یارانه نقدی و معیشتی ثروتمندان حذف می‌شود

  جلسه علنی صبح دیروز مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به ریاست علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد. جلسات علنی مجلس برای بررسی لایحه بودجه هر روز در سه شیفت و از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ برگزار می‌شود.
نمایندگان در جلسه علنی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با بند (الف) تبصره ۱۱ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
بر اساس این مصوبه، الف- به دولت اجازه داده می‌شود، برای عملیات آماده‌‌سازی، محوطه‌‌سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرحهای بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و تاریخی موجود در بافت فرسوده‌، مصلی تهران‌، طرحهای مسکن و سایر موارد پیش‌بینی‌شده در قانون جهش تولید مسکن مصوب سال ۱۴۰۰ اقداماتی را به شرح زیر را به عمل آورد:
۱- وزارت راه و شهر‌سازی(از طریق شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید،‌ سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران) مجاز است تا سقف دویست و سی هزار میلیارد (۲۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکتهای فوق‌الذکر را به قیمت کارشناسی یا فروش از طریق مزایده، مشروط به حفظ کاربری بعد از واگذاری و با ساز و کار گردش خزانه، از طریق صندوق ملی مسکن صرف اجرای طرحهای فوق کند.


۲- در اجرای ماده(۶۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲) در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر، شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مکلف به واگذاری قطعی زمینهای اجاره‌ای نود و نه ساله متعلق به خود می‌باشند.
۳- وزارت راه و شهر‌سازی مکلف است زمینهای متعلق به شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری را تا سقف پنج هزار میلیارد (۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال طی قراردادهایی با بانک‌های عامل و صندوق‌های تأمین مالی در رهن آنان قرار داده و متناسب با آن، تسهیلات لازم برای اجرای طرحهای جامع، تفصیلی، بافتهای فرسوده و آماده‌‌سازی مصوب را أخذ کند.
۴- مالکین واحدهای تکمیل شده مسکن مهر که دارای خدمات زیربنایی می‌باشند موظفند تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ برای تبدیل تسهیلات دریافتی از بانک مسکن به تسهیلات فروش اقساطی به بانک مسکن مراجعه نمایند. بانک مسکن مجاز است در صورت عدم مراجعه مالکان فوق، نسبت به افزایش نرخ سود تسهیلات این واحدها از نرخ مصوب کنونی به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (هجده درصد (۱۸٪)) اقدام نماید.
۵- مالیات مسکن مهر(شامل آماده‌‌سازی، محوطه‌‌سازی، زیربنایی و روبنایی) در قراردادهای سه جانبه، تعاونی و خود مالک که توسط پیمانکاران پرداخت می‌گردد، معادل سه میلیون(۳.۰۰۰.۰۰۰)ریال به ازای هر واحد مسکونی تعیین می‌گردد. سازمان امور مالیاتی موظف به صدور مفاصا حساب مالیاتی پس از دریافت این مالیات است.
احداث 10هزار مگاوات انرژی اتمی
نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، بند (ح) تبصره ۱۵ را تصویب کردند.
بر اساس این مصوبه، به دولت اجازه داده می‌شود از طریق سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به احداث ده هزار (۱۰.۰۰۰) مگاوات نیروگاه اتمی تولید برق از طریق مشارکت با سازندگان بین‌المللی و صنایع داخلی اقدام نماید.
تأمین مالی طرح‌های نیروگاه‌های برق اتمی با استفاده از الگوی سرمایه‌گذاری خارجی، تامین مالی خارجی (فاینانس) و داخلی، منابع عمومی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای انجام می‌شود.
شیوه‌نامه اجرایی این بند توسط سازمان انرژی اتمی ایران‌، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و ابلاغ می‌گردد.
حذف یارانه پردرآمدها
نمایندگان در ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با بند (ب) و (ج) تبصره ۱۴ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ موافقت کردند.
مطابق با بند (ب) تبصره ۱۴ بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه (۳) ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک‌بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص‌ها و اطلاعات و داده‌های متقن و ثبتی قابل اتکا نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام نماید، شناسایی و دهک‌بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می‌گیرد. سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها موظف است نسبت به ثبت‌نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط اقدام نماید.
