم است كه به‌عنوان اعضای یك خانواده، اهداف اصلی و مهم را گم نكنیم و همه برای ایران قدرتمند بكوشیم.» وی تصریح كرد:«ما همه یك كشور، یك رهبری و یك دولت داریم و باید همگان خود را عضو یك خانواده بدانیم، چرا كه رقابت‌های حزبی وقتی به كینه، كینه‌توزی و تنازع منجر شود، انحطاط آغاز خواهد شد.» در سال 96 و با پیروزی مجدد حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری دغدغه دلواپسان شدت گرفت و وارد فاز جدیدی از فعالیت علیه دولت شدند. آنها بدون توجه به لزوم حفظ آرامش جامعه مرتكب اقداماتی در فضای علنی و عمومی شدند كه دلیلی برای چرایی این رفتارها نبود. در این مقطع محتوای سخنان روحانی هم تغییر كرد و مانند سال گذشته آنها را از تفرقه‌افكنی بر حذر نداشت، چرا كه مشخص بود خودسرها مسیر خود را طی خواهند كرد؛ بنابراین رئیس‌جمهور این‌بار چنین گفت كه «یك عده وقتی دولت انتخاب می‌شود، تازه دعوایشان آغاز می‌شود كه نشان می‌دهد قواعد رقابت انتخاباتی را بلد نیستند». صحبت‌های روحانی حامل این پیام بود كه او و دیگر دلسوزان به نیات دلواپسان كه همان خداحافظی حتمی با پاستور برای 4 سال آینده بود، آشنا هستند. رئیس‌جمهور با این جمله به نوعی بر برنامه دلواپسان برای فریب مردم خط قرمز كشید.
اصرار دولت به استفاده از شبكه‌های مجازی


اما از سوی دیگر مسئولان هم گلایه‌هایی داشتند كه بعضا مصلحت نمی‌دانستند از طریق تریبون علنی و عمومی به طرح آنها بپردازند، بنابراین‌درصدد برآمدند تا با استفاده از فضای مجازی بر مسائلی تاكید كنند كه مردم باید از آن اطلاع داشته باشند. این روش موافقان و مخالفانی دارد، به نحوی كه موافقان معتقد هستند استفاده از شبكه‌های مجازی مانند تلگرام برای رساندن پیام به جامعه سبب آشنایی بیشتر با این نرم‌افزار‌ها می‌شود و از سوی دیگر با توجه به اینكه سیاستمداران و دولتمردان زیادی در دنیا از این روش برای انتشار دیدگاه خود استفاده می‌كنند، گامی به سوی جهانی شدن محسوب می‌شوشد. از جمله مسئولانی كه از فضای مجازی برای رساندن پیام خود به جامعه استفاده می‌كند، حسن روحانی است. رئیس‌جمهور اعتقاد زیادی به كاركرد و تاثیرگذاری شبكه‌های اجتماعی دارد، چنان كه چندی پیش عنوان كرد:«۳ سال و نیم در برابر فشار برای بستن شبكه‌های اجتماعی مقاومت كردیم؛ دنبال بستن فضای مجازی بودند تا با فساد و املاك نجومی مبارزه نشود. با فناوری‌های نو مخالفت نكنید. ما می‌خواهیم فضای افكار عمومی باز باشد. ما می‌خواهیم با دنیا در تعامل سازنده و موثر باشیم.» مخالفان این نظریه معتقدند استفاده از فضای مجازی اقدام غیررسمی و سوژه سوءاستفاده مخالفان است، اما رئیس‌جمهور كماكان بر این تصمیم است كه برخی دیدگاه‌های خود را به‌واسطه شبكه‌های مجازی به اطلاع مردم برساند. فارغ از دو دیدگاه موافق و مخالف، طیفی هم مانند علی مطهری در قامت نایب‌رئیس مجلس معتقد هستند كه برخی اوقات تبادل دیدگاه از طریق این شبكه‌ها تاثیرگذاری مورد انتظار را نخواهد داشت.
تدبیر علی مطهری برای رفع مشكلات
علی مطهری با انتقاد از درگیری لفظی مسئولان ازطریق شبكه‌های اجتماعی گفت: گفت‌وگوی مستقیم و رودرروی مسئولان با یكدیگر به نفع كشور خواهد بود و بهتر است كه این منازعات ادامه پیدا نكند. وی با اشاره به درگیری لفظی برخی مسئولان و سران قوا ازطریق شبكه‌های اجتماعی، در واكنش به سوالی مبنی بر اینكه چنین درگیری‌هایی چه تاثیری در انسجام و وحدت ملی دارد، اظهارداشت: مسئولان به‌جای اینكه در شبكه‌های مجازی و اینستاگرام به یكدیگر پاسخ دهند، باید رودررو با یكدیگر صحبت كنند. نایب‌رئیس مجلس همچنین یادآور شد: مسئولان بهتر است اگر اختلاف‌نظری وجود دارد، رودررو با یكدیگر صحبت كرده و اختلافاتی را كه با هم دارند حل كنند. نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان كرد: گفت‌وگوی مستقیم و رودرروی مسئولان با یكدیگر به نفع كشور خواهد بود و بهتر است كه این منازعات ادامه پیدا نكند.