همچنین بر اساس بند (ج) تبصره ۱۴ بودجه، منابع ارزی مندرج در بخش منابع جدول این تبصره بلافاصله توسط شرکت‌های تابعه وزارت نفت به حساب ارزی افتتاح شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی به نام سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها واریز و به محض وصول توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی (ای. تی. اِس) تسعیر و مستقیماً به حساب ریالی سازمان مذکور واریز و به صورت کامل صرف مصارف جدول این تبصره می‌شود.
طرح بیمه اجتماعی افراد کم برخوردار
نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با الحاق یک بند به تبصره ۱۷ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
بر اساس این مصوبه، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر مکلف است طرح بیمه اجتماعی افراد کم برخوردار را در سال ۱۴۰۱ ادامه دهد.
بار مالی سهم بیمه شده و دولت از محل واگذاری دارایی‌های موضوع اصل ۴۴ قانون اساسی و بخشی از سهم سلامت در اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها تأمین می‌شود.
راه‌اندازی سامانه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان
نمایندگان در جلسه علنی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با الحاق یک بند به تبصره ۱۷ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
براساس این مصوبه، ۱- به منظور ساماندهی و کارآمد‌سازی سیاست‌های مرتبط با محرومیت‌زدایی و در راستای رفع تبعیض و ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است ظرف ۶ ماه از ابلاغ این قانون با همکاری سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور و معاونت مناطق محروم و توسعه روستایی ریاست جمهوری و با بهره‌گیری از ظرفیت پایگاه رفاه ایرانیان، اقدام به راه‌اندازی سامانه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان مشتمل بر اطلاعات زیرساخت‌های بهداشتی، آموزشی، حمل‌ونقل، آب و انرژی و سایر زیرساخت‌های اساسی به تفکیک کلیه آبادی‌های دارای سکنه و هر یک از نواحی شهری نماید.
۲- کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه موظف هستند داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز به منظور توسعه و تکمیل پایگاه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان را حداکثر یک ماه پس از درخواست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختیار پایگاه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان قرار دهند.
۳- کلیه دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و قرارگاه‌های محرومیت‌زدایی، نیروهای مسلح با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی مکلف هستند، اطلاعات اقدامات صورت گرفته در راستای محرومیت‌زدایی را که شامل مکان و مشخصات طرح، میزان اعتبار اختصاص یافته، دستگاه مجری، میزان پیشرفت فیزیکی اعتبار مورد نیاز جهت اتمام طرح و سایر اطلاعات تکمیلی را در سامانه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان ثبت کند.
سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است اطلاعات مربوط به اقدامات صورت گرفته برای طرح‌های تامین اعتبار شده از محل دو سوم ۳ درصد حاصل از صادرات نفت و گاز موضوع بند (ت) ماده ۳۲ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه سهم مناطق کمتر توسعه یافته استفاده متوازن از امکانات کشور، اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی و اعتبارات اختصاص یافته از محل تبصره ۱۴ قوانین بودجه سالانه و سایر اعتباراتی که با هدف محرومیت‌زدایی از محل منابع عمومی اختصاص می‌یابد را در سامانه مذکور ثبت نماید.
۴- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است امکان ثبت اقدامات محرومیت‌زدایی، خیریه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد و ارائه پیشنهاد جهت تکمیل و به روزرسانی وضعیت دسترسی به زیرساخت‌های اساسی در آبادی‌ها و هر یک از نواحی شهری را برای هر یک از نهادها فراهم نماید.
تکلیف وزارت آموزش و پرورش
برای طرح مهرآفرین
نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با بند الحاقی ۲ تبصره ۲۰ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
بر اساس این مصوبه، سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت آموزش و پرورش مکلفند نسبت به تبدیل وضعیت، تخصیص شناسه و استخدام رسمی کلیه مشمولان و نیروهای جامانده و باقی مانده استخدامی سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ طرح مهرآفرین با اولویت معلمان قرآنی که هم اکنون با وزارت آموزش و پرورش به صورت قراردادی و یا پیمانی همکاری می‌نمایند و همچنین دانش‌آموزان آسیب دیده با درجه سوختگی شدید ناشی از آتش سوزی در مدارس کشور اقدام نماید.
بارمالی ناشی از اجرای این بند از محل ردیف ۱۲۷۵۰۳ وزارت آموزش و پرورش در سقف پانصد میلیارد (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تأمین می‌گردد.
همچنین تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق مجلس ارجاع شد